Cicle de debats
EL MODEL LINGÜÍSTIC DEL SISTEMA EDUCATIU
Ara fa 4 anys, concretament al novembre de 2014, van generar espais de reflexió dins les VIII Jornades de Normalització Lingüística, convocades per les CCOO de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, que amb el títol “ Viure en català sense cap retallada” vam reflexionar sobre la llengua catalana sota la premissa que normalitzar-ne l’ús és un dret de ciutadania.
Fa pocs dies que el Departament d’Ensenyament va fer una presentació pública del que serà el model lingüístic del Sistema educatiu de Catalunya.
CCOO lamentem que aquest model no s’hagi compartit i debatut entre el conjunt d’agents educatius.
Per aquest motiu reemprenem el debat que vam fer ara fa 4 anys, organitzant un cicle de debats descentralitzats sobre aquest document que ha elaborat el Departament d’Ensenyament.
A CCOO Educació entenem que tota la comunitat educativa comparteix l’objectiu que la diversitat a la nostra escola sigui un patrimoni a protegir. Aquesta diversitat no ha de ser cap obstacle per a la cohesió social i des dels anys 80 el nostre sindicat i altres agents educatius hem apostat per un sistema “d’immersió” amb un doble objectiu: assegurar la competència lingüística de l’alumnat en les dues llengües cooficial i evitar qualsevol mena de segregació per motius d’idioma. Aquest sistema ha demostrat un grau d’eficiència i consens prou alt, i al mateix temps, els 30 anys transcorreguts han incorporat altres factors a tenir en compte, fonamentalment derivats de les noves migracions i de la creixent globalització.
Calendari:
Debat a Barcelona
3 de desembre 18 hores, a la Sala d’actes de CCOO (Via Laietana 16).
Debat a Girona
10 de desembre 18 hores, a la seu CCOO Girona (Carrer Miquel Blay, 1).
Amb la presència de:
Barcelona:
- Anna Camps, Catedràtica emèrita de Didàctica de la Llengua. És mestra, llicenciada en Pedagogia i en Filologia romànica i Doctora en Psicologia
- Pilar Gargallo, mestra, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRC).
- Representant d’Òminum (pendent de concretar).
- Josep Bargalló, llicenciat en filologia catalana, catedràtic de secundària, conseller d’Ensenyament.
Girona:
- Una persona del món acadèmic que ens situarà en la fonamentació teòrica sobre plurilingüisme i la immersió lingüística.
- Una persona del Departament d’Ensenyament que exposi el model que va presentar el Conseller Bargalló.
- Una persona del MRP i que coneix el treball de l’aprenentatge de la llengua.
- Una persona de l’àmbit cultural.