CONTINUA LA LLUITA CONTRA LA REFORMA DE LA FP DUAL “LOW-COST”

Meses tècniques infructuoses

Manifest de denúncia dels sindicats contra la reforma de l’FP del Departament d’Educació

En la primera mesa tècnica sobre la reforma de l’FP que es celebrà el 8 de juliol, CCOO manifestàrem la necessitat d’una reforma curricular de l’FP per adaptar-ne els continguts, fent-ne la deguda actualització, així com per atansar-la a la realitat del món del treball, alhora que calia  millorar ineludiblement  les condicions de treball del professorat d’FP. Que el Departament no podia defugir el millorar les reduccions lectives actuals en les coordinacions i tutories, com tampoc continuar amb els desdoblaments actuals, que feien falta  desdoblaments  del  100% de tots els mòduls professionals, sobretot en el cas de que s’empressin metodologies actives.

De les meses tècniques que es preveien aquest curs en el primer trimestre, solament se’ns ha convocat a una, el 18 de novembre, en la qual el Departament continuà en la línia del curs passat, de reorganitzar el currículum de tots els cicles formatius (traient hores dels mòduls per adjudicar-les majoritàriament al mòdul de síntesi o projecte) per tal d’ajustar mitjançant una reforma curricular els cicles formatius ordinaris als duals.

El Departament no aportà, ni informes, ni dades que ja se li sol·licitaren al juliol, per avalar que el model d’aprenentatge basat en projectes (ABP)  hagi d’anar lligat a una reforma curricular o que per lluitar contra l’abandonament escolar prematur (AEP) s’hagi de fer a través de tal reforma, com al·lega.

Se’ns informà de que a professorat de diferents famílies professionals, d’alguns centres educatius, se’ls  havien consultat alguns aspectes de la reforma.

A hores d’ara desconeixem els criteris d’aquesta tria i el perquè no s’ha consultat al professorat de l’àrea de Formació i orientació professional (FOL), quan és present a tots els cicles formatius a través dels mòduls FOL i EIE i té una visió transversal. Ens pregunten el perquè d’aquest oblit.

Des de la Federació d’Educació de CCOO, en la reunió d’aquest novembre hem fet incís  en l’exposat al juliol. Expressament en:

  • Un mòdul FCT (que hauria de ser amb alta a la Seguretat Social), amb unes hores similars a les actuals, per considerar-les suficients per realitzar unes pràctiques que consolidin l’aprés en el cicle formatiu.
  • Mantenir les hores del mòdul de FOL, com a mòdul de política educativa, únic garant de que l’alumnat d’FP conegui el dret laboral abans d’incorporar-se a l’empresa i amb una part del currículum adreçat a l’orientació professional.
  • Si cal encaixar les dues modalitats a l’aula ( CF ordinari i dual) en cap cas cal fer-ho a través d’una reorganització curricular, pot fer-se  amb una diferent temporització dels períodes lectius i dels períodes d’alternança a l’empresa, durant els cursos acadèmics. Fer-ho així implicaria  que des del centre educatiu es pogués  assegurar la formació de l’alumnat  en totes les competències del títol i alhora poder fer l’alternança a l’empresa.

Davant la postura del Departament diferents sindicats avui, 17 de desembre de 2019, fem presentació del manifest “Posicionament sobre la Formació Professional” mitjançant el qual denunciem de la seva actitud de tirar endavant aquesta reforma sense el consens del professorat.

Manifest Unitari FP

 

image_print
Comparteix.

Comentaris tancats.