Des de la federació d’educació de CCOO vam organitzar un Cicle de Debats per reflexionar sobre l’educació en temps de pandèmia.
Volíem debatre sobre diferents aspectes que ens preocupen com: la coeducació a les aules, la bretxa digital, l’esbiaix de gènere a l’FP, el valor educatiu del 0-3, el lleure educatiu com un dret confinat i l’abandonament escolar prematur.
Durant el curs tots els tercers dimecres de cada mes de 18 h a 19:30 h vam escoltar i conversar amb diferents persones de la Comunitat Educativa per treure conclusions i aportar solucions a les conseqüències que aquesta crisi sanitària ha portat al món educatiu.
Informació i vídeos dels debats realitzats
Amparo Tomé i Marian Moreno. Realitzada el dimecres, 20 de gener 18h.
Marian Moreno Llaneza
Professora de Llengua castellana i Literatura des de 1990. Especialista Universitària en Cultura i Violència de Gènere, per la UNED. Va ser assessora del Centre de Professorat i Recursos d’Avilés durant sis anys i un any assessora en el Servei d’Avaluació, Qualitat i Ordenació Acadèmica de la Conselleria d’Educació a Astúries.
És ponent en Cursos de Coeducació des del 2002 a l’actualitat en tots els Centres de Formació del Professorat d’Astúries, a Galícia, Cantàbria, Euskadi, Navarra, Andalusia, Extremadura, Múrcia, Canàries, València, Aragó, Córdoba (Argentina) i Oaxaca (Mèxic), així com en diversos congressos i jornades. Docent en la formació del professorat en la implantació del Pla d’Igualtat en Educació en la Comunitat Foral de Navarra, Euskadi i Andalusia. Tutora, coordinadora i dissenyadora de cursos a distància per a la formació del professorat en Coeducació. Té nombroses publicacions sobre educació per a la igualtat.
Actualment Tècnica de Coeducació en l’Institut Asturià de la Dona, redactant el Pla de Coeducació per a Astúries: Coeducastur.
Amparo Tomé
Nascuda a Salamanca, Espanya, 25/01/46 Llicenciatura en Filologia Anglesa, Setembre 1970. Universitat de Salamanca, Espanya. Postgrau en Sociologia i Psicologia de la Educació en el Institute of Education in London University, England, Setembre 1976. Masters Degree en Sociologia de l’Educació en el Institute of Education in London Uni- versity, England, Setembre 1978. Professora d’Universitat de Sociologia de l’Educació, Universitat Autònoma de Barcelona, 1994-2006. Co-Directora del grup de Recerca en Gènere i Educació en el Departament de Educació (I.C.E.) de la Universitat Autònoma de Barcelona (1993-2000).
És autora dels llibres:
- Tome, A. Enseñar a amar en la escuela. Catarata (Sep 2012)
- Tome, A y Subirats, M, Balones Fuera. Reconstruir los Espacios desde la Coeducación. Octaedro, Barcelona, 2007.
- Tome, A. Teachers, Gender and the Dis- courses of Citizenship. Routledge (2006)
Vídeo 2n debat: Alumnat vulnerable i bretxa digital
Xavier Bonal. Especialista en sociologia de l’educació i política educativa.Catedràtic de Sociologia al Departament de Sociologia de la UAB i Special Professor of Education and International Development a la Universitat d’Amsterdam. És director del Grup de recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS) de la UAB, co-coordinador del Grup Interdisciplinar de Polítiques Educatives (GIPE) i director del Màster Europeu Erasmus+ GLOBED: Education Policies for Global Development.
Montse Tolosana. Vocal d’una AFA d’una escola de Ciutat Vella i membre de la plataforma “Escoles contra la segregació escolar”.
Gabriel Espinosa. Mestre a l’escola Joan Miró de Canovelles. Regidor a l’Ajuntament de Mollet. Gran activista implicat en el municipalisme de Mollet participa en les assemblees de: Una Educació 100×100 pública de qualitat i membre del Consell Escolar Municipal
Marta Lozano. Integradora Social. Representant de la Plataforma de Vetlladores en Lluita de Catalunya. Vetlladora escolar des de fa dotze anys. Actualment vetlladora de l’escola Can Coll de Torrelles de Llobregat i vetlladora de l’institut de Torrelles.Mare d’una nena de cinc anys.
Vídeo 3r debat: Biaix de gènere en l’FP i la inserció laboral
amb Andreu Termes
Andreu Termes és investigador post-doctoral a l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). També és membre del GEPS (Globalization, Education and Social Policies) de la Universitat Autònoma de Barcelona, des del 2012. Els seus interessos acadèmics es relacionen amb la privatització i les polítiques de rendició de comptes en educació, l’economia política de les reformes educatives, la segregació, els processos de tancament social, i la formació professional.
Document complert: La Formació Professional a Barcelona: gènere, trajectòries i inserció laboral
Posterior taula rodona amb:
- Miriam Milán, enginyera, docent i Cap del Servei de Programes i Projectes de Foment dels Ensenyaments Professionals del Departament d’Educació.
- Jesús Jimenez- TCAI i tècnic Superior higienista d’urgències al quiròfan pediàtric de l’Hospital Vall d’Hebron.
- Eva Baen- a- professora d’anàlisi i química industrial i coordinadora d’escola-empresa a l’Escola del Treball de Barcelona.
El valor del 0-3 en el context de la pandèmia: oportunitats i reptes.
Accés al vídeo del debat
Amb la participació de:
Natàlia Grifé @nataliagrife
Sóc mestra de la Llar d'Infants Municipal Lola Anglada de Lloret de Mar. A més, ho compagino amb l'acompanyament a mestres i equips educatius en els seus processos d'investigació i reflexió. Professora de la Universitat de Girona en els estudis de Grau de Mestres d'Educació Infantil. Estic vinculada a l'Associació de Mestres de Rosa Sensat, co-coordinant el Grup de treball l'Essència a les escoles de Reggio Emilia i com a membre del Consell de Formació de l'Associació.
Em considero una persona incansablement compromesa amb l'escola i la qualitat educativa. Necessitem plantejar-nos contínuament què fem en el nostre dia a dia i donar sentit a la cultura de la infància. Com a persona que viu dia a dia amb la petita infància, em sento responsable de vetllar pel compliment dels Drets dels infants i sobretot, per garantir una societat digna que els tingui presents.
Ana Ribas
Sóc Mestra d’educació infantil especialista en 0-3 i Psicopedagoga especialista en Direcció i administració de centres i programes educatius. En la meva formació complementària m’he interessat per la Pedagogia sistèmica, el joc i el moviment, la pedagogia d’Emmi Pickler, l’Educació Viva, la Teoria de la Integració sensorial de la mà del CEIB i l’atenció de la diversitat funcional.
Des de 2007 exerceixo de directora de la LLIM Els Tres Pins de Les Roquetes. El 2011 ens atorguen el 2n premi del Certamen d’innovació educativa Ángeles Galino a Madrid, pel nostre projecte de relació amb les famílies.
La meva formació i experiència es completa amb la meva experiència personal com a mare d’una nena de 12 anys i de 2 nens de 9 i 7 anys. La maternitat, i viure la diversitat funcional dins del nostre niu, ha suposat per a mi un gran creixement personal, una transformació vital que ha estat motor de canvi també en l'àmbit professional.
Eva Sargatal
Mestra d'educació infantil. Formadora i assessora pedagògica. Professora de CFGS Educació Infantil. Vinculada a l'AM Rosa Sensat i a la revista Infància. Membre del col·lectiu #el03existeix.
Ferma defensora de la petita infància i els seus drets.
Noemí Fuete
La meva experiència passa per 15 anys acompanyant infants a la Llar Els Tres Pins de Les Roquetes, un espai especial que ha creat el seu propi Projecte a partir del diàleg, la discussió, la formació constant, la vocació y les ganes de millora constant.
Durant aquest temps he treballat com Educadora Infantil, Coordinadora i com a directora en funcions. Formant-me en el Grau de Magisteri d'Educació Infantil per la UNIR, en el Postgrau d'aprofundiment en el primer cicle d'EI de la UB i d'altres formacions complementàries com la Pedagogia Sistèmica (Espai Sistèmic i Humanista) o la Bioneuroemoció (Enric Corberà Institute), formacions que han estat un abans i un després en la mirada, el sentir i la forma d'acompanyar. La meva experiència professional m'ha aportat coneixement sobre el significat i la importància de la petita infància així com un viatge profund al propi interior.
Vídeo del debat telemàtic del 19 de maig
El lleure educatiu, un dret confinat
Amb la participació de: Miquel Àngel Essomba, Teresa Guillaumes, Joan Carles Burriel i Daniel Osiàs.
Miquel Àngel Essomba i Gelabert (Barcelona, 1971) és professor agregat del Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona. Fou portaveu de SOS Racisme fins a 2003, i entre els anys 2008 i 2012 va ser director del Centre UNESCO de Catalunya - Unescocat, director de formació en educació intercultural del Consell d'Europa i consultor expert en diversitat i educació de l'OCDE, la Unesco i la Comissió Europea. En 2015 fou nomenat comissionat d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona.
Nascut a Barcelona 8/9/77 Diplomat en Magisteri i format en Lideratge i Innovació Social per ESADE, actualment treballa com a director a la Fundació Marianao, entitat santboiana que desenvolupa la seva acció social i comunitària al barri de Marianao. Al llarg de més de vint anys a l'organització, ha estat coordinador i impulsor dels programes de participació social, cap de l'àrea de Comunitat Educadora on ha liderat els projectes d'infància i famílies, èxit educatiu i acció comunitària, i director tècnic des de l'any 2015 fins a l'any 2020 en el que assumeix la Direcció General de l'entitat. Actualment també dirigeix la línia de consultoria social especialitzada en acció comunitària i participació juvenil dins la pròpia organització.
Vídeo del debat amb Sílvia Carrasco i Mariano Hernando Sanvicente. 2 de juny
Presentació del projecte Edu(v)incles
Sílvia Carrasco Pons
La Dra. Silvia Carrasco és professora titular d'antropologia en la Universitat Autònoma de Barcelona des de 1992.
És experta en migracions, minories, educació i desigualtats. Especialitzada en recerca comparativa sobre trajectòries i experiències escolars i condicions d'integració social de nens/as i joves d'origen immigrant i gitano, i en l'anàlisi i assessorament en polítiques públiques vinculades a aquests àmbits. Fundadora del grup de recerca EMIGRA que s'integra actualment en el Centre d'Estudis sobre Migracions de la mateixa universitat.
En l'actualitat, treballa sobre abandó escolar prematur i risc d'exclusió social dels fills i filles de la immigració del canvi de segle que s'estan fent adults, i sobre els drets educatius i socials de menors immigrants i refugiats a la regió MENAT (Orient medio, nord d'Àfrica i Turquia) i a la UE amb ACT.NOW-*DESC, Erasmus+ i Save The Children. Forma part del Consell Assessor de l'Associació Europa Sense Murs.
Mariano Hernando Sanvicente
Educador social i piscopedagog.
Treballa d'educador social a Ciutat meridiana des de l'any 89.
Ha fet de coordinador de la UEC, de coordinador d'inserció i ara la direcció.