La nova Ordre de Convalidacions entre mòduls atempta contra la qualitat de l’FP i la presència dels mòduls transversals FOL i EIE

L’Ordre ECD/2159/2014, de 7 de novembre, per la qual
s’establien les convalidacions de mòduls professionals de formació professional
obrí la porta a la convalidació indiscriminada entre els mòduls transversals
LOE, Formació i orientació laboral (FOL) i Empresa i iniciativa emprenedora
(EIE) de Grau Mitjà i Grau Superior.

En el període de
consulta pública al projecte de la nova ordre de convalidacions que l’havia de
modificar foren moltes les propostes presentades i veus de la comunitat
educativa que s’alçaren en el sentit de:
No convalidar els mòduls de: 
  • FOL-LOE de GM a GS
  • EIE-LOE de GM a GS 
  • FOL-LOE d’una família professional a una altra
  • EIE-LOE d’una família professional a una altra        
                                           
 Tenint
en compte que:
 

●  Cada cicle formatiu respon a un perfil
professional diferent
●  La competència general de cada cicle formatiu és
diferent
●  Els mòduls estan contextualitzats (també els
mòduls de FOL i d’EIE) segons el cicle formatiu i sector productiu, això
s’evidencia en la normativa de cada títol i en el seu currículum així com en la
programació d’aula
●  Les necessitats formatives d’un alumne de grau
mitjà i les d’un de grau superior són molt diferents
Amb la publicació
de la nova ordre de convalidacions, ECD/1055/2017,de 26 d’octubre, res canvia:
Els mòduls professionals de FOL i EIE, inclosos en els reials decrets que regulen els títols de formació
professional aprovats de conformitat amb la regulació de la Llei Orgànica
2/2006, de 3 de maig, es convalidaran
amb independència del cicle formatiu de grau mitjà o superior al qual
pertanyin.

CCOO
denuncia que no s’ha tingut en compte:
  • Ni els raonaments curriculars ni els pedagògics
  • Els nivells d’ensenyament segons el Marc Europeu, els cicles formatius de GM són ensenyaments de nivell 2 i els CFGS de nivell 3
  • La importància de les competències transversals ‘soft skills’que es treballen fonamentalment en aquests mòduls
Desoint:
●  Orientacions del Marc Europeu de Qualifications
(EQF) que inclouen en l’àmbit de la competència les habilitats personals i
socials
● La demanda de les empreses col·laboradores en
l’FCT (Formació en centres de treball) i/o en l’alternança simple o dual en
l’aprofundiment de les habilitats comunicatives, treball en equip, lideratge o
emprenedoria de l’alumnat aprenent
No es pot permetre aquest atac als cicles formatius ni la titulació a qualsevol preu que suposa:

  • la disminució de competències personals i
    socials per entomar l’aprenentatge d’altres mòduls com
    poden ser l’FCT o el mòdul de  Projecte i per dissenyar el seu propi itinerari acadèmic i/o
    professional
  • la impossibilitat d’aprofundir en els seus drets i
    deures, en un mercat de treball i en una societat canviant que requereix com mai
    de l’habilitat d’adaptació al canvi, la recerca d’ocupació, la prevenció de riscos laborals del seu entorn de
    treball, el desenvolupament de l’esperit emprenedor

image_print
Comparteix.

Comentaris tancats.