Valoracions i propostes de CCOOEducació respecte el decret de plantilles(+)
El
passat 11 de juny es va realitzar una nova reunió de la Mesa sectorial
per a negociar el projecte de l’anomenat “decret de plantilles i de
provisió”. Tot i que l’Administració volia donar per acabada les
sessions de negociació, s’ha aconseguit una nova sessió.
El treball
dels sindicats ha anat dirigit a fer propostes que puguin contribuir a
treure i rebaixar la “toxicitat” del projecte.
Ara com ara, i a falta de la darrera sessió de negociació, no es preveu cap acord. Com sabeu, des del primer moment, CCOO l’ha condicionat al compliment d’acords que CCOO havia signat, i que ara l’Administració incompleix o ha retallat:
- La cobertura de les substitucions al 100% de salari i jornada i des del primer dia.
- La creació de les places docents necessàries per poder atendre l’increment de matrícula.
- La cobertura
de les places ordinàries pel requisit d’especialitat i en el cas
d’interins i substituts, mitjançant l’ordre de prelació de les
respectives borses.
Altres materials per a la reflexió i el debat:
- El llarg camí de la desresponsabilització de l’Administració en la gestió dels centres públics
- CCOO sobre la gestió de centres. Equilibri entre els objectius individuals i col·lectius de l’educació
- Propostes de CCOO
dels centres públics.
- Una constant al llarg de la tramitació de la LEC va ser buscar nous gestors per als centres públics.
no ocultava que una de les seves preocupacions principals era la quantitat
d’esforç (econòmic, de personal administratiu i pedagògic) que dedicava el
Departament a la gestió de centres públics, que li semblava excessiva,
innecessària i ineficient. Des del seu punt de vista, el Departament havia d’inhibir-se
d’aquesta funció – “que s’autogestionin els centres”- i limitar-se a la regulació, el finançament i
l’avaluació.
els responsables de la Conselleria tenien prejudicis contra el funcionariat i
el professorat. N’estaven convençuts (i així continuen) que la falta de pressió laboral té
conseqüències catastròfiques sobre la qualitat i el prestigi de l’educació
pública.
voluntat de desprendre’s de la gestió dels seus centres es va concretar en
diferents fórmules. Des de les inicials propostes de gestió indirecta dels
centres públics (a les Bases de la LEC), passant per la seva gestió a través de
nous consorcis municipals, a la manera del de Barcelona (a l’Avantprojecte), fins
al projecte final.
la LEC es recull que siguin les direccions les que assumeixin les funcions de
la gestió dels centres públics i del professorat. La redacció és
precipitada i poc reflexionada, tot i que recull demandes explícites d’algunes
organitzacions de directors i directores de centres públics.
solució, l’Administració intenta resoldre també el “problema” de la titularitat dels centres públics. A l’Administració
li ha resultat històricament incòmode, en el sistema de doble xarxa, exercir
com a regulador de tots els centres i titular només dels centres
públics. La cessió de la gestió és una forma de desvincular el Govern de la
titularitat dels centres públics, és a dir, dels seus centres. Podria haver
estat cedida aquesta responsabilitat als poders municipals, o a les zones
educatives, o als propis consells escolars dels centres, però es descarrega
sobretot cap a la figura dels directors. Cal observar que la LOMCE i la
LEC comparteixen la cessió de la gestió a les direccions dels centres.
Els decrets d’autonomia dels centres, de direcció i l’actual projecte de decret de plantilles i de provisió són fills de la LEC
una llei llarga, discrecional i poc precisa en aspectes com el finançament de
l’educació, però és extremadament precisa i detallista en les qüestions que
afecten la gestió de personal i la gestió de centres docents. Tant de detall en
la LEC encotilla excessivament el seu desenvolupament, i deixa poques
possibilitats de concreció i
interpretacions diferents, així com la negociació i els canvis posteriors dels
decrets que pengin d’ella.
ja vam manifestar les raons de la nostra oposició a la LEC i al decret de la
direcció de centres.
considerem que centres democràtics són necessaris per a l’educació de la
ciutadania democràtica i que les organitzacions verticals són inoperants en
institucions que treballen amb grans quantitats de coneixement i d’iniciativa i
de responsabilitat personals. CCOO defensem un model d’autonomia de centres on
les responsabilitats de tots els agents se sumin en el marc del projecte
educatiu.
Els conflictes són inevitables en qualsevol organització i cal acceptar la responsabilitat de fer gestionar-los per part de les direccions i l’administració, i dotar-nos de les eines necessàries per fer-ho. Des de CCOO vam insistir llavors i ho fem ara: no és raonable reformar tota la gestió de centres i la provisió de personal a partir d’un problema disciplinari i d’un altre de salut mental d’arrel laboral, i ens vam oferir a negociar per separat cada un dels problemes. Però no vam tenir capacitat per fer valdre la nostra posició, i la LEC va encomanar la provisió del personal a les direccions.
mostra també en els seus redactats nuclears, els que parlen del dret a
l’educació i dels responsables de garantir-lo. Aquesta tendència a la inhibició
dels poders públics respecte a la garantia del dret a l’educació s’accentua
molt en el redactat actual de la LOMCE.
Constitució Espanyola
1978
|
Art. 27. 5.
Los poderes públicos
garantizan el derecho de todos a la educación, mediante una programación general de la enseñanza, con participación efectiva de todos los sectores afectados y la creación de centros docentes. |
Estatut d’autonomia de Catalunya
2006
|
Art 21
Totes les persones tenen dret a una educació de qualitat i
a accedir-hi en condicions d’igualtat. La Generalitat ha d’establir un model educatiu d’interès públic que garanteixi aquests drets. |
Llei d’Educació de Catalunya
|
42.2. El Govern
de la Generalitat, (…) ha de regular i sostenir el Servei d’Educació de Catalunya, que, conformat pels centres públics i pels centres privats sostinguts amb fons públics, garanteix a totes les persones l’accés a una educació de qualitat i en condicions d’igualtat en els ensenyaments obligatoris i els declarats gratuïts.
Art 158. 1.
L’Administració educativa de la Generalitat regula, planifica, ordena, supervisa i avalua el sistema educatiu.
158.2. El departament crea centres i autoritza privats
158.3. El departament dóna suport a projecte, vetlla per la participació
alumnat, proporciona plantilla, oferta adequada |
LOMCE
2013
|
ART 2 bis, 1. A efectos de
esta ley orgánica, se entiende por Sistema Educativo Español el conjunto de Administraciones educativas, profesionales de la educación y otros agentes, públicos y privados, que desarrollan funciones de regulación, de financiación o de prestación del servicio público de la educación en España, y los titulares del derecho a la educación, así como el conjunto de relaciones, estructuras, medidas y acciones que se implementan para prestarlo. |
provisió de llocs docents”
- No és un decret de plantilles (per exemple, no
estableix quines són les plantilles mínimes dels centres), i sí de provisió de
llocs de treball. - El text actual del decret no és aplicable
en la seva totalitat, ja que es necessita de la regulació de l’avaluació del professorat,
de les zones educatives i de la formació i la promoció professional. - Així mateix, amb la LOMCE en tramitació, ofereix dubtes sobre la seva viabilitat en el curt termini, tot i que LEC i LOMCE comparteixen la cessió de la gestió a les direccions dels centres. Per evitar confusions, el text hauria d’eliminar tots els preceptes que depenen de decrets futurs, o com a mínim calendaritzar-los.
- Tot i que, per fer possibles projectes propis, n’hi hauria prou amb dues formes de provisió
(ordinària per garantir igualtat i pluralitat i específica per fer projecte i
diversitat) l’esborrany complica la gestió dels centres amb les següents formes de provisió:
CONCURS DE TRASLLATS ESTATAL
|
El decret no en parla, però la LEC el reconeix, i assegura la
seva permanència. |
CONCURS ORDINARI DE CATALUNYA
|
En el qual es participa a partir de l’especialitat, però on ja
algunes places poden tenir característiques específiques. |
CONCURS ESPECÍFIC DE CATALUNYA
|
Fins al 50% de les places d’un centre podran acabar essent
específiques. El director farà la proposta d’especificitat a partir de titulacions, experiència, requisits complementaris, adequació al projecte. Tothom qui tingui els requisits, que seran públics, s’hi podrà presentar.
Algunes places poden ser només temporals, i ho decideix el
Departament. |
CONCURS ESPECIAL DE CATALUNYA
|
Places restringides a membres de l’equip directiu. Quan cessin
en la seva funció tornaran a l’última definitiva. |
Provisions provisionals
|
Similar a l’actualitat
|
Provisions interins ordinàries
|
Similar a l’actualitat. Estableix període de prova de 3 mesos.
|
Provisions interins i substituts per tria de la direcció
|
Els directors i directores tindran clau d’accés a la borsa i
triaran tres persones que hauran d’entrevistar i valorar per quedar-se’n amb una de manera justificada. |
tant, lluny de simplificar la gestió, el decret regula una provisió
extraordinàriament i innecessàriament complicada.
És necessari observar que totes les provisions noves són més garantistes (permeten recurs) que les comissions de servei que són el procediment habitual actual per cobrir places “amb requeriments” (escola nova, equip directiu, projecte educatiu, diversitat).
També és necessari observar, no obstant, que no necessiten ser aprovades pel consell escolar ni tenen previsió de control sindical, cosa que considerem exigible.
El decret indica com cal publicar les plantilles en el DOGC (el procés burocràtic).
I també les REGLES DE POLIVALÈNCIA DISCIPLINAR.
responsabilitat i el poder en el decret de plantilles.
Ens preocupen les qüestions següents
- La
direcció només respon davant l’administració, la qual té tot el poder
pressupostari - No hi ha
contrapoders en els assumptes laborals davant la direcció, cosa que no passa
davant del Departament. Quin és ara el paper i la dimensió de la Representació
Legal dels Treballadors? - El
Consell Escolar no visa el projecte de provisió de plantilla per assegurar la
correspondència amb el projecte educatiu del centre - No hi ha
graus de descentralització: no s’usen els SSTT o les zones educatives que
preveu la LEC. Entre el director i el Departament no hi ha òrgans de presa de
decisió. Es parla de desconcentració.
- Temes relacionats
decret de plantilles: Un decret que NO és de plantilles. La prioritat
és aturar les retallades de plantilles i cobrir les substitucions des
del 1r dia (2 de maig de 2013)