Permisos, llicències, excedències i reduccions de jornada
IMPORTANT: des de l’1 d’abril de 2022 molts, tot i que no tots permisos, llicències i reduccions de jornada es tramiten des del portal d’empleats de l’ATRI però alguns permisos s’han de tramitar amb la direcció del centre.
Pots trobar com fer els tràmits i les sol·licituds corresponents en aquest enllaç.
QUADRE DE GRAUS DE PARENTIU
1r | Cònjuge | Pares/Mares | Sogres | Fills/es | Gendre/jove |
2n | Avis/Àvies | Germans/Germanes | Cunyats/Cunyades | Néts/Nétes | |
3r | Besavis/Besàvies | Tiets/Tietes | Nebots/Nebodes | Besnéts/besnétes | |
4t | Cosins/Cosines |
Permisos
IMPORTANT: des de l’1 d’abril de 2022 molts, tot i que no tots permisos, llicències i reduccions de jornada es tramiten des del portal d’empleats de l’ATRI però alguns permisos s’han de tramitar amb la direcció del centre.
Tots els permisos són retribuïts, excepte el permís per atendre un familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat.
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
- a través de l’ATRI, amb la documentació mèdica justificativa.
Durada:
- Dones embarassades: el temps necessari per assistir a exàmens prenatals i a tècniques de preparació per al part.
- Les parelles que opten per l’adopció o acolliment tenen dret a absentar-se del lloc de treball per dur a terme els tràmits administratius requerits per l’Administració competent a Catalunya.
Observacions:
el permís és de concessió obligatòria.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a la direcció del centre amb un imprès normalitzat (Portal de centre) adjuntant-hi el certificat mèdic i còpia del llibre de família.
Durada:
16 setmanes, que són ampliables en 2 setmanes més en cas de discapacitat del fill o filla i en cas de part múltiple, per cada fill o filla a partir del segon, una per a cadascun dels progenitors.
En cas que tots dos progenitors treballin i transcorregudes les 6 primeres setmanes de descans obligatori per a la mare, el període de gaudi restant es pot portar a terme, de manera interrompuda, des de la finalització del descans obligatori posterior i fins que el fill o filla compleixi 12 mesos. Si no treballen ambdós progenitors no es pot interrompre el gaudiment del permís.
IMPORTANT: si es vol gaudir del permís de manera interrompuda s’ha de presentar la sol·licitud corresponent, juntament amb la del permís de maternitat. Cada període de gaudi, requereix un preavís de 15 dies d’antelació i es realitza per setmanes completes.
Observacions:
- Aquest permís és de concessió obligatòria.
- El mes d'agost és de vacances i no s'ha de computar com a temps de permís, però s'ha de sol·licitar per escrit per gaudir-ne.
- Durant el gaudiment d’aquest permís, després de les 6 primeres setmanes de descans obligatori, es pot participar en els cursos de formació que convoqui l’Administració.
- Si durant el permís hi ha intervencions quirúrgiques o hospitalitzacions de la mare, no s'allarguen els dies del permís.
Retribucions:
- 100% a càrrec del departament si es cotitza a Muface.
- 100% a càrrec de l’INSS si es cotitza a la Seguretat Social. En aquest cas, s’ha de demanar al servei territorial o al consorci d'educació de Barcelona un certificat d’empresa per annexar-lo a la sol·licitud que s’ha de presentar a l’INSS.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut (només el poden compactar si tenen un nomenament a vacant)
Sol·licitud:
a través de l’ATRI, amb la documentació (còpia del llibre de família)
Durada:
- Una hora diària d'absència del lloc de treball (amb independència que la jornada laboral sigui sencera o reduïda), que es pot dividir en dues fraccions de 30 minuts. En cas de part, adopció o acolliment múltiple, el temps s’incrementa proporcionalment (2 hores en cas de bessons, 3 hores en cas de trigèmins…). La distribució de les hores diàries de gaudiment està condicionada per les necessitats del servei.
- El període de permís s'inicia un cop finalitzat el permís de maternitat, adopció o acolliment, i té durada fins als 12 mesos del fill o filla. A petició de la persona interessada, es pot compactar per gaudir-ne en jornades senceres consecutives.
- COMPACTACIÓ: per concretar els dies que corresponen a la compactació de la lactància s’ha de fer un càlcul personalitzat dels dies laborables de la persona docent fins que el fill o filla tingui 12 mesos i fins a la durada del nomenament per vacant (si és persona interina). No comptabilitzen els caps de setmana, ni els dies de lliure disposició, ni els festius (ja siguin nacionals o del municipi del centre de treball), ni els dies de les vacances escolars de Nadal, Setmana Santa, ni juliol i agost.
Canvi (febrer 2022): el càlcul es fa segons les hores del nomenament que ocupa el docent, llevat dels casos en què es vulgui gaudir de la reducció de jornada per cura de fill/filla amb posterioritat a la compactació de la lactància, en què el càlcul es fa sobre les hores de la jornada reduïda.Si es vol gaudir de la reducció de jornada per cura de fill o filla amb posterioritat a la compactació de la lactància, ambdues peticions s’hauran de tramitar de manera conjunta per poder fer el càlcul dels dies de lactància compactada.
- Els dies de la compactació corresponen a dies laborables consecutius i es gaudeixen de manera ininterrompuda, excepte que quedi interromput per finalització del nomenament a vacant. En aquest cas, si a partir de l’1 de setembre es té un nomenament per vacant, es pot gaudir de la resta de dies de lactància compactada.
- Si després de la finalització del permís de maternitat es gaudeix d’un altre permís (vacances, paternitat...), la compactació de la lactància s’inicia després de la resta de permisos.
Observacions:
- Tots dos progenitors tenen dret a gaudir del permís pel mateix fill o filla, sense que es pugui transferir aquest dret a l’altre progenitor. Tots dos poden compactar la lactància. Poden coincidir en el seu gaudiment. El progenitor diferent de la mare no pot gaudir de la compactació abans de la finalització de les 16 setmanes del permís de maternitat de la mare.
- Pot ser lactància natural o artificial.
- És un permís de concessió obligatòria.
- Aquest permís és compatible amb la reducció de jornada.
- Professorat interí i substitut: no hi ha jornada mínima de treball per gaudir del permís de lactància. Per compactar, cal ocupar una vacant.
- Si després del gaudiment de la compactació no es realitza la incorporació al lloc de treball, s’han de retornar les retribucions percebudes de manera anticipada. També si es constata que s'ha gaudit de més dies de permís dels que corresponguin.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a la direcció del centre en un imprès normalitzat (portal de centre), amb la documentació següent:
- Resolució judicial o administrativa per la qual es constitueix l'adopció o acolliment.
- Amb posterioritat a l'adopció, cal presentar còpia del llibre de família.
- En cas que s'opti pel permís d'un màxim de 2 mesos per desplaçament al país d'origen de la criatura acollida o adoptada, s'han de presentar els justificants del desplaçament (bitllets d'avió o altre mitjà de transport).
S’ha de sol·licitar a la direcció del centre 15 dies abans de l’inici del permís
Durada:
- 16 setmanes ampliables en 2 setmanes més en el supòsit de discapacitat del menor adoptat o acollit i per cada fill o filla, a partir del segon, en el cas d’adopció o acolliment múltiple, una setmana per a cadascun dels progenitors.
- Les 6 primeres setmanes s’han de gaudir de manera ininterrompuda immediatament després de la resolució judicial o decisió administrativa de l’adopció o acolliment.
- En els casos d’adopció o acolliment internacional, si és necessari un desplaçament previ al país d'adopció o acolliment es té dret, a més, a un permís de fins a 2 mesos, que es pot fraccionar en períodes de temps inferiors.
- En el supòsit d’adopció internacional, aquest permís es pot iniciar fins a 4 setmanes abans de la resolució de l’adopció.
- En cas que els dos progenitors treballin i transcorregudes les 6 primeres setmanes de descans obligatori, aquests poden optar per gaudir d’aquest permís de manera interrompuda, des de la finalització del descans obligatori posterior al fet causant i fins que el fill o filla compleixi 12 mesos o dins dels 12 mesos a comptar des de la resolució judicial per la qual es constitueix l'adopció o la decisió administrativa de guarda amb fins d'adopció o d'acolliment.
- Si es gaudeix de manera interrompuda es requereix, per a cada període de gaudi, un preavís mínim de 15 dies d’antelació i es realitza per setmanes completes.
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria.
- El mes d'agost és de vacances i no s'ha de computar com a temps de permís, però s'ha de sol·licitar per escrit per gaudir-ne.
- Durant el gaudiment d’aquest permís, després de les 6 primeres setmanes de descans obligatori, es pot participar en els cursos de formació que convoqui l’Administració.
Retribucions:
Durant el permís per desplaçament previ dels progenitors al país d’origen de la criatura acollida o adopta (màxim 2 mesos), només es cobren les retribucions bàsiques. En la resta del permís es cobra el 100%:
- 100% a càrrec del departament, si es cotitza a Muface.
- 100% a càrrec de l’INSS, si es cotitza a la Seguretat Social. Cal demanar als serveis territorials o al consorci un certificat d’empresa per annexar-lo a la sol·licitud que s’ha de presentar a l’oficina de l’INSS.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a la direcció del centre en imprès normalitzat (portal de centre), còpia del llibre de família.
Durada: el RDL 6/2019, d'1 de març, equipara la durada dels permisos per naixement per aconseguir la igualtat i la corresponsabilitat d’ambdós progenitors. El 2021 s’arriba a la plena igualtat després de la seva aplicació progresiva (2019: 8 setmanes i 2020: 12 setmanes).
2021: 16 setmanes (les 6 primeres immediatament després del naixement, adopció o acolliment són de descans obligatori i ininterromput), ampliables en 2 setmanes més en el supòsit de discapacitat del fill o filla. En el cas de part, adopció o acolliment múltiple, 2 setmanes més per cada fill o filla a partir del segon, una setmana per a cadascun dels progenitors.
En el cas que ambdós progenitors treballin i, transcorregudes les 6 primeres setmanes, les 10 restants es poden gaudir de manera interrompuda, des de la finalització del descans obligatori posterior al fet causant i fins que el fill o filla compleixi 12 mesos o dins dels 12 mesos a comptar des de la resolució judicial per la qual es constitueix l'adopció o la decisió administrativa de guarda amb fins d'adopció o d'acolliment.
Si es gaudeix de manera interrompuda es requereix, per a cada període de gaudi, un preavís mínim de 15 dies d’antelació i es realitza per setmanes completes.
Si s’opta per gaudir del permís interromput després de la setzena setmana del permís de naixement i si el progenitor que gaudeix d’aquest últim permís ha optat per compactar la lactància, les setmanes restants del permís del progenitor diferent de la mare biològica es comencen immediatament després de la finalització de la compactació de la lactància.
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria.
- El progenitor o progenitora d'una família monoparental, si té la guarda legal exclusiva del fill o filla, també pot gaudir d'aquest permís a continuació del de maternitat. En aquest cas, aquest permís és de 4 setmanes, que s'afegeixen a les 16 del permís de maternitat.
- Durant el gaudiment d’aquest permís, després de les setmanes ininterrompudes immediatament posteriors a la data del naixement, es pot participar en els cursos de formació que convoqui l’administració.
- IMPORTANT: si es vol gaudir del permís de manera interrompuda s’ha de presentar la sol·licitud corresponent, juntament amb la del permís de l’altre progenitor diferent de la mare biològica. Cada període de gaudi, requereix un preavís de 15 dies d’antelació i es realitza per setmanes completes
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a la direcció del centre en el imprès normalitzat (portal de centre), adjuntant-hi còpia del llibre de família i el document acreditatiu de la guarda legal exclusiva de l'infant.
Durada:
4 setmanes ampliable en 1 setmana més en el supòsit de discapacitat del fill o filla, i per cada fill o filla, a partir del segon/a en cas de part, adopció o acolliment múltiple.
Observacions:
- El progenitor o progenitora d’una família monoparental, si té la guarda legal exclusiva del fill o filla, també pot gaudir d’aquest permís a continuació del de maternitat.
- És un permís de concessió obligatòria.
Normativa:
Article 13 de la Llei 8/2006, de 5 juliol (DOGC núm. 4675, de 13 juliol de 2006)
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
A la direcció del centre en imprès normalitzat (Portal de centre), adjuntant-hi informe d’hospitalització del fill o filla i còpia del llibre de família.
Durada:
permís equivalent al temps d'hospitalització del fill o filla a continuació del part, fins a un màxim de 13 setmanes addicionals.
Retribucions:
100%
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria.
- Aquest permís s'inicia a partir del finiment del permís de maternitat o del permís de l’altre progenitor, i es considera com una ampliació de ‘aquests permisos. Només es concedeix a un dels progenitors.
- Si el període del permís de maternitat, paternitat o d’atenció a fills/es prematurs/es coincideix totalment o parcialment amb el període de vacances, la persona afectada gaudeix de les vacances un cop finit el permís, però s’ha de demanar.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a la direcció del centre en un imprès normalitzat (portal de centre), adjuntant-hi l’informe d’hospitalització del fill o filla i una còpia del llibre de família.
Durada:
per fill o filla prematur o que hagi de romandre hospitalitzat a continuació del part, es té dret a l'absència del lloc de treball durant màxim de 2 hores diàries.
Retribucions:
100%
Documentació:
document justificatiu de l'hospitalització i llibre de família.
Normativa:
-
Article 48g) del RDL 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic de 30 d'octubre (BOE núm. 261, de 31 d'octubre de 2015).
Qui el pot demanar:
personal funcionari i interí (amb particularitats).
Sol·licitud:
a la direcció del centre de destinació, en un imprès normalitzat (portal de centre).
Observacions:
- Es concedeix en el supòsit que el permís de maternitat, adopció o acolliment, paternitat, risc durant l’embaràs, incapacitat temporal, atenció a fills o filles prematurs, coincideixi totalment o parcial amb el mes d’agost.
- Es gaudeix a partir de la data de finalització del permís o llicència.
- En cas de baixa per incapacitat temporal que impedeixi el gaudi de les vacances durant el mes d’agost, s’han de gaudir immediatament després del moment de la reincorporació, sempre que no hagin transcorregut més de 18 mesos a partir del final de l’any en què s’hagi originat.
- Si la compactació de la reducció de jornada coincideix totalment o parcial amb les vacances del mes d’agost, el còmput del període queda interromput fins a l’acabament del període de vacances. A partir de l’1 de setembre, si es té un nomenament per vacant i a jornada sencera, es pot gaudir del temps de la compactació restant.
- El personal interí hi té dret si té nomenament fins al 31 d’agost i un nou nomenament per a un curs sencer.
Retribucions:
100%, excepte en els casos de compactació de la reducció de jornada, en què es perceb el 80% (reducció ⅓)o el 60% (reducció ½).
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a través de l’ATRI, amb la documentació justificativa següent:
- Certificat mèdic oficial del fill o filla o certificació emesa per l'equip de valoració de la Direcció General de Protecció Social de reconeixement del grau de disminució física, psíquica o sensorial del fill o filla.
- Informe mèdic que determini la necessitat del tractament, la periodicitat o durada aproximada, la franja horària i dies en què es dur a terme.
- Horari del centre escolar o d’altres centres on el fill o filla rebi atenció.
Durada
- El temps necessari per poder assistir a reunions amb finalitats psicopedagògiques al CEE o d’atenció precoç on rebi tractament el fill o filla. També per acompanyar-lo a rebre suport addicional en l’àmbit sanitari.
- Igualment es té dret a dues hores de flexibilitat horària diària per conciliar els horaris amb els del CEE o d’altres centres on el fill o filla rebi atenció, tenint en compte la situació del domicili familiar i el marc horari del centre.
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria.
- El poden demanar el pare o la mare o tots dos de manera conjunta.
- Els tutors legals també tenen dret al gaudi d’aquest permís.
L’acord signat per CCOO a la Mesa General de la Funció Pública del 24 de juliol de 2019 inclou l’assistència a reunions o visites en els centres educatius ordinaris. |
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a través de l’ATRI, amb la documentació justificativa següent:
- Permís per matrimoni: s'ha de documentar la petició amb una certificació de la parròquia, l'ajuntament o del jutjat corresponent, en la qual es faci constar la data de l'acte i, un cop realitzat aquest i feta la inscripció al registre civil, s'ha de justificar amb còpia del llibre de família.
- Permís per inici de convivència: per acreditar-lo cal haver formalitzat la convivència en escriptura pública o bé en una acta de notorietat de la convivència durant dos anys (certificat d’empadronament) o bé acredita haver tingut un fill en comú durant la convivència. Certificat d’inscripció al registre de parelles estables de Catalunya.
Durada:
15 dies naturals consecutius. El permís es pot començar a gaudir com a molt aviat el dia en què se celebra el matrimoni.
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria. S’ha de demanar amb 15 dies d’antelació.
- Els cònjuges o convivents en poden gaudir dins el termini d'un any a comptar des de la data del casament o de l'inici de la convivència.
- Les persones substitutes poden gaudir del permís de matrimoni o d’inici de convivència, en el termini d’un any natural, sempre que en la data de celebració del matrimoni o de la sol·licitud del permís d’inici de convivència tinguin un nomenament vigent.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a través de l’ATRI, amb la documentació justificativa.
Durada:
- Un dia si té lloc a Catalunya.
- Fins a 2 dies si té lloc fora de Catalunya.
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria.
- Es concedeix en el cas de familiars de fins al segon grau d'afinitat o consanguinitat.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a través de l’ATRI, amb la documentació justificativa, que es pot lliurar directament a la persona cap del Servei de Personal Docent o bé annexar-lo en un sobre tancat.
Durada:
- Les absències per aquest motiu es consideren justificades d'acord amb el que determinin els serveis socials, policials o de salut corresponents.
- També es té dret a la flexibilitat horària que, d'acord amb cada situació concreta, sigui necessària per a la seva protecció o assistència social.
L’acord signat per CCOO a la Mesa General de la Funció Pública del 24 de juliol de 2019 inclou el canvi urgent de centre de treball. També contempla atendre la necessitat de trasllat de la persona treballadora quan tingui un menor a càrrec amb la condició de víctima de violència de gènere. |
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
- a través de l’ATRI, amb la documentació justificativa. La sol·licitud diferencia les diferents situacions (mort, accident, malaltia greu, hospitalització).
Durada:
- Per un familiar de primer grau: 3 dies hàbils si el succés s'ha produït a la mateixa localitat del centre de treball i 5 dies hàbils si és en una altra localitat.
- Per un familiar de segon grau: 2 o 4 dies hàbils en funció de si es tracta de la mateixa localitat del lloc de treball o en una altra diferent.
Documentació:
- Fotocòpia del llibre de família o del parentiu familiar.
- Certificació mèdica o acreditativa del succés (mort, accident, malaltia greu, hospitalització, intervenció quirúrgica sense hospitalització amb repòs domiciliari).
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria.
- Es concedeix en el cas de familiars de fins al segon grau de consanguinitat o afinitat.
- També hi tenen dret les parelles de fet.
- Els dies de permís es poden gaudir dins del termini de 10 dies a partir del succés.Poden ser no consecutius.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
- a través de l'ATRI, amb la documentació justificativa (certificat d'empadronament).
Durada:
- Un dia natural si és a la mateixa localitat on es té el domicili.
- En una altra localitat, fins a 4 dies tenint en compte la distància:
- Fins a 15Km: 1 dia
- De 16 a 50Km: 2 dies
- De 51 a 150Km: 3 dies
- Superior a 150km: 4 dies.
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria.
- Els dies s’han de gaudir de manera consecutiva.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a través de l’ATRI, amb la documentació justificativa (certificació de l’organisme examinador).
Durada:
1 dia per assistir a exàmens finals a centres oficials o el temps indispensable per altres proves definitives d'avaluació, alliberadores de matèria, també a centres oficials.
Observacions:
és un permís de concessió obligatòria.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
en model de sol·licitud genèrica, amb justificació, a la direcció del centre.
Durada:
un mínim d'1 hora i un màxim de 7 hores.
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria.
- Per a visites i proves mèdiques d'ascendents o descendents de fins al segon grau de consanguinitat o afinitat i per a reunions de tutoria amb els docents responsables dels fills/es.
- Aquests permisos poden ser puntuals o periòdics.
- S’ha de recuperar l’absència durant la mateixa setmana en què es gaudeix del permís, tenint en compte les necessitats del servei.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a través de l’ATRI, amb la documentació justificativa.
Durada:
el temps indispensable per complir el deure.
Observacions:
- És un permís de concessió obligatòria.
- Es tracta de deures inexcusables de caràcter públic o personal, la causa dels quals cal justificar-la per escrit.
- Per deures relacionats amb la conciliació de la vida laboral i la familiar.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
a la direcció del centre en una sol·licitud genèrica(portal de centre).
Durada:
el temps que duri l'activitat de formació del Departament d’Educació.
Observacions:
- El permís es concedeix per assistir a activitats de formació del professorat del departament quan així ho disposi la direcció del centre.
- Inclou l’assistència a jornades durant un matí dins de l’horari lectiu.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari i interí.
Sol·licitud:
a través de l'ATRI, amb la documentació justificativa
Durada:
mínim 10 dies i fins a 3 mesos, prorrogables excepcionalment 3 mesos més.
Observacions:
- No hi ha retribucions. Funcionariat de carrera: durant el temps del permís s'ha de continuar cotitzant pels drets passius i per Muface (es descompten les quotes en el moment de la incorporació al lloc de treball).
- Hi ha reserva del lloc de treball.
- El temps de permís computa a efectes d’antiguitat.
- És incompatible amb l’autorització de compatibilitat que resta suspesa d’ofici fins al finiment del permís.
- Es podrà demanar la modificació de la data prevista de finalització i la reincorporació al centre, prèvia justificació que ha finalitzat la situació per la qual es va demanar i concedir.
Normativa:
|
Llicències retribuïdes
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut (mentre tingui nomenament en vigor).
Sol·licitud:
a la direcció del centre en imprès normalitzat adjuntant la baixa mèdica oficial.
Durada:
generalment 3 mesos ininterromputs i prorrogables per períodes mensuals.
Retribucions:
- Per al personal funcionari: els 3 primers mesos es cobra el 100 % a la nòmina del departament. A partir del quart mes també es cobra el 100 %: el departament ha de pagar la nòmina de les retribucions bàsiques (sou, triennis i pagues extres) i Muface ha de pagar (cal sol·licitar-ho en un imprès normalitzat) un subsidi mentre perduri la incapacitat temporal. La suma de les quantitats rebudes pel departament i Muface no pot excedir l'import de les percepcions que corresponen.
- Personal interí/substitut: es cobra el 100 %. Paga la Seguretat Social, i ho complementa el departament. Es rep la nòmina del departament.
Observacions:
- Hi ha reserva del lloc de treball.
- El temps de llicència computa a tots els efectes: triennis, estadis, drets passius...
Normativa:
|
Les baixes per IT es tramiten com a llicències que el departament ens atorga (rebem un comunicat de la seva concessió).
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut (mentre tingui nomenament en vigor).
Sol·licitud:
BAIXA: s'ha de sol·licitar al centre en un imprès normalitzat adjuntant la baixa mèdica oficial. El personal docent ha de presentar al centre de destinació el comunicat de baixa amb la màxima urgència i com a molt tard el tercer dia natural de la incapacitat temporal.
ALTA: s’ha de portar el comunicat d’alta el mateix dia que s’incorpori a la feina, que ha de ser el dia següent a la data del comunicat.S’ha de lliurar com a màxim 24 hores després de ser emès.
El personal docent ha d’avançar, per correu electrònic, l’enviament al centre d’una còpia del comunicat de baixa el mateix dia o l’endemà de la seva emissió. Igualment ho ha de fer amb els comunicats de continuïtat i amb el comunicat d’alta.
Durada:
un màxim de 12 mesos prorrogables i uns altres 6 mesos quan es presumeixi que durant aquests el treballador o treballadora pot ser donat d’alta mèdica (excepcionalment es pot prorrogar fins als 24 mesos). Passat aquest temps s'iniciarien, si és el cas, els tràmits per a la incapacitació permanent.
Retribucions: 100% del que es cobra el mes d’inici de la baixa (si durant la baixa s’assoleixen triennis i/o estadis, no es cobren fins que s’estigui donat d’alta. No es cobren amb retroactiivitat).
- Per al personal funcionari: els 3 primers mesos es cobra la nòmina del departament. A partir del quart mes el departament ha de pagar la nòmina de les retribucions bàsiques (sou, triennis i pagues extres) i Muface ha de pagar (cal sol·licitar-ho en un imprès normalitzat) un subsidi mentre perduri la incapacitat temporal. La suma de les quantitats rebudes pel departament i Muface no pot excedir l'import de les percepcions que corresponen. Si correspon, el departament paga un complement 150 (diferència IT Muface) per arribar al 100% de les retribucions.
- Per al personal interí/substitut: la Seguretat Social paga fins al moment de l’alta. El departament gestiona la nòmina i la complementa fins a la data de finalització del nomenament.
Observacions:
- El temps de llicència computa a tots els efectes: triennis, estadis, drets passius...
- Règim general de la Seguretat Social: des de l’1 de desembre de 2015 els comunicats s’expedeixen en funció de la durada estimada de la baixa:
- Baixa de durada estimada inferior a 5 dies: es pot emetre en el mateix acte el comunicat de baixa i d'alta.
- Baixa de durada estimada entre 5 i 30 dies: el primer comunicat de continuïtat s’ha d’expedir als 7 dies naturals següents al comunicat de baixa. Els posteriors, en el termini màxim de 14 dies naturals des del comunicat anterior.
- Baixa de durada estimada entre 31 i 60 dies: el primer comunicat de continuïtat s’ha d’expedir als 7 dies naturals. Els següents, en el termini màxim de 28 dies naturals des del comunicat anterior.
- Baixa de durada estimada de 61 dies o més: el primer comunicat de continuïtat s’ha d’expedir als 14 dies naturals. Els següents, en el termini màxim de 35 dies naturals des del comunicat anterior.
- Quan el procés arribi als 365 dies: esgotats els 365 dies el control del procés d’IT passa a ser competència de l’INSS.
- Règim de Muface: comunicats successius al de la baixa: :
- 15 dies naturals: s’han d’emetre comunicats de continuïtat, amb caràcter general, al cap de 15 dies naturals comptats a partir de la data d’inici de la malaltia que figura al comunicat inicial i a continuació, cada 15 dies naturals comptats des de la data del comunicat immediatament anterior.
- 10 mesos: el comunicat de continuïtat immediatament anterior a aquell en què es compleixin els 10 mesos des de l’inici de la incapacitat temporal, ha d’anar annexat a un informe mèdic específic de ratificació en el que constin les patologies i la presumpció que en un termini de 6 mesos pot ser donat d’alta per curació.
- 16 mesos: el comunicat de continuïtat corresponent al termini en què es compleixin els 16 mesos des de l’inici de la situació d’incapacitat temporal, ha d’anar annexat a un informe mèdic on es justifiqui la necessitat del manteniment dels efectes d’incapacitat temporal, o al contrari, que es tracti d’un procés que podria qualificar-se d’incapacitat permanent.
- 18 mesos: una vegada superats els 18 mesos, si no ho ha fet abans, des del servei de personal s’ha d’iniciar d’ofici el procediment de jubilació del mutualista per incapacitat permanent pel servei.
- 24 mesos: una vegada arribats al termini de 24 mesos des de l’inici de la situació d’incapacitat temporal, el facultatiu que atén el mutualista ha d’emetre el comunicat d’alta, especificant-ne els motius.
- Recaigudes després d’agafar l’alta: en el cas de baixes successives pel mateix motiu i sempre que no hagin passat més de 180 dies des de l’última alta, la segona baixa comença a comptar a partir del nombre de dies de la baixa mèdica anterior pel mateix motiu.
Normativa:
|
L'acord signat per CCOO a la Mesa General de la Funció Pública el setembre de 2018 va permetre recuperar la percepció del 100 % de les retribucions fixes i periòdiques del mes d'inici de la incapacitat temporal (IT) per qualsevol causa i contingència, des del primer dia de la baixa. |
Qui el pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut.
Sol·licitud:
Scal comunicar l'accident a la direcció del centre o al superior jeràrquic que emplena el formulari: full de notificació d'accident, incident laboral o malaltia professional
Terminis de notificació:
- Immediatament: en cas d'accident mortal.
- 24 hores: en accidents amb baixa molt greus, accidents greus i accidents que afectin més de 4 persones.
- 48 hores: en cas d'accidents amb baixa lleus, accidents sense baixa i incidents laborals.
Com actuar:
- Personal docent acollit al règim general de la Seguretat social:
- La mútua patronal assignada és Asepeyo.
- La persona accidentada s’ha de dirigir a qualsevol dels centres assistencials de la mútua, o a qualsevol centre de la xarxa hospitalària pública, amb el comunicat d’accident emplenat pel centre, per tal de ser identificat com a treballador del Departament d’Educació. Volant d'assistència d'Asepeyo
- Si l’accident no comporta baixa mèdica, la direcció del centre ha de comunicar als serveis territorials, o al Consorci d’Educació de Barcelona, la data i les circumstàncies de l’accident.
- Si l’accident comporta baixa mèdica, s’ha de lliurar la baixa a la direcció del centre de destinació, i aquesta l’ha de trametre als serveis territorials, o al Consorci d’Educació de Barcelona. Cal que a la baixa consti que és accident laboral.
- Els serveis territorials o el Consorci han d’emplenar el comunicat d’accident, amb les dades corresponents, i la persona accidentada l’ha de lliurar a la mútua Asepeyo.
- Personal docent acollit al règim especial de Muface:
- La persona accidentada ha d’actuar de la mateixa manera que en el cas d’una incapacitat temporal per malaltia comuna, adreçant-se a un centre de l’entitat mèdica corresponent, amb l’imprès Impresos incapacitat de Muface.
Retribucions:
100 %
Observacions:
el director o directora del centre ha de notificar als serveis territorials qualsevol accident o incident laboral, amb baixa o sense. Una còpia del full de la notificació s’ha de lliurar a la persona afectada.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari de carrera.
Sol·licitud:
Als Acords de 21 de novembre de 2001 (punt 7.4) i de 17 de novembre de 2005 (punt 10.1), signats per CCOO, es va pactar un augment considerable d'aquest tipus de llicències, que en aquests moments no es compleix per les mesures restrictives del Departament d’Educació.
Durada:
segons el tipus de modalitat de la llicència.
Normativa:
|
Llicències no retribuïdes
Qui el pot demanar:
personal funcionari de carrera i personal interí (és una novetat del febrer del 2022).
Sol·licitud:
a través de l'ATRI, amb la documentació justificativa, abans del 30 de juny.
- Els estudis han de tenir relació directa amb el lloc de treball i han d’estar avalats per alguna entitat professional o acadèmica de prestigi reconegut.
- Documentació:
- Informe favorable de la direcció del centre de treball.
- Certificat de l’entitat reconeguda, amb el projecte d’estudis que es farà i la relació amb el lloc de treball.
Durada:
1 any, prorrogable excepcionalment per 1 any més.
Excepcionalment es poden concedir per un període inferior a un curs escolar, amb la finalitat d’assistir a cursos i a congressos, sempre que es justifiqui la relació directa amb el lloc de treball i que quedin cobertes les necessitats del servei.
Retribucions:
no es percep cap retribució. Durant el temps de llicència s'ha de continuar cotitzant pels drets passius i Muface. En el moment de finalització de la llicència s’han de descomptar les quotes corresponents als mesos no abonats.
Observacions:
- Hi ha reserva del lloc de treball durant el temps de la llicència. En el cas de les persones interines, la concessió de la llicència sense retribució queda supeditada al seu nomenament com a interí per al curs en què demana la llicència i la reserva de lloc ha de ser com a màxim fins al 31 d’agost de l’any en què gaudeix d’aquesta llicència.
- El temps de llicència computa a tots els efectes (triennis, estadis, drets passius)..
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari de carrera i en pràctiques i personal interí (és una novetat del febrer del 2022).
Sol·licitud:
a través de l'ATRI, amb la documentació justificativa següent:
- La seva concessió està subordinada a les necessitats del servei.
- S’ha de sol·licitar amb 15 dies d'antelació a la data d'inici prevista.
- Un cop concedida i notificada la resolució de concessió, en general, no es modificarà la data de finalització prevista i voluntàriament demanada.
Durada:
- Fins a 6 mesos cada 2 anys com a funcionari o funcionària.
- Es comencen a computar els 2 anys a partir del moment en que s’inicia la llicència que es rep primer cop.
- Durant aquests 2 anys es poden demanar diferents períodes de llicència fins a completar un total de 6 mesos.
Retribucions:
no hi ha retribucions, però durant el temps de llicència s'ha de continuar cotitzant per:
- Mufacei pels drets passius (funcionariat d’abans del 2011)
- Muface (funcionariat a partir de 2011)
Una vegada realitzada la incorporació al lloc de treball, s'lha de descomptar les quotes respectives corresponents als mesos no abonats.
Observacions:
- No es necessita període de carència (temps treballat previ) per gaudir-ne.
- En general, no es pot concedir quan es demani amb discontinuïtat (caps de setmana, etc.) i quan no es pugui garantir la permanència del professorat substitut inicialment nomenat. En aquest cas, es considera que la petició afecta la prestació del servei.
- El temps de llicència computa als efectes d'antiguitat, com a servei actiu, per això es pot demanar, a continuació de la llicència, una excedència per interès particular.
- Hi ha reserva del lloc de treball. En el cas de les persones interines, la reserva del lloc ha de ser com a màxim fins al 31 d’agost de l’any en què es gaudeix la llicència.
- Un cop concedida la llicència, en general, no se n’ha de modificar la data de finalització.
- Es pot compatibilitzar amb una segona activitat, amb les limitacions de la llei.
- A continuació es pot gaudir d’una excedència.
Normativa:
|
Excedències
Sol·licitud:
cal emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per l’ATRI, amb una antelació mínima de 15 dies abans de l’inici de l’excedència, adjuntant-hi la documentació acreditativa següent:
- Fotocòpia del llibre de família complet o resolució d'adopció o d'acolliment.
- Declaració jurada de no desenvolupar cap activitat pública ni privada, remunerada o no.
- Declaració jurada on consti que el cònjuge no exerceix aquest dret.
Durada:
un màxim de 3 anys a comptar des de la data del naixement o, si és el cas, des de la data de la resolució judicial o administrativa d'adopció o acolliment. Els fills i filles successius donen dret a un nou període d'excedència que posa fi al període de què ja s'estigui gaudint.
Personal interí: la data d’inici no pot coincidir amb la data d’inici del nomenament.
Retribucions:
- No n'hi ha. No s'han de pagar les quotes de Muface ni de la Seguretat Social.
Durant el temps de l’excedència es continua rebent l’assistència sanitària per l’entitat que es té (la Seguretat Social o l’entitat escollida dins de Muface).
Mutualistes de Muface: han de portar a Muface la resolució de concessió de l’excedència.
Observacions:
- Es pot sol·licitar en qualsevol moment a partir del naixement o de la sentència o la resolució judicial o administrativa de constitució de l'adopció o l'acolliment.
- No es pot concedir a dues persones pel mateix fet causant, llevat que l’exerceixin d’una manera alternativa. En cas de part múltiple, ambdós progenitors poden gaudir d’una excedència pels diferents subjectes causants.
- S’ha de gaudir en un període únic, sense que es pugui fraccionar.
- El període d'excedència computa als efectes de reconeixement de triennis, de consolidació del grau personal i del sistema de previsió o de drets passius.
- Durant tot el període d'excedència la persona afectada té dret a la reserva del lloc de treball amb destinació definitiva. Si ocupa un lloc de treball amb destinació provisional, té dret a la reserva fins a la data de finalització del nomenament.
- Al professorat interí li computa a l'efecte del número d’ordre en la borsa docent. Té dret a la reserva de lloc fins a la data de finalització del nomenament.
- S’ha de demanar el reingrés 1 mes abans de la finalització. Si no ho fa, en el cas de personal funcionari de carrera, es declara d'ofici la situació d'excedència voluntària per interès particular. El personal interí ha de sol·licitar el reingrés i si no ho fa, s’enten que cessa en la seva relació de serveis amb l’Administració.
- Les excedències per tenir cura d'un fill o filla o de familiars són incompatibles amb l'autorització de compatibilitat, que resta suspesa d'ofici fins al final del termini d'excedència.
Normativa:
|
Sol·licitud:
cal emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per l’ATRI, amb una antelació mínima de 15 dies abans de l’inici de l’excedència, adjuntant-hi la documentació acreditativa:
- Document que acrediti el parentiu amb la persona sol·licitant.
- Documentació mèdica on s’acrediti que el familiar no es pot valer per si sol i que no pot exercir cap activitat retribuïda.
- Declaració jurada o promesa de no desenvolupar cap activitat pública ni privada, remunerada o no.
- Declaració jurada o promesa que cap altra persona que treballi a l’Administració o a un organisme públic no gaudeix d’aquesta excedència pel mateix fet causant.
Durada:
mínim 3 mesos i màxim 3 anys. Personal interí: la data d’inici no pot coincidir amb la data d’inici del nomenament.
Retribucions:
- No n'hi ha. No s'han de pagar les quotes de Muface ni de la Seguretat Social.
- Durant el temps de l’excedència es continua rebent l’assistència sanitària per l’entitat que es té (la Seguretat Social o l’entitat escollida dins de Muface ).
- Mutualistes de Muface: han de portar a Muface la resolució de concessió de l’excedència.
Observacions:
- Només es pot gaudir un cop per cada subjecte causant i s’ha de gaudir en un període únic, sense que es pugui fraccionar.
- Es pot sol·licitar per tenir cura d'un familiar de fins al segon grau de consanguinitat o afinitat que no pugui valer-se per si mateix i no desenvolupi cap activitat retribuïda.
- Aquesta excedència constitueix un dret individual del funcionari o funcionària. En el cas que dos d'ells generessin el dret a gaudir-lo pel mateix subjecte causant (per exemple, el fill i la filla respecte del seu pare malalt), l'Administració pot limitar el seu exercici simultani per raons relacionades amb el funcionament del servei.
- El període d'excedència computa als efectes de reconeixement de triennis, de consolidació del grau personal i del sistema de previsió o de drets passius. Durant tot el període d'excedència la persona afectada té dret a la reserva del lloc de treball amb destinació definitiva. Si la persona afectada ocupa un lloc de treball amb destinació provisional, el dret a la reserva del lloc de treball és fins a la data de finalització del nomenament.
- Al professorat interí li computa a efectes del sistema de previsió social, de reconeixement de serveis previs i com a temps de serveis prestats a efectes del número d’ordre en la borsa de treball docent.
- Les excedències per tenir cura d'un familiar són incompatible amb l'autorització de compatibilitat, que resta suspesa d'ofici fins al final del termini d'excedència.
- Cal sol·licitar el reingrés al servei actiu 1 mes abans de la finalització. En el cas del personal funcionari de carrera, si no es fa, es declara d'ofici la situació administrativa d'excedència voluntària per interès particular.
Normativa:
|
Sol·licitud:
cal emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per ATRI, adjuntant la documentació acreditativa següent:
- Còpia del llibre de família o equivalent.
- Còpia de l’ordre de protecció o excepcionalment informe del Ministeri Fiscal que indiqui l’existència d’indicis que la demandant és víctima de la violència de gènere.
Durada:
s’atorga a les dones víctimes de la violència de gènere pel temps que ho sol·licitin. No hi ha període mínim ni màxim.
Retribucions:
durant els 2 primers mesos el personal funcionari, interí i substitut té dret a percebre les retribucions íntegres i si escau, les prestacions per fill o filla a càrrec. Després dels 2 primers mesos, la resta dels temps d’excedència no es perceben retribucions.
Observacions:
- Durant el període d'excedència es manté la reserva del lloc de treball durant 6 mesos, sens perjudici que es pugui ampliar aquest termini, d'acord amb el que disposa la normativa sobre violència de gènere. Si les actuacions judicials ho determinen, es pot prorrogar aquest període per 3 mesos i fins a un màxim de 18 mesos.
- No és necessari un temps mínim de servei actiu per poder sol·licitar aquest tipus d’excedència.
- El període d’excedència computa a l’efecte de reconeixement de triennis, de consolidació de grau personal i del sistema de previsió o drets passius.
- Al professorat interí li computa a l’efecte del sistema de previsió social, de reconeixement de serveis previs i com a temps de servei prestat a l’efecte del número d’ordre en la borsa de treball docent.
- S’ha de sol·licitar el reingrés al servei actiu 1 mes abans de la data prevista d’incorporació.
Normativa:
|
Qui la pot demanar:
El personal funcionari que hagi sofert danys físics o psíquics com a conseqüència de l’activitat terrorista, així com els amenaçats en els termes de l’article 5 de la Llei 29/2011, de 22 de setembre, previ reconeixement del Ministeri de l’Interior o d'una sentència judicial ferma.
Sol.licitud:
cal emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per l’ATRI, adjuntant la documentació acreditativa següent:
- Fotocòpia del llibre de família (complet) o equivalent, o certificat del Registre Civil.
- Document del Ministeri de l’Interior o sentència judicial ferma que acrediti que es té la condició de personal funcionari i de víctima de terrorisme o que acrediti patir situacions d’amenaces o coaccions directes i reiterades procedents d’organitzacions terroristes.
Durada:
el temps que resulti necessari per a la protecció i l'assistència social integral de la persona en els termes previstos reglamentàriament.
Retribucions:
durant els 2 primers mesos el personal funcionari, interí i substitut té dret a percebre les retribucions íntegres i si escau, les prestacions per fill o filla a càrrec. Després dels 2 primers mesos, la resta dels temps d’excedència no es perceben retribucions.
Observacions:
- No és necessari un temps mínim de servei actiu per poder sol·licitar-la.
- El període d’excedència computa a l’efecte de reconeixement de triennis, de consolidació de grau personal i del sistema de previsió o drets passius. En el cas del personal interí i substitut computa a l'efecte del número d’ordre en la borsa de treball docent. Hi ha reserva del lloc de treball durant 6 mesos i, si es considera necessari, es pot prorrogar aquest període durant 3 mesos més i fins a un màxim de 18.
- S’ha de sol·licitar el reingrés al servei actiu 1 mes abans de la data prevista d’incorporació.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari de carrera (el personal interí, NO la pot sol·licitar).
Sol·licitud:
cal emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per l’ATRI, adjuntant la documentació acreditativa següent:
- Còpia del llibre de família o documentació acreditativa de la convivència,
- Certificat d’empadronament o un altre document que acrediti que el cònjuge del funcionari o funcionària resideix en un altre municipi.
- Document que acrediti que el cònjuge ha obtingut un lloc de treball estable (contracte de treball indefinit, nomenament com a funcionari o funcionària…).
La sol·licitud s’haurà de lliurar 15 dies abans de l’inici de l’excedència.
Durada:
la durada mínima és de 2 anys i per un màxim de 15 anys.
Retribucions: no n'hi ha.
Observacions:
- No és necessari un temps mínim de servei actiu per poder sol·licitar-la.
- El període d'excedència no computa als efectes de reconeixement de triennis, ni de consolidació del grau personal, ni del sistema de previsió o de drets passius.
- No hi ha reserva del lloc de treball.
- Cal sol·licitar el reingrés al servei actiu 1 mes abans de la finalització. En el cas del personal funcionari de carrera, si no es fa, es declara d'ofici la situació administrativa d'excedència voluntària per interès particular.
Normativa:
|
Qui el pot demanar:
personal funcionari de carrera.
Sol·licitud:
cal emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per ATRI, amb una antelació de 15 dies abans de l’inici de l’excedència.
Durada:
mínim de 2 anys continuats. No hi ha límit màxim.
Retribucions:
no n'hi ha.
Observacions:
- La concessió està subordinada a les necessitats del servei, que s'han de motivar degudament.
- És requisit haver prestat serveis efectius en qualsevol administració pública durant els 5 anys immediatament anteriors a l'inici de l'excedència. Es pot demanar a continuació d’una llicència per assumptes propis, ja que aquesta llicència computa com a servei actiu.
- No es pot concedir quan s'instrueix un expedient disciplinari al funcionari o funcionària.
- No hi ha reserva del lloc de treball.
- El temps en excedència no computa a efectes d'antiguitat, ni de drets passius, ni de Muface, ni de la Seguretat Social.
- Cal sol·licitar el reingrés al servei actiu 1 mes abans de la finalització. Si no es fa, es declara d'ofici la situació d'excedència voluntària per interès particular.
- El reingrés al servei actiu, durant el curs escolar, s’ha de sol·licitar un mes abans de la data prevista d’incorporació i es concedeix d’acord amb les necessitats del servei.
- El reingrés per a un nou curs es fa mitjançant la participació en l’adscripció provisional de destinació (adjudicacions d’estiu) o mitjançant la participació en una convocatòria de concurs de trasllats per proveir llocs de treball vacants.
Normativa:
|
Qui la pot demanar:
el personal funcionari o laboral fix que es troba en servei actiu en un altre cos docent o escala de qualsevol administració pública o passa a prestar serveis en organismes o entitats del sector públic.
Sol·licitud:
cal emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per ATRI, adjuntant la documentació acreditativa següent:
- Document (nomenament, certificació…) que acrediti l’obtenció de l’altre lloc de treball en qualsevol administració o organisme públic.
Durada:
durant el temps en què es romangui en servei actiu en un altre cos docent o escala de qualsevol de les administracions públiques.
Retribucions: no n'hi ha.
Observacions:
- El temps d’excedència no computa l’efecte d’antiguitat, ni de drets passius, ni de Muface ni de la Seguretat Social.
- Cal sol·licitar el reingrés al servei actiu un mes abans de la data prevista d’incorporació.
- No hi ha reserva de lloc de treball.
Normativa:
|
Reduccions de jornada
Tipus de reduccions
- Per tenir cura d’un fill o filla menor de 6 anys (ampliable fins a 12 anys).
- Per tenir cura d’una persona amb discapacitat psíquica, física o sensorial que no fa cap activitat retribuïda.
- Per tenir a càrrec un familiar, fins al segon grau, amb incapacitat o disminució reconeguda del 65% o més, o amb grau de dependència que li impedeixi ser autònom o que requereixi dedicació especial.
- Per fer efectiva la protecció a les dones víctimes de violència de gènere.
- Per raó de violència terrorista.
- Per interès particular.
- Per discapacitat pròpia legalment reconeguda (pel temps del tractament mèdic).
- Per tenir cura d’un fill menor de 18 anys durant l’hospitalització i el tractament continuat del menor afectat per càncer o qualsevol malaltia greu que impliqui la necessitat de tenir-ne cura de manera directa i permanent.
- Per atendre un familiar de primer grau per malaltia molt greu.
- Per majors de 55 anys i fins a 64 anys.
Criteris:
- Les reduccions són de concessió obligatòria, excepte la d’interès particular.
- La petició de la reducció de jornada per interès particular s’ha de fer en el termini que estableix la convocatòria. També en el cas de reducció de dedicació per més grans de 55 anys.
- Per a la resta de reduccions de jornada, les peticions cal fer-les amb una antelació mínima de 15 dies de la data d’inici de la reducció.
- L’horari setmanal de dedicació al centre del professorat que tingui concedida una reducció de jornada ha d’incloure activitats lectives i complementàries setmanals proporcionalment a la jornada de treball. La persona docent ha d’assistir a totes les reunions de claustre, de coordinació de cicle o d’àrea, d’avaluacions i d’altres que siguin preceptives i degudament convocades.
- La dedicació al centre pot concentrar-se en 3, 4 o 5 dies. Si l’organització del centre no permet la concentració sol·licitada, la persona interessada pot renunciar a la reducció de jornada abans de començar a gaudir-ne.
- Les persones que formen part de la borsa de treball de personal docent que vulguin gaudir de qualsevol reducció de jornada només podran ocupar llocs de treball de jornada sencera. Per compactar, cal ocupar un lloc de treball vacant.
- Afectació en la pensió de jubilació: el gaudiment de la reducció de jornada igual o superior a 1 any, comporta la reducció proporcional dels haver reguladors a l’efecte de pensió de jubilació.
Qui la pot demanar: personal funcionari, interí i substitut (amb particularitats).
Sol·licitud:
hi ha dos models de sol·licitud (fins als 6 anys o fins als 12 anys). S’ha d’emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per l’ATRI, adjuntant-hi la documentació següent:
- Fotocòpia del llibre de família
- Declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública o privada, remunerada o no.
- Declaració jurada o promesa segons la qual la parella no gaudeix de la reducció pel mateix fill o filla.
S’ha de sol·licitar amb una antelació mínima de 15 dies.
Durada: màxim fins als 12 anys de l’infant.
Modalitats i Retribucions:
- Fins als 6 anys:
- Reducció d’1/3 de jornada: 80% del total de retribucions
- Reducció de 1/2 de jornada: 60% del total de retribucions.
- Dels 6 als 12 anys: reducció proporcional de les retribucions.
- Reducció d’1/3 de jornada: es cobra el 66,66%
- Reducció d’1/2 de jornada: es cobra el 50%.
- Es pot compactar la reducció. No és ampliable en el cas de part, adopció o acolliment múltiple ni per cap altre supòsit.
- Durant la compactació es cobra el 80% (reducció 1/3) o el 60% (reducció 1/2).
- La compactació del primer any de la reducció d’1/3 (122 dies) comporta que durant els 8 mesos següents es cobri el 80% de les retribucions si es treballa a jornada sencera, o el 47% si es continua amb la reducció de jornada d’1/3.
- La compactació de la reducció de jornada d’1/2 (182 dies) comportarà que durant els 6 mesos següents es cobri el 60% de les retribucions si es treballa a jornada sencera, o el 10% si es continua amb la reducció de la jornada d’1/2.
Observacions:
- La pot demanar qui tingui la guarda legal del menor.
- No es pot concedir a dues persones pel mateix fet causant, llevat que l’exerceixin d’una manera alternativa. En cas de part múltiple, ambdós progenitors poden gaudir d’una reducció de jornada pels diferents subjectes causants.
- En cas de renúncia a la reducció de jornada, aquesta ha de coincidir amb l’últim dia de les vacances escolars de Nadal, Setmana Santa o fins al 31 d’agost.
- Tot i el punt anterior, la reducció de jornada ha de finalitzar quan acabi el fet causant.
- La reducció de la jornada, no es pot modificar (passar d’un terç a mitja o a l’inrevés) durant tot el seu gaudiment.
- En cas que s’hagi renunciat a la reducció abans de la seva durada màxima no es pot tornar a gaudir pel mateix fet causant durant el mateix curs lectiu.
- És incompatible amb el desenvolupament de qualsevol altra activitat econòmica, retribuïda o no i amb qualsevol altra reducció de jornada. Si es té una compatibilitat autoritzada prèviament, aquesta resta suspesa d'ofici.
Normativa:
|
Qui la pot demanar: personal funcionari, interí i substitut (amb particularitats)
Sol·licitud:
s’ha d’emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per l’ATRI, adjuntant-hi la documentació acreditativa següent:
- Còpia del llibre de família (complet) o del Certificat del Registre Civil o del certificat d’empadronament de l’ajuntament on quedi constància de la guarda legal.
- Certificat mèdic oficial de la persona causant o certificació oficial de l’equip de valoració de l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials (pels serveis de la dependència, SEVAD, del Departament d’Acció Social i Ciutadania) de reconeixement del grau de discapacitat física, psíquica o sensorial de la persona causant.
- Declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública o privada, remunerada o no.
- Document acreditatiu que la persona causant no realitza cap activitat retribuïda.
- Quadre de l’horari resultant de la reducció, signat per la direcció del centre.
S’ha de sol·licitar amb una antelació mínima de 15 dies.
Observacions:
- La reducció es concedeix per guarda legal d’una persona (no cal que sigui familiar) disminuïda psíquica, física o sensorial que no realitzi cap activitat retribuïda.
- La reducció de jornada s’ha d’autoritzar per cursos escolars (fins a 31 d’agost).
- Si els dos cònjuges treballen, només un d’ells pot gaudir del permís de reducció de jornada, llevat que l’exerceixin alternativament.
- En cas que s’hagi renunciat a la reducció abans de la seva durada màxima no es podrà tornar a gaudir pel mateix fet causant durant el mateix curs lectiu.
- La finalització de la reducció de jornada ha de coincidir sempre amb el dia que finalitzin les vacances escolars de Nadal, Setmana Santa o fins al 31 d’agost.
- En qualsevol cas, ha de finalitzar la reducció de jornada quan acabi el fet causant que ha originat l’esmentada reducció.
- És incompatible amb el desenvolupament de qualsevol altra activitat econòmica, retribuïda o no i amb qualsevol altra reducció de jornada. Si es té una compatibilitat autoritzada prèviament, aquesta resta suspesa d'ofici.
Modalitats i retribucions:
- Reducció d'1/3 de jornada: 80% del total de les retribucions.
- Reducció d'1/2 de jornada: 60% del total de les retribucions.
Documentació a presentar:
Model normalitzat amb la documentació següent:
- Fotocòpia compulsada del Llibre de família o Certificat del Registre Civil o certificat d’empadronament de l’Ajuntament on quedi constància de la guarda legal.
- Certificat mèdic oficial de la persona causant o certificació oficial de l’equip de valoració de l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials (pels serveis de la dependència, SEVAD, del Departament d’Acció Social i ciutadania) de reconeixement del grau de discapacitat física, psíquica o sensorial de la persona causant.
- Declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública o privada, remunerada o no.
- Document acreditatiu que la persona causant no realitza cap activitat retribuïda.
- Quadre horari resultant de la reducció, signat per la direcció del centre.
Normativa:
|
Qui la pot demanar: personal funcionari, interí i substitut (amb jornada sencera)
Sol·licitud:
s’ha d’emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar-lo per l’ATRI, adjuntant-hi la documentació acreditativa següent:
- Còpia compulsada del llibre de família (complet) o document equivalent, o certificat del Registre Civil o certificat d’empadronament de l’ajuntament.
- Certificat emès per l’equip de valoració de l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials, de reconeixement del grau de discapacitat física, psíquica o sensorial del familiar.
- Declaració segons el qual el familiar té un grau de dependència que li impedeix tenir autonomia, o que requereix dedicació o atenció especial.
- Declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública ni privada, remunerada o no.
- Quadre de l’horari resultant de la reducció, signat pel director o directora del centre.
S’ha de sol·licitar amb una antelació mínima de 15 dies.
Modalitats i retribucions:
- Reducció d’1/3 de jornada: 80% del total de les retribucions.
- Reducció d’1/2 de jornada: 60% del total de les retribucions.
Observacions:
- La reducció de jornada s’ha d'autoritzar per cursos escolars (fins a 31 d’agost).
- Si els dos cònjuges treballen, només un d’ells pot gaudir-ne, llevat que l’exerceixin alternativament.
- En cas que s’hagi renunciat a la reducció abans de la seva durada màxima, no es pot tornar a gaudir pel mateix fet causant durant el mateix curs lectiu.
- La finalització de la reducció de jornada ha de coincidir sempre amb el dia que finalitzin les vacances escolars de Nadal, Setmana Santa o fins al dia 31 d’agost.
- En qualsevol cas ha de finalitzar la reducció de jornada quan acabi el fet causant que ha originat l’esmentada reducció.
Requisits:
- Que es tingui el càrrec directe del familiar.
- És incompatible amb el desenvolupament de qualsevol altra activitat econòmica, retribuïda o no i amb qualsevol altra reducció de jornada. Si es té una compatibilitat autoritzada prèviament, aquesta resta suspesa d'ofici.
Documentació a presentar:
Model normalitzat, amb la documentació següent:
- Fotocòpia compulsada del llibre de família (complet) o Certificat del Registre Civil o certificat d’empadronament de l’Ajuntament.
- Certificat mèdic emès per l’Equip de Valoració de l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials on s’indiqui el grau de disminució física, psíquica o sensorial del familiar.
- Declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública o privada, remunerada o no.
- Declaració assegurant que el familiar té un grau de dependència que li impedeix ser autònom, o que requereix dedicació o atenció especial.
- Quadre horari resultant de la reducció, signat per la direcció del centre.
Normativa:
|
Qui la pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut (amb jornada sencera).
Sol·licitud:
s'ha de sol·licitar en un imprès normalitzat (portal de centre) als serveis territorials o al Consorci d'Educació de Barcelona, adjuntant-hi la documentació acreditativa següent:
- Còpia de l’ordre de protecció a favor de la víctima o informe del Ministeri Fiscal que indiqui l’existència d’indicis que la persona demandant és víctima de violència de gènere, fins que es dicti l’ordre de protecció.
- Declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública ni privada, remunerada o no
Durada:
la reducció de jornada ha de ser durant el temps que sol·liciti la dona víctima de violència de gènere. No hi ha període de temps màxim específic.
Modalitats i Retribucions:
- Reducció d’1/3 de jornada: 80% del total de les retribucions.
- Reducció d’1/2 de jornada: 60% del total de les retribucions.
Si la reducció és d'1/3, es percebrà el 80%; si la reducció és de la meitat, es percebrà el 60%.
Observacions:
- És incompatible amb el desenvolupament de qualsevol altra activitat econòmica, retribuïda o no i amb qualsevol altra reducció de jornada. Si es té una compatibilitat autoritzada prèviament, aquesta resta suspesa d'ofici.
- No es pot canviar el tipus de reducció concedida.
Normativa:
|
Qui la pot demanar: personal funcionari, interí i substitut (amb jornada sencera)
Durada:
pel temps necessari per a la protecció i assistència de la persona en els termes previstos reglamentàriament. No hi ha període de temps màxim específic.
Modalitat i retribucions:
- Reducció de jornada d’1/3: 66,66% del total de les retribucions.
- Reducció de jornada d’1/2: 50% del total de les retribucions.
Observacions:
- Per fer efectiva la protecció íntegra als funcionaris i funcionàries que hagin sofert danys físics o psíquics com a conseqüència de l’activitat terrorista, el seu cònjuge o persona amb anàloga relació d’afectivitat, i els fills i/o filles dels ferits i morts així com els funcionaris o funcionàries que acreditin patir situacions d’amenaces o coaccions directes i reiterades procedents d’organitzacions terroristes.
- És incompatible amb el desenvolupament de qualsevol altra activitat econòmica, retribuida o no i amb qualsevol altra reducció de jornada. Si es té una compatibilitat autoritzada prèviament, aquesta resta suspesa d'ofici.
Sol.licitud:
en un imprès normalitzat (portal de centre) als serveis territorials o al Consorci d'Educació de Barcelona adjuntant-hi la documentació acreditativa següent:
- Còpia del llibre de família (complet) o equivalent, o certificat del Registre Civil on quedi constància del grau de parentiu, si escau.
- Document del Ministeri de l’Interior o sentència judicial ferma que acrediti que es té la condició de funcionari i de víctima de terrorisme o que acrediti patir situacions d’amenaces o coaccions directes i reiterades procedents d’organitzacions terroristes.
- Declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública o privada, remunerada o no.
- Quadre de l’horari resultant de la reducció, signat per la direcció del centre.
Normativa:
|
Aquesta reducció és fruit de l'acord signat per CCOO el 21 de novembre de 2001 |
Qui el pot demanar: personal funcionari de carrera.
Durada:
- La reducció s'inicia l'1 de setembre i finalitza el 31 d'agost.
- La reducció de jornada ha de ser prorrogable, però s'ha de renovar cada any presentant una sol·licitud abans del 31 de maig del curs anterior adreçada al director/a dels Serveis Territorials o Consorci de Barcelona.
Retribucions:
s'ha de percebre el 50 % de les retribucions.
Observacions:
- La concessió de la reducció està subordinada a les necessitats del servei. Requereix, per tant, el vistiplau de la direcció del centre i està subjecta al règim que estableix la Llei 21/1987, de 26 de novembre, d’incompatibilitats del personal al servei de l’Administració de la Generalitat.
- És incompatible amb qualsevol altra reducció de jornada.
- No es pot sol·licitar la reducció de jornada per interès particular fora del termini establert ni renunciar-hi abans del 31 d’agost, llevat de situacions excepcionals valorades pels serveis territorials o consorci.
- No poden gaudir de la reducció els membres de l'equip directiu.
- Si un cop concedida s'obté una destinació en un centre diferent, mitjançant el procediment d'adjudicacions d'estiu, s'ha d'aportar el vistiplau de la direcció del nou centre de destinació.
Sol·licitud:
abans del 31 de maig del curs anterior adreçada al director o directora dels serveis territorials o al Consorci d’Educació Barcelona. S'ha de sol·licitar per l’ATRI.
- Cal demanar la compatibilitat, si s’exerceix una altra activitat remunerada.
Normativa:
|
Qui la pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut (amb jornada sencera)
Durada:
reducció de jornada equivalent al temps que s’ha de dedicar al tractament.
Observacions:
- Poden gaudir d'aquesta reducció les persones amb una discapacitat legalment reconeguda que, per aquest motiu, hagin de rebre tractament en centres públics o privats en l’horari laboral.
- Només es concedeix si la persona sol·licitant té nomenament a jornada sencera.
- Un cop concedida la reducció de jornada, si s'obté una destinació en un centre diferent, mitjançant el procediment d'adjudicacions d'estiu o concurs de trasllats, s'ha d'informar al serveis territorials o el Consorci d'Educació de Barcelona, mitjançant sol·licitud presentada per registre, de la continuïtat de la reducció de jornada pel curs següent i s'ha d'aportar el vistiplau de la direcció del nou centre de destinació.
Retribucions:
100% de les retribucions.
Sol·licitud:
s'ha de sol·licitar, almenys amb 15 dies d’antelació, en model d’instància genèrica (portal de centre) a la direcció del centre, adjuntant la documentació acreditativa següent:
- Certificació emesa per l’equip de valoració de la Direcció General de Protecció Social de reconeixement del grau de disminució física, psíquica o sensorial.
- Informe del servei mèdic corresponent que justifiqui la necessitat del tractament, la periodicitat o la durada aproximada, la franja horària i els dies en què es pot dur a terme i que és impossible que es pugui realitzar en un horari no coincident amb el de feina.
- Declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant conforme no desenvoluparà cap activitat pública o privada, remunerada o no.
- Horari que realitza la persona que fa la sol·licitud.
- Quadre horari resultant de la reducció amb vistiplau del Consell escolar (només pel cos de mestres).
Normativa:
|
Qui la pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut (amb jornada sencera)
Durada:
- El temps necessari per tenir cura d’un fill o filla menor de 23 anys durant l’hospitalització i el tractament directe i continuat del menor afectat de càncer o qualsevol altra malaltia greu que impliqui la necessitat de tenir-ne cura de manera directa, contínua i permanent.
- El temps de reducció de jornada ha de ser el que preveu l’informe mèdic. Si cal una pròrroga, s’ha de sol·licitar per escrit un nou informe mèdic on consti el temps de prolongació.
- La reducció de jornada s’ha d’autoritzar fins a final de curs i cal acreditar la necessitat de continuar en aquesta situació en un període inicial d'1 mes i prorrogable per períodes de 2 mesos presentant al Registre dels Serveis Territorials o del Consorci d'Educació de Barcelona declaració del facultatiu corresponent del Servei Públic de Salut o òrgan administratiu sanitari de la comunitat autònoma corresponent.
- S'ha de sol·licitar la reducció de jornada per cada curs escolar.
Retribucions:
100 % de les retribucions íntegres.
Observacions:
- Es pot reduir la jornada de treball, com a mínim en un 50% de la seva durada. La reducció màxima ha de ser d’un 90%. Si és d’un 90 %, el 10% són hores lectives.
- Correspon a la persona interessada, segons les seves necessitats i amb previ acord amb la direcció del centre, determinar la franja horària de la reducció de la jornada a la qual vol acollir-se; tot i que el percentatge de reducció no s’acorda amb la direcció.
- En qualsevol cas la reducció de jornada ha de finalitzar quan acabi el fet causant que ha originat la reducció esmentada.
- És condició necessària que ambdós progenitors, adoptants o acollidors amb caràcter permanent treballin.
Sol·licitud:
s’ha d’emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar per ATRI, adjuntant la documentació acreditativa següent:
- Còpia del llibre de família (complet) o document equivalent, o certificat del Registre Civil.
- Certificat mèdic on consti la durada prevista de l’ingrés hospitalari i la necessitat de cura directa, contínua i permanent del menor.
- Declaració jurada o promesa segons la qual l’altre progenitor no gaudeix d’aquesta reducció pel mateix fill o filla.
- Declaració jurada o promesa, segons la qual l’altre progenitor treballa.
- Quadre de horari resultant de la reducció, signat per la direcció del centre.
S’ha de sol·licitar amb una antelació mínima de 15 dies.
Normativa:
|
Qui la pot demanar:
personal funcionari, interí i substitut (amb jornada sencera)
Durada:
màxim 1 mes.
Retribucions:
100%
Observacions:
- S’ha de sol·licitar als Serveis Territorials o Consorci de Barcelona.
- La reducció pot ser com a màxim fins al 50% de la jornada.
- Només es concedeix la reducció si es té un nomenament a jornada sencera.
Sol·licitud:
s’ha d’emplenar el model normalitzat (portal de centre) i tramitar per ATRI, adjuntant la documentació acreditativa següent:
- Fotocòpia compulsada del llibre de família (complet) o document equivalent, o certificat del Registre Civil on quedi constància del grau de parentiu.
- Certificat mèdic on consti que la malaltia del familiar és molt greu.
- Declaració jurada o promesa de la persona sol·licitant de si la reducció pel mateix familiar la gaudeix únicament ella o la comparteix amb d’altres persones.
Normativa:
|
S’HAN PERDUT:
La Generalitat ha deixat de reconèixer aquests dos tipus de reducció de jornada. La supressió de la reducció per processos de recuperació de malaltia pròpia crea un greuge i obliga les persones afectades a fer reducció de jornada per interès particular de mitja jornada en comptes de reducció d’1/3 com es podia fer abans. Així també queden penalitzades per haver de cobrar el 50% en comptes del 60% a què donava dret la reducció de mitja jornada. L’acord signat per CCOO a la Mesa General de la Funció Pública del 24 de juliol del 2019 permet la REINCORPORACIÖ PROGRESSIVA al lloc de treball després d’una baixa per malaltia d’especial gravetat sense reducció salarial, amb el 100% de les retribucions. |
Qui la pot demanar:
personal funcionari, interí
Durada:
- 1r mes: 50 % de dedicació
- 2n mes: 75 % de dedicació
- 3r mes: 90 % de dedicació
Observacions:
- És una reincorporació laboral un cop finalitzat o mentre dura un tractament oncològic, i en processos de recuperació d’altres malalties d’especial gravetat.
- El Servei de Prevenció de Riscos Laborals pot citar la persona afectada, per fer-ne una valoració.
Retribucions:
100 % de les retribucions íntegres.
Sol·licitud:
per l’ATRI, amb la documentació acreditativa de la malaltia.
Normativa:
|
Qui la pot demanar:
personal funcionari i interí
Observacions:
- Cal tenir més de 15 anys de serveis en qualsevol nivell educatiu de l'ensenyament públic no universitari.
- L’autorització, és per al període comprès entre l’1 de setembre al 31 d’agost.
- No es pot assignar a les persones que qui tinguin en l’horari setmanal hores dedicades a les funcions directives i de coordinació.
- La reducció de 2 hores setmanals d’activitats complementàries és incompatible amb qualsevol altra reducció de jornada.
Sol·licitud:
es tramita per l'ATRI, no més tard del 13 de setembre del curs per al qual es sol.licita. Si es canvia de centre (adjudicacions d’estiu) s’ha de comunicar a la direcció del nou centre de destí.
Normativa:
|