L’escola inclusiva i el personal vetllador


Marta Domínguez Marsillo 

L’educació inclusiva és un pilar fonamental
per promoure l’equitat i atendre la diversitat de totes les persones en tots
els àmbits de la vida. L’Administració ha de garantir que els centres educatius
disposin dels recursos necessaris:
curriculars,tecnològics,metodològics,organitzatius i de personal,per atendre
adequadament tot l’alumnat.



L’alumnat amb dificultats motrius o dèficits
d’atenció escolaritzats als centres ordinaris necessiten un suport per
facilitar la seva integració al grup-classe, tant a l’aula com a les sortides i
a d’altres espais educatius, perquè un veritable sistema educatiu inclusiu no
només integra  físicament els alumnes amb
dificultats, sinó que els educa, d’acord amb les seves necessitats i
particularitats. Parlem d’uns  11.000
infants, a tota Catalunya.

Qui fa actualment aquesta feina
d’acompanyament educatiu als centres? Som el personal vetllador, que atenem,
cuidem i “vetllem” per l’alumne.

Quines tasques desenvolupem les vetlladores en
els centres educatius? 

Donem suport a l’equip de mestres a l’aula i col·laborem
en les tasques que determina la      
direcció del centre. Dins de l’aula ajudem  a l’alumne en tot el que ens demana i necessita.

Col·laborem  amb el professorat del centre en les hores
d’entrada i sortida dels alumnes, ajudant  en els desplaçaments de l’alumne  dins l’aula i pels espais del centre: menjador
escolar, patis a les hores d’esbarjo… Així com ajudem en els desplaçaments a
l’exterior: sortides escolars i activitats complementàries.

Donem suport a la higiene personal, tenint
cura, si és el cas, de les pròtesis que porta l’alumne.

Especialment, potenciem la relació afectiva
amb els seus companys/e, enfortint les relacions socials en general.

La nostra feina és la pròpia d’Auxiliar d’Educació
Especial, però el Departament d’Ensenyament va externalitzar el servei fa anys
i ara la realitzem els monitors de suport, amb les diferències salarials que el
canvi suposa. Una empresa ens contracta, però és el Departament qui decideix la
quantitat d’hores que determinats alumnes han de ser atesos amb suport
vetllador.

Són hores d’atenció directa a cada alumne
concret, entre 5 i 25 h a la setmana. 
En
cap cas es preveuen hores d’atenció indirecta que permetrien la coordinació de
la vetlladora amb el tutor o tutora del
 
grup, orientadors o equip docent. Aquestes adjudicacions d’hores, sovint
insuficients , i la manca d’hores de coordinació fan que la integració de
l’alumne pateixi limitacions.

S’ha de pressionar per aconseguir millores
pressupostàries que facin  que la
inclusió pugui ser de veritat
. Any rere any es van retallant hores per atendre
aquests infants amb Necessitats Educatives Especials. Des del Departament es
nega la retallada i s’amaga dient que hi ha  manteniment d’hores i el que es fa es una redistribució
per atendre la totalitat de necessitats. Això significa que si augmenten les
necessitats, per la escolarització de nous alumnes amb dificultats,  es retallen hores d’atenció a alguns alumnes  per “redistribuir” aquestes hores a d’altres, ja
que el Departament d’Ensenyament té limitat el 
nombre d’hores per  assignar.

Laboralment, les persones vetlladores  estem  contractats per una empresa/entitat externa a
la qual se li ha  concedit l’adjudicació
del servei mitjançant un procediment obert , convocat periòdicament pel
Departament d’Ensenyament.  La nostra situació
laboral és força precària
, amb jornades que van des de les 5 a les 25 hores
setmanals, repartides en un o més d’un centre, amb els desplaçaments
corresponents, que no es cobren. Tenim un contracte fixe discontinu, que vol
dir que finalitza el mes de juny, cobrem l’atur i esperem al setembre a tornar a ser contractades, sense
tenir-ne la seguretat i desconeixent el tipus de jornada  que tindrem. Per arribar a final de mes,
sovint hem de compaginar la tasca de vetlladora amb d’altres feines.

El personal vetllador som una figura clau que
estem fent que el model d’escola inclusiva funcioni, atenent la vida escolar
diària de l’alumne amb necessitats especials, que sense el nostre suport hauria
de continuar la seva formació en escoles especials.

Aquest novembre hem realitzat  eleccions sindicals a la província de Girona. CCOO
ha tornat a obtenir la majoria
del comitè de 9 delegades. Continuarem treballant i lluitant per aconseguir millores
laborals: increment de la jornada que
ens permeti guanyar un salari digne;  hores indirectes per realitzar millor la
nostra feina (hores per reunions amb especialistes,tutors/ores, creació de material…);
defensa del pacte per la formació  i de
la salut laboral.

Lluitarem per fer realitat aquesta escola
inclusiva
, per aquests infants i joves que necessiten del nostre suport per fer
realitat la inclusió social en centres públics, per ser un més dins de l’aula i
fora ,per fer tot el que fan els seus companys…perquè tenen aquest dret i
nosaltres el fem possible.

Reivindiquem al Departament D’Ensenyament una
dotació d’hores que permeti atendre realment
les necessitats educatives de tots els infants,sense que cap quedi exclòs o amb
assignació insuficient, amb l’argument inadmissible de què no hi ha prous
diners per donar més hores!!!

Volem una escola inclusiva real!
Marta
Domínguez Marsillo
Vetlladora i delegada sindical de CCOO
image_print
Comparteix.

Comentaris tancats.