#MenysRàtiosMésQualitat

En aquestes setmanes, les famílies catalanes amb filles i fills es troben en ple procés de preinscripció per al proper curs escolar. Novament, es poden
trobar amb tancaments d’aules a P3 i amb sobresaturació a les aules de
secundària; uns problemes que no són fortuits, sinó fruits de decisions polítiques durant la darrera dècada, compartides pels governs català i espanyol, bàsicament.
  • La manca de planificació educativa per entomar la reducció demogràfica als primers anys d’escolarització i el gran increment a l’educació secundària, tant obligatòria com postobligatòria, deixant la decisió a les lleis del mercat, tal i com ja vam denunciar CCOO
Per a les CCOO, la planificació educativa és clau per poder entomar les
problemàtiques d’escolarització i requereix un canvi radical en el
posicionament dels darrers governs de la Generalitat.
Som conscients que aquest canvi, que ha de comportar obligatòriament canvis en la legislació educativa catalana, són complicats en un moment polític com l’actual. Però no per això podem tolerar els perjudicis per a la ciutadania catalana que representa no prendre decisions polítiques.
En defensa de la qualitat educativa del sistema català, les CCOO proposem als grups parlamentaris catalans que, de forma immediata, elaborin la normativa corresponent per tal de reduir les ràtios de les aules catalanes gradualment, començant el curs vinent. Així, a les noves aules d’infantil i primària, el màxim nombre d’alumnes haurà de ser de 20, a les de secundària obligatòria 25 i a les de postobligatòria 30, amb tots els desdoblaments necessaris per garantir la qualitat i la seguretat. Pel primer cicle de l’educació infantil també s’ha de produir una reducció de la ràtio, en la línia de les recomanacions europees, fins aconseguir 6, 9 i 15 alumnes per nivell. Igualment, el nombre d’alumnes a les aules dels Centres d’Educació Especial i als diferents Serveis d’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives específiques, s’ha de reduir respecte dels actuals.
Aquestes ràtios d’alumnes han de servir per millorar la qualitat educativa
que es presta als nostres centres i per ajudar a implementar una veritable
escola inclusiva. Així mateix, evitarà el tancament d’aules de P3 i els impactes que representen:
  • Socials, perquè acaba provocant l’abandonament de l’estructura creada.
  • Laborals, no només per la pèrdua de llocs de treball del personal docent, sinó també del personal de suport a l’educació tant a l’horari lectiu com l’extraescolar.
  • Pedagògics, perquè tancar línies i atapeir les aules amb més de 25 alumnes, sense TEI i amb la limitació de recursos de suport, no genera qualitat educativa.
Una reducció de ràtios que també s’haurà de veure reflectida als menjadors
escolars, que ara mateix no està recollida a cap normativa general. Des de CCOO estem treballant per tal que el  Decret de Menjadors Escolars, que no es va arribar a desenvolupar, limiti el
nombre d’alumnes per educadora en funció del cicle escolar.
Ens vols ajudar a fer-ho possible?
Aquí et donem algunes idees:
image_print
Comparteix.

Comentaris tancats.