Valoracions i propostes de CCOOEducació respecte el decret de plantilles(+)

El
passat 11 de juny es va realitzar una nova reunió de la Mesa sectorial
per a negociar el projecte de l’anomenat  “decret de plantilles i de
provisió”. Tot i que l’Administració volia donar per acabada les
sessions de negociació, s’ha aconseguit una nova sessió.

El treball
dels sindicats ha anat dirigit a fer propostes que puguin contribuir a
treure i rebaixar la “toxicitat” del projecte. 

Ara com ara, i a falta de la darrera sessió de negociació, no es preveu cap acord. Com  sabeu, des del primer moment, CCOO l’ha condicionat al compliment d’acords que CCOO havia signat, i que ara l’Administració incompleix o ha retallat:

  • La cobertura de les substitucions al 100% de salari i jornada i des del primer dia.
  • La creació de les places docents necessàries per poder atendre l’increment de matrícula.
  • La cobertura
    de les places ordinàries pel requisit d’especialitat i en el cas
    d’interins i substituts, mitjançant l’ordre de prelació de les
    respectives borses.

 Altres materials per a la reflexió i el debat:

El camí de la desresponsabilització del Departament en la gestió
dels centres públics.
  • Una constant al llarg de la tramitació de la LEC va ser buscar nous gestors per als centres públics.
L’Administració
no ocultava que una de les seves preocupacions principals era la quantitat
d’esforç (econòmic, de personal administratiu i pedagògic) que dedicava el
Departament a la gestió de centres públics, que li semblava excessiva,
innecessària i ineficient. Des del seu punt de vista, el Departament havia d’inhibir-se
d’aquesta funció – “que s’autogestionin els centres”-  i limitar-se a la regulació, el finançament i
l’avaluació.
També
els responsables de la Conselleria tenien prejudicis contra el funcionariat i
el professorat. N’estaven  convençuts (i així continuen) que la falta de pressió laboral té
conseqüències catastròfiques sobre la qualitat i el prestigi de l’educació
pública.
La
voluntat de desprendre’s de la gestió dels seus centres es va concretar en
diferents fórmules. Des de les inicials propostes de gestió indirecta dels
centres públics (a les Bases de la LEC), passant per la seva gestió a través de
nous consorcis municipals, a la manera del de Barcelona (a l’Avantprojecte), fins
al projecte final.
A
la LEC es recull que siguin les direccions les que assumeixin les funcions de
la gestió dels centres públics i del professorat. La redacció és
precipitada i poc reflexionada, tot i que recull demandes explícites d’algunes
organitzacions de directors i directores de centres públics.
Amb aquestsa
solució, l’Administració intenta resoldre també el “problema” de la titularitat dels centres públics. A l’Administració
li ha resultat històricament incòmode, en el sistema de doble xarxa, exercir
com a regulador de tots els centres i titular només dels centres
públics. La cessió de la gestió és una forma de desvincular el Govern de la
titularitat dels centres públics, és a dir, dels seus centres. Podria haver
estat cedida aquesta responsabilitat als poders municipals, o a les zones
educatives, o als propis consells escolars dels centres, però es descarrega
sobretot cap a la figura dels directors. Cal observar que la LOMCE i la
LEC comparteixen la cessió de la gestió a les direccions dels centres.

    Els decrets d’autonomia dels centres, de direcció i l’actual projecte de decret de plantilles i de provisió són fills de la LEC

      La LEC es caracteritza perquè és
      una llei llarga, discrecional i poc precisa en aspectes com el finançament de
      l’educació, però és extremadament precisa i detallista en les qüestions que
      afecten la gestió de personal i la gestió de centres docents. Tant de detall en
      la LEC encotilla excessivament el seu desenvolupament, i deixa poques
      possibilitats  de concreció i
      interpretacions diferents, així com la negociació i els canvis posteriors dels
      decrets que pengin d’ella.
      CCOO
      ja vam manifestar les raons de la nostra oposició a la LEC i al decret de la
      direcció de centres.
      CCOO
      considerem que centres democràtics són necessaris per a l’educació de la
      ciutadania democràtica i que les organitzacions verticals són inoperants en
      institucions que treballen amb grans quantitats de coneixement i d’iniciativa i
      de responsabilitat personals. CCOO defensem un model d’autonomia de centres on
      les responsabilitats de tots els agents se sumin en el marc del projecte
      educatiu.
       
      Els conflictes són inevitables en qualsevol organització i cal acceptar la responsabilitat de fer gestionar-los per part de les direccions i l’administració, i dotar-nos de les eines necessàries per fer-ho. Des de CCOO vam insistir llavors i ho fem ara: no és raonable reformar tota la gestió de centres i la provisió de personal a partir d’un problema disciplinari i d’un altre de salut mental d’arrel laboral, i ens vam oferir a negociar per separat cada un dels problemes. Però no vam tenir capacitat per fer valdre la nostra posició, i la LEC va encomanar la provisió del personal a les direccions. 

      La responsabilitat pública en el dret a l’educació
      La voluntat de la LEC de desentendre’s de la gestió dels centres es
      mostra també en els seus redactats nuclears, els que parlen del dret a
      l’educació i dels responsables de garantir-lo. Aquesta tendència a la inhibició
      dels poders públics respecte a la garantia del dret a l’educació s’accentua
      molt en el redactat actual de la LOMCE.
      Constitució Espanyola
      1978
      Art. 27. 5.
      Los poderes públicos
      garantizan
      el derecho de todos a la educación, mediante una
      programación general de la enseñanza,
      con participación efectiva de todos los sectores afectados y la creación de centros docentes.
      Estatut d’autonomia de Catalunya
      2006
      Art 21
      Totes les persones tenen dret a una educació de qualitat i
      a accedir-hi en condicions d’igualtat. La Generalitat ha d’establir un model educatiu d’interès públic que
      garanteixi aquests drets.
      Llei d’Educació de Catalunya
      42.2. El Govern
      de la Generalitat, (…) ha de regular
      i sostenir el Servei d’Educació de Catalunya, que, conformat pels
      centres públics i pels centres privats sostinguts amb fons públics, garanteix
      a totes les persones l’accés a una educació de qualitat i en condicions
      d’igualtat en els ensenyaments obligatoris i els declarats gratuïts.
      Art 158. 1.
      L’Administració educativa de la Generalitat
      regula, planifica, ordena, supervisa i avalua el sistema educatiu.
      158.2. El departament crea centres i autoritza privats
      158.3. El departament dóna suport a projecte, vetlla per la participació
      alumnat, proporciona plantilla, oferta adequada
      LOMCE
      2013
      ART 2 bis, 1. A efectos de
      esta ley orgánica, se entiende por Sistema Educativo Español el conjunto de
      Administraciones educativas, profesionales de la educación y otros agentes,
      públicos y privados, que desarrollan funciones de regulación, de financiación
      o de prestación del servicio público de la educación en España, y los titulares
      del derecho a la educación, así como el conjunto de relaciones, estructuras,
      medidas y acciones que se implementan para prestarlo.
      Consideracions sobre el projecte de “Decret de plantilles i
      provisió de llocs docents”
      • No és un decret de plantilles (per exemple, no
        estableix quines són les plantilles mínimes dels centres), i sí de provisió de
        llocs de treball.
      • El text actual del decret no és aplicable
        en la seva totalitat, ja que es necessita de la regulació de l’avaluació del professorat,
        de les zones educatives i de la formació i la promoció professional.
      • Així mateix, amb la LOMCE en tramitació, ofereix dubtes sobre la seva viabilitat en el curt termini, tot i que LEC i LOMCE comparteixen la cessió de la gestió a les direccions dels centres. Per evitar confusions, el text hauria d’eliminar tots els preceptes que depenen de decrets futurs, o com a mínim calendaritzar-los.
      • Tot i que, per fer possibles projectes propis, n’hi hauria prou amb dues formes de provisió
        (ordinària per garantir igualtat i pluralitat i específica per fer projecte i
        diversitat) l’esborrany complica la gestió dels centres amb les següents formes de provisió:
      CONCURS DE TRASLLATS ESTATAL
      El decret no en parla, però la LEC el reconeix, i assegura la
      seva permanència.
      CONCURS ORDINARI DE CATALUNYA
      En el qual es participa a partir de l’especialitat, però on ja
      algunes places poden tenir característiques específiques.
      CONCURS ESPECÍFIC DE CATALUNYA
      Fins al 50% de les places d’un centre podran acabar essent
      específiques. El director farà la proposta d’especificitat a partir de
      titulacions, experiència, requisits complementaris, adequació al projecte.
      Tothom qui tingui els requisits, que seran públics, s’hi podrà presentar.
      Algunes places poden ser només temporals, i ho decideix el
      Departament.
      CONCURS ESPECIAL DE CATALUNYA
      Places restringides a membres de l’equip directiu. Quan cessin
      en la seva funció tornaran a l’última definitiva.
      Provisions provisionals
      Similar a l’actualitat
      Provisions interins ordinàries
      Similar a l’actualitat. Estableix període de prova de 3 mesos.
      Provisions interins i substituts per tria de la direcció
      Els directors i directores tindran clau d’accés a la borsa i
      triaran tres persones que hauran d’entrevistar i valorar per quedar-se’n amb
      una de manera justificada.
      Per
      tant, lluny de simplificar la gestió, el decret regula una provisió
      extraordinàriament i innecessàriament complicada.

      És necessari observar que totes les provisions noves són més garantistes (permeten recurs) que les comissions de servei que són el procediment habitual actual per cobrir places “amb requeriments” (escola nova, equip directiu, projecte educatiu, diversitat).

      També és necessari observar, no obstant, que no necessiten ser aprovades pel consell escolar ni tenen previsió de control sindical, cosa que considerem exigible.

      El decret indica com cal publicar les plantilles en el DOGC (el procés burocràtic).

      I també les REGLES DE POLIVALÈNCIA DISCIPLINAR.

      La
      responsabilitat i el poder en el decret de plantilles. 

      Ens preocupen les qüestions següents

      • La
        direcció només respon davant l’administració, la qual té tot el poder
        pressupostari
      • No hi ha
        contrapoders en els assumptes laborals davant la direcció, cosa que no passa
        davant del Departament. Quin és ara el paper i la dimensió de la Representació
        Legal dels Treballadors?
      • El
        Consell Escolar no visa el projecte de provisió de plantilla per assegurar la
        correspondència amb el projecte educatiu del centre
      • No hi ha
        graus de descentralització: no s’usen els SSTT o les zones educatives que
        preveu la LEC. Entre el director i el Departament no hi ha òrgans de presa de
        decisió. Es parla de desconcentració.
    •   Esborrany
      decret de plantilles: Un decret que NO és de plantilles. La prioritat
      és aturar les retallades de plantilles i cobrir les substitucions des
      del 1r dia (2 de maig de 2013)
    • image_print
      Comparteix.

      Comentaris tancats.