COMUNICAT VAGUES MAIG I JUNY 2022
El personal dels centres educatius hem protagonitzat les mobilitzacions més grans dels darrers trenta anys, una autèntica revolució educativa amb l’objectiu de revertir les retallades que arrosseguem, millorar les nostres condicions laborals i augmentar els recursos necessaris per a la qualitat de l’educació pública en el nostre país (6% del PIB).
Hem aconseguit fer seure a negociar el Departament d’Educació i que comenci a plantejar propostes que eren impensables a l’inici de curs però que continuen essent insuficients ja que deixen una part del col·lectiu a banda i no són un retorn de condicions laborals per a totes les persones treballadores per al curs 2022-23. Les desqualificacions del conseller als docents i les trucades dels últims dies als diferents sindicats amb propostes descafeinades que evidencien que l’objectiu de l’administració és trencar la unitat sindical i mostren la situació de feblesa en que es troba el Departament.
Ara és el moment, companyes i companys, de reprendre els esforços per participar en les mobilitzacions i secundar les vagues amb el suport de tothom. L’abatiment i l’esgotament de l’administració s’està fent palès.
Participa en les assemblees i uneix-te a les mobilitzacions i accions al teu territori!
Secunda les vagues!
La vaga dia a dia
CCOO dona el primer pas convocant assemblees per a la seva afiliació.
Company/ Companya,
Davant de la proposta en la mediació amb el comitè de vaga convoquem l’afiliació a una assemblea telemàtica per tal d’informar de les mesures proposades i recollir les vostres opinions i propostes.
Aquestes assemblees les farem telemàtiques dijous 2 de juny a les 18h. Cal t'inscriguis i omplis el formulari, un cop fet això rebràs un l’enllaç a l’assemblea per correu electrònic.
Aquesta tarda ha tingut lloc una nova sessió de mediació entre el Departament d’Educació i el Comitè de Vaga, on participem CCOO i altres sindicats de docents de l’educació pública.
El Departament ens ha traslladat una proposta que recull parcialment algunes de les demandes unitàries. Aquesta proposta és fruit d’una mobilització històrica i sostinguda en el temps de milers de treballadores de l’educació i a elles correspon valorar-la i definir el camí per avançar en la reversió de les retallades.
Des de CCOO fem una crida pública a totes les forces sindicals a obrir des de ja un procés participatiu en aquest sentit. Per la nostra banda convocarem de manera immediata la nostra afiliació per poder posar en comú un primer balanç de les mobilitzacions portades a terme fins ara, valorar la proposta del Departament i definir un full de ruta pel futur immediat.
Tenim plena confiança en què tot el comitè de vaga avançarà en aquest camí de manera unitària, posant la veu de les treballadores de l’educació per davant de qualsevol altra consideració. Amb totes i tots, avançarem en la reversió de les retallades i la millora de l’educació.
Concentració a Lleida
Encartellada a Sant Feliu
Mataró
Tarragona
Girona
ATENCIÓ! NOVA MEDIACIÓ AMB EL DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ
Comunicat unitari en PDF
Amb les vagues convocades, i les protestes, mobilitzacions i manifestacions hem obligat al Departament d'Educació a seure a la taula per fer una mediació, tot i que el mes de març ens van dir que havien trencat tota negociació possible.
La seva voluntat d'arribar a un acord, però, no ha anat acompanyada d'una proposta amb cara i ulls que fos acceptable. Aquesta nova proposta és pitjor que la darrera, en què se situava el retorn de l'hora lectiva a primària pel curs que vinent. Lluny de mantenir això, tot i que saben que el retorn a l'horari lectiu per a tot el professorat el mateix curs es condició sine qua non, es fan enrere i a canvi proposen el retorn de l'assoliment del primer estadi als 6 anys pels que encara no l'hagin assolit, i per qui ja hagi assolit el primer als 9 anys, assolir el segon als 12. Això sí, SENSE CARÀCTER RETROACTIU NI RECONEIXEMENT DEL DEUTE CONTRET AMB EL PERSONAL.
Recordem que la primera demanda de la plataforma educativa des de fa anys, que té un caràcter irrenunciable pel que representa respecte a les retallades i, per l'impacte als centres que suposaria un increment de més de 4.500 dotacions de mestres i professorat, és el retorn a l'horari anterior a les retallades de 23h a primaria i 18h a secundària pel curs vinent 2022-23.
És evident que la proposta que ens han posat avui sobre la taula, és insuficient. Si la conselleria té una intenció real de desencallar les negociacions, està a les seves mans poder fer la proposta adequada. El retorn a l'horari lectiu és una mesura que beneficia no només al professorat, si no també a l'alumnat. El Departament d'Educació ha recollit la proposta (que també situa la resta de demandes a negociar) i s'ha compromès a estudiar-la, tot i que ja ens ha deixat anar que demanem impossibles.
Dimarts de la setmana que ve, a les 11h del matí, tornarem al Departament de Treball a celebrar una nova jornada de mediació.
El comitè de vaga necessita el vostre suport per seguir pressionant en les negociacions: cal que tothom surti al carrer en bloc: evidenciem la manca de voluntat real de negociar, la seva
política impositiva i repressora.
El personal dels centres educatius no estem disposats a assumir les seves imposicions A CANVI DE RES!
IJOUS 2 I DIJOUS 9 TOTHOM A LA VAGA ‼️ ✊
El passat 25 de maig vam protagonitzar la setena vaga educativa unitària des del mes de març. El personal dels centres educatius hem tornat a sortir als carrers en les mobilitzacions més grans dels darrers trenta anys, una autèntica revolució educativa amb l’objectiu de revertir les retallades que arrosseguem, millorar les nostres condicions laborals i augmentar els recursos necessaris per a la qualitat de l’educació pública en el nostre país (6% del PIB).
Què hem aconseguit amb les vagues i mobilitzacions?
- Organitzar-nos i unir-nos des dels centres educatius.
- Canviar el relat social: la lluita per les condicions laborals és una lluita per l’educació pública i les seves treballadores i treballadors. Hem evidenciat les mancances, la creixent burocratització i la manca de recursos que pot portar al col·lapse (fet que han denunciat també més de 700 direccions en un comunicat inconcebible en altres moments).
- Fer seure a negociar el Departament d’Educació.
- Que s’hagin plantejat propostes que eren impensables des de feia anys, tot i que continuen essent insuficients: amb la recuperació de l'hora lectiva en diferents cursos segons l'etapa es pretén dividir el professorat.
- Bastir un front de lluita comú entre totes les organitzacions sindicals.
- Avui dimecres 1 de juny tornem a la mediació al Departament de Treball. Les organitzacions sindicals continuem fermes en les reivindicacions i esperem que el Departament d’Educació vingui amb clara voluntat d’arribar a un acord necessari.
Les propostes descafeïnades que ens ha fet arribar l’administració fins ara mostren la incapacitat de la conselleria per a arribar a acords, evidencien la incapacitat negociadora i la poca voluntat política de posar solucions reals i pràctiques a les problemàtiques que hem anat plantejant de manera unitària i amb el total suport del personal als centres educatius:
- El mateix dia de l'aplicació de la sentència en contra de la immersió lingüística sobre el 25% de castellà, els centres educatius i el professorat van rebre una instrucció poc concreta i poc efectiva sobre com procedir. La inseguretat del professorat és màxima, no existeix cap cobertura legal ni la garantia d’una assumpció de responsabilitat per part de l’administració.
- A les alçades de curs que estem no s’han publicat els currículums. Encara es troben en exposició pública, després de rebre cents de propostes de canvis, alguns de molt rellevants, que en bona part no s’han tingut en compte. Per al curs vinent és impracticable la seva aplicació des del punt de vista pedagògic.
- Pel que fa al canvi de calendari:
- El Departament no ha assumit ni respectat el dictamen preceptiu del CEC en què es demana l’ajornament (moratòria) de l’avançament de curs.
- Les instruccions que han arribat a centres del mes de juliol, en el millor dels casos, provocaran greuges comparatius entre els treballadors i treballadores.
- No hi haurà temps material per poder preparar un curs cabdal després de dos cursos en plena pandèmia.
- La plantilla als centres educatius, tant el dia 5 com el 7, no està garantida al 100% (cada curs, durant els primers dies de setembre, el professorat ha anat arribant als centres, enguany s’haurà d’iniciar classes sense la plantilla completa).
- La matrícula d’alumnat tampoc està garantida, ja que hi ha comissions de garanties que es reuneixen la primera setmana de setembre.
- Ha quedat palès que es tracta únicament d’una mesura propagandística, sense un impacte real en la qualitat per a l’alumnat.
- S’imposa a les direccions que assumeixin unes tasques que no els pertoca i que fins ara gestionaven les AFA.
- Les empreses de lleure educatiu i menjador tindran mancances de monitoratge importants.
- El sistema educatiu pateix una manca endèmica de professorat i personal educatiu que repercuteix directament en la qualitat del sistema. L’administració, tot i saber l’afectació positiva del retorn de la segona hora lectiva (un increment de 3.472 dotacions: 1.463 a primària + 2.009 de secundària), no només no aplica la seva pròpia proposta de cara al setembre assumint el retorn a l’horari lectiu de primària, sinó que la redueix eliminant els reforços covid pel curs vinent.
Animem a tots els centres educatius a tractar en els claustres la situació de col·lapse del sistema educatiu, els canvis que empitjoraran encara més la situació a partir del setembre i les propostes de mobilitzacions amb les vagues de 2 i 9 de juny. Si fem prou pressió a les properes convocatòries, és possible aconseguir mesures tan importants com el retorn a l’horari lectiu per a totes les etapes de cara al curs que ve. És una qüestió de voluntat política.
Companyes i companys, tot i les dificultats tenim un compromís i un deure amb la nostra feina i el nostre alumnat, ens cal fer un últim esforç! L’administració es troba afeblida: no en va el conseller González-Cambray és qui ha rebut la pitjor valoració política i social de la seva tasca al capdavant de la conselleria. #CambrayCessament
Participa en les assemblees i uneix-te a les mobilitzacions i accions al teu territori!
Participa a les vagues!
Mobilitzacions i accions territorials
Dijous 2 de juny de 8 a 10 hores
Girona. Accions davant dels centres: talls de trànsit, circulació i marxes lentes de vehicles, muntatge de carpes i assegudes davant les entrades dels centres per fer difusió de la situació.
Reus. Manifestació davant l'institut Salvador Vilaseca, C/ de Misericòrdia, 12 bis.
Tarragona. Fem classe davant dels serveis territorials.
Lleida. Concentració al Pont de la Universitat, Av. Madrid.
Sant Feliu. Encartellada als serveis territorials del Baix Llobregat (Parc Llobregat amb c/ prolongació de Falguera).
MILLOREM L’EDUCACIÓ. VAGA PER L’EDUCACIÓ
#CambrayCessament #NegociacióRealJa #VagaEducacio
Tortosa
Llargues cues a la C-12 a #tortosa per protestar la gent de CCOO Educació i altres sindicats en contra de la manca de diàleg per part del Departament d'Educació.
Mataró
Una trentena de mestres i educadors tallen l'accés a la C60 des de la Via Sèrgia en la primera jornada parcial de vaga de l'ensenyament. Amb crits de "Cambray dimissió", protesten pels canvis en la llei d'educació.
Girona
A Girona seguim exigint la #NegociacioRealJa #CambrayDimissio #VagaEducacio
Hem encartellat els SSTT. Docent, lluitant, també estàs educant💪💪
Barcelona
A diferents barris de #arcelona es multipliquen les accions de protesta del 5 dia de #vagaeducacio. Volem #NegociacióRealJa, #CambrayDimissió!
Manresa
Tall de carreteres a Manresa en una nova jornada de #VagaEducació. Continuem lluitant per revertir les retallades amb #NegociaciórealJa #CambrayCessament
Lleida
Emparem els serveis territorials del Departament d'Educació.
Tarragona
A Tarragona també ens mobilitzem per #NegociacióReal Ja. Continuem la #VagaEducació fins aconseguir una educació #EncatalàiSenseRetallades
Engany històric. Seguim al carrer! Comunicat unitari 28 de març de 2022
Comunicat sindical unitari
El conseller fa uns dies va anunciar que el procés de mediació que vam iniciar dimarts passat acabaria amb un acord històric. Després de quatre dies asseguts al Departament de Treball, el que constatem és que el sí que és històrica és la incapacitat negociadora i el tarannà autoritari d'aquest departament, a les ordres de Josep González-Cambray. En altres paraules el procés de mediació ha estat un engany històric.
La ineptitud d'aquest conseller ha estat la clau perquè no s'hagi arribat a cap acord, i que no s'hagin atès cap de les demandes de la part sindical que tenen l'objectiu de revertir les retallades que patim des de fa més de deu anys. Alhora que ens demanen que desconvoquem la vaga, l'administració presenta propostes que no només no reverteixen aquestes retallades sinó que en presenten de noves.
Quina voluntat de negociació és aquesta que ni tan sols té en compte el dictamen del Consell Escolar de Catalunya que demana una moratòria en l'aplicació de l'ordre del calendari?
Quina voluntat de negociació pot tenir un departament que presenta un document on s'emplaça l'assumpció de certes demandes a la pròxima legislatura?
Quina voluntat de negociació pot tenir un departament que presenta un document on es demana al comitè de vaga que assumeixi l'ampliació de l'horari de permanència al centre del professorat de secundària?
El conseller Gonzàlez-Cambray ha creat i està enquistant un conflicte que ha generat un rebuig unànime per part de la comunitat educativa, mentre el president Pere Aragonès ho tolera i no fa res.
Fem una crida a cessar de forma immediata el conseller Gonzàlez-Cambray i les formes contràries al diàleg que representa. El personal dels centres educatius necessita l'entrada d'interlocució que resolgui problemes en comptes de crear-los.
Des dels sindicats posem la vaga com a eina més potent que tenim per rescatar l'educació pública dels objectius d'un Departament que la vol vendre al mercat, amb la consegüent precarització dels seus treballadors i treballadores.
Fem una crida a la vaga massiva i presència a la manifestació de demà dimarts a les 11:30 a Jardinets de Gràcia i al dimecres 30 a les manifestacions de Lleida, Girona, Tarragona, Tortosa i Barcelona.
Ja n'hi ha prou!
Volem propostes
Després de tres dies de vaga i mobilitzacions històriques com feia dècades que no s’havien viscut en el món educatiu, el Departament d’educació ha entès finalment que havia de seure a negociar. Però no n’hi ha prou amb seure, cal que faci propostes encaminades a avançar de manera real en el retorn de les retallades, en la millora de les nostres condicions laborals i en la millora de la qualitat i l'equitat educativa. Després de tres dies negociant, les propostes del Departament han estat de moment molt insuficients. Ja fa massa anys que esperem i cal que aconseguim avançar de manera clara en les nostres reivindicacions. Ara és el moment de continuar demostrant la força que tenim els treballadors i treballadores de l'educació. Per això, fem una crida a la participació massiva en la vaga i les mobilitzacions dels dies 29 i 30 de març. Perquè no són cinc dies de vacances, són deu anys de retallades!
#VagaEducacio
#NegociacioRealJa
#DimissioCambray
#NoSon5DiesDeVacancesSon10AnysDeRetallades
Participa a les assemblees telemàtiques del teu territori.
COMUNICAT COMITÈ DE VAGA 25/03/2022
Avui és el 3r dia que aquest comitè de vaga s’ha assegut amb el Departament d’Educació per tal de trobar punts en comú que permetin satisfer les demandes de la convocatòria de la Vaga Unitària a l’educació.
Davant la inacció per part de l’administració educativa, alertem al conseller que no pot anunciar en roda de premsa una voluntat de diàleg si no va acompanyada de concrecions per materialitzar la reversió de les retallades, la dignificació de les condicions laborals del personal docent i educatiu i la millora de les condicions de l’escola pública.
Sr. Gonzàlez Cambray, existeix un principi imprescindible perquè es pugui anunciar que s’està produint un procés de diàleg, i és que les dues parts portin propostes. Després de 3 dies, les propostes de la conselleria són insuficients i només s’ha evidenciat la voluntat des de la part sindical.
Li recordem al Departament d’Educació que nosaltres no posarem data final al procés de negociació com tampoc posarem data final a l’escenari de mobilitzacions: si no aconseguim els objectius proposats, la vaga no s’acabarà el 30 de març. No cedirem en les nostres demandes ni abandonarem la pressió al carrer.
Comunicat sindical unitari
El Departament d'Educació ha demanat la mediació del Departament de treball per iniciar un procés de negociació com a resultat de l'aturada de 3 dies dels treballadors i treballadores del sector de l'Educació, en unes jornades de vaga amb un seguiment mai vist en els darrers 30 anys.
Des d'un inici, els representants dels treballadors i treballadores de l’educació hem estat oberts al diàleg i a l'inici de negociacions reals per poder revertir la situació de crisi absoluta en què ens trobem. La mobilització ha servit per a què la conselleria s'adoni finalment que l'única manera de recosir la ruptura actual és seure a negociar.
De manera unitària, el comitè de vaga recollim i acceptem la proposta de reunió per iniciar unes negociacions reals. En aquesta primera reunió, el Departament ha de portar propostes clares per revertir les retallades i de millores laborals en la línia dels punts de la plataforma de vaga. Per la nostra banda, no acceptarem una altra cosa.
Ens mostrem expectants als possibles resultats mentre treballem en la preparació de les jornades de vaga programades pels dies 29 i 30 per continuar mostrant la força conjunta que tenim.
Recull de premsa:
- ElPeriodico: Vaga de professors a Catalunya: el conflicte s’enquista i els sindicats mantenen el pols
- Social.cat: Els docents tornen a sortir als carrers en contra de la política d’Educació en el quart dia de vaga
- El diari del treball: Vaga educativa: els sindicats aconsegueixen mantenir el pols
- Público: Milers de docents tornen a omplir els carrers de Barcelona en el quart dia de vaga del sector
- Vilaweb: Els sindicats xifren en un 50% el seguiment del quart dia de vaga
- Betevé: Manifestacions i talls de trànsit als accessos a Barcelona per la vaga del 29 de març a l’ensenyament
- ElPuntAvui: Cap acord entre sindicats i Educació i es manté la vaga
- RTVE: Milers de persones es manifesten al centre de Barcelona en el 4t dia de vaga educativa
- Aquí, amb Josep Cuní a la SER: Entrevista Marga Romartínez (responsable de docents de pública no universitària de CCOO Catalunya)
- Els matins de TV3: Entrevista a Teresa Esperabé.
- Radio Sabadell: Jordi Setó, CCOO: "Hi ha un malestar molt gran als centres educatius"
- Social.cat: Els sindicats mantenen la vaga i titllen “d’engany ”la mediació amb Educació
- El diari de l'Educació: Cap acostament després de tres dies de fortes mobilitzacions a l’educació
- El diari de l'Educació: La primera jornada de vaga educativa registra un seguiment massiu
- Ràdio Sabadell: El Cafè de la Ràdio. Marga Romartínez, CCOO Educació: "No ens ha quedat més remei que anar a la vaga"
- Esquerradiari.cat: Vaga Educativa: "Continuem fins a guanyar!"
- Social.cat: Els docents surten al carrer: “Ens estem jugant el futur de l’educació
- ElPeriodico: Los profesores piden la mediación de Aragonès tras una manifestación "histórica"
- betevé: Cambray no ha inaugurat el Saló
- CatalunyaPlural: La primera jornada de huelga educativa registra un seguimiento masivo
- Agència Catalana de Notícies: Segona jornada de vaga: un miler de docents es manifesten a Girona a la mateixa hora que compareixia Cambray
- La Vanguardia: Els docents catalans faran vaga els dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març
- El diari de l'educació: Els sindicats de docents convoquen vaga els dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març
- Públic: Els sindicats educatius convoquen vaga per als dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març
- betevé: Vaga d’educació el 15, 16, 17, 29 i 30 de març contra l’avançament del calendari escolar
- Social.cat: Els sindicats educatius convoquen vaga per als dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març
- Catalunya Plural: Els sindicats de docents convoquen vaga els dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març
- Diari de Girona: Les escoles faran vaga els dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març
- El diari de l'educació: Escola, sindicats de classe i resistències al canvi
- El diari de l'educació: Escurçar una setmana les vacances escolars és beneficiós per l’alumnat o tampoc canvia gran cosa?
- SER: ENTREVISTA Teresa Esperabé (secretaria general de la Federació d'Educació de CCOO Catalunya i membre del Consell Escolar de Catalunya) i Patricia Gomà (secretària general d’Educació de la Generalitat)
- Social.cat: El Consell Escolar es reuneix per intentar apagar la polèmica sobre el calendari escolar
- SER: ENTREVISTA Teresa Esperabé (secretaria general de la Federació d'Educació de CCOO Catalunya i membre del Consell Escolar de Catalunya)
- ElPeriodico: El Govern cifra en 12 millones de euros el coste de las extraescolares gratis de septiembre
- ElPeriodico: ¿Por qué van a la huelga los profesores en Catalunya?
- Social.cat: Els sindicats educatius convoquen cinc dies de vaga al març i amenacen amb no començar el curs vinent
- El diari de l'educació: Els sindicats de docents convocaran cinc dies de vaga al març i amenacen amb boicotejar l’inici de curs
- Catalunya press: Cambray se reúne con los sindicatos acampados en la Conselleria contra el calendario escolar
- El diari de l'educació: Cambray: “He vingut aquí a transformar i això passa per prendre decisions”
- Social.cat: Els sindicats de mestres ocupen la seu d’Educació per reunir-se amb el conseller i demanar la retirada del nou calendari
- ElPeriodico: Cambray convoca un ple extraordinari del Consell Escolar pel nou calendari
Per la millora de l'educació, anem a la vaga!
El personal dels centres educatius estem cansats del menysteniment d’aquest govern cap a l’educació. Ja n’hi ha prou d’imposicions i prepotència. Ja n'hi ha prou de canvis en les condicions laborals i de prevenció de riscos sense informar ni negociar, menyspreu a la negociació col·lectiva i als drets de les persones treballadores, calendaris imposats, nous currículums a correcuita i menysvaloració de la nostra tasca. Després d’anys de condicions laborals retallades, sense quasi cap recuperació, després de dos anys de pandèmia, treballant en unes condicions extremadament difícils, amb sobrecàrrega de treball i sense mesures de prevenció suficients, aquest és el tracte que rebem?
Volem un tracte digne! Volem una negociació real!
Volem recuperar les condicions retallades a docents, personal laboral, de serveis i administratiu, una disminució de ràtios real i una major inversió en educació, un reconeixement de la funció educativa del lleure, l’homologació de les condicions del personal de la concertada…
Des de CCOO cridem a la vaga al març al personal de tots els centres educatius públics i concertats: personal docent, laboral, de suport educatiu, de lleure educatiu i d’administració i serveis.
Clica damunt la informació que t'interessi:
Notícies relacionades
COMUNICAT SINDICAL UNITARI:
Hem fet una vaga històrica i continuarem fins que calgui!
Feia molt de temps que no es veia una vaga històrica com la que hem fet aquest mes de març. Des de la unitat sindical volem agrair l’esforç a totes les persones que han posat el seu gra de sorra perquè fos possible, ja que sabem que no ha estat gens fàcil. No hauria estat possible que l’opinió pública estigués al nostre costat sense la implicació de tots els claustres en contrarestar les manipulacions del conseller. Tampoc hauria estat possible aguantar cada dia de vaga sense les assemblees que s’han anat organitzant en la majoria de centres i que han permès una mobilització massiva i continuada.
Fruit d’aquestes mobilitzacions hem aconseguit que hi hagi molts nervis al Departament i també al Govern. Es pensaven que podrien continuar trepitjant els nostres drets i hem demostrat que la comunitat educativa d’aquest país tenim capacitat de resistir i de fer seure a parlar i a acceptar una mediació a aquells que a principi de mes deien que no volien parlar amb els docents. Els hem forçat a presentar per escrit propostes de reversió d’unes retallades que des del Departament volien cronificar. I és evident que tot això només ha estat gràcies a la mobilització persistent.
Malgrat això, les propostes que ens han posat sobre la taula continuen essent del tot inacceptables i insuficients, ja que es plantegen a molts anys vista i volen dividir el col·lectiu docent entre primària i secundària. Som conscients que allò que no assolim des de la unitat i per al curs vinent pot acabar quedant en paper mullat. Ara és el moment de forçar el Departament i el Govern a assumir que hi ha un problema greu en els centres degut a la manca d’inversió i a les retallades, i que les propostes màgiques del Departament no fan més que agreujar el problema.
En aquest marc, adjuntem un quadre amb el resum de les propostes per mostrar com estan, ara com ara, les postures, per tal de ser el màxim de transparents i perquè quedi clar que les propostes del Departament continuen molt lluny del que és acceptable després de tants anys de retallades.
Per tot això, continuarem les mobilitzacions fins que hi hagi una proposta seriosa i ferma. És imprescindible la implicació de tot el personal dels centres, però també de famílies i de l’alumnat. Continuarem treballant i emplacem a tots els centres a fer assemblees presencials per poder continuar el pols i fer propostes sobre com continuar les mobilitzacions. Igualment, creiem que la coordinació entre els centres de cada zona serà essencial per les mobilitzacions que hi hagi des d’ara fins a final de curs.
Gràcies per fer possible aquesta vaga!
Per vèncer cal anar-hi, anar-hi i anar-hi!
Resum i anàlisi de les nostres reivindicacions i de les propostes del Departament d’Educació.
Restabliment de l’horari lectiu 18/23h. Reivindicació irrenunciable. | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Curs 2022-2023.
-Increment de plantilla per cobrir la minoració a 18h a secundària i 23h a primària. -Establir uns criteris nous per evitar la pèrdua d’hores lectives. |
Curs 2023-2024 primària
Curs 2024-2025 secundària.
A l’inici de la mediació van vincular aquest acord a les 28h de permanencia de secundària. |
Partim d’un incompliment de l’administració ja que en l’acord del 31 de gener de 2017 es reconeix que la negociació de la 2a hora lectiva es situava en els cursos 2018-2019.
És irrenunciable que la mesura sigui d’aplicació pel curs vinent i per a tot el professorat. Sobre les 28h el comitè de vaga no entra a considerar aspectes il·legals. |
Reducció de les ràtios estructurals. Cap tancament de grups a la Pública. | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Inici curs 2022-2023.
-Iniciar pels cursos de I3 i 1ESO. -Reducció estructural i progressiva en tres cursos.
|
Inici a I3.
Reducció estructural en quinze cursos. |
Ho condicionen a la baixada demogràfica: no hi ha una millora real de pressupost.
Durant la negociació la part sindical vam accedir a buscar escenaris intermitjos (a 6 o 9 cursos). |
Conversió dels 1/3 a ½ jornades | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Curs 2022-2023.
Conversió dels terços de jornada a mitges jornades. |
Curs 2022-2023.
Conversió dels terços de jornada a mitges jornades. |
No ho considerem un avenç en la negociació. Des de setembre ja s’havia informat de l’adopció d’aquesta mesura, s’havia anunciat a premsa i està inclòs en la Llei de Pressupostos de 2022. |
Retorn al caràcter lectiu de les dues hores de reducció al personal major de 55 anys. | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Curs 2022-2023
Canvis en els criteris de cobertura actuals per evitar la pèrdua d’hores lectives. |
Curs 2024-2025
Criteris de cobertura actuals. |
El manteniment de la reducció d’hores complementàries requereix d’un acord de govern anual. És una retallada de condicions laborals que es fa any rere any. |
Increment del personal d’atenció directa a l’alumnat | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Pel curs 2022-2023.
Increment de personal: - Aules d'acollida. 5 alumnes nouvinguts 0,5 dotació, sense màxim i ampliable en qualsevol moment del curs. El responsable LIC podrà allargar la consideració d’AA. - Auxiliars d’E.E. i internalització del col·lectiu vetlladores (segons necessitat). - Increment de personal als serveis educatius. Incorporar personal en tots els centres: - Un TEEI per cada grup-classe. - Un/a integrador/a social (C1) per a cada institut. - Un/a infermer/a a cada centre educatiu. |
Curs 2022-2023
216 dotacions de personal d’atenció directa 890 dotacions de personal docent (inclou reducció ratios I3). |
En la darrera proposta no hi figura aquest punt. |
Retorn al reconeixement del primer estadi de 9 a 6 anys. | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Termini immediat.
- Regulació administrativa del primer sexenni a 6 anys i del segon sexenni a 12 anys. - Tramitació dels sexennis de forma automàtica amb requeriment en cas que manquin mèrits. - Reconeixement del deute contret amb caràcter retroactiu. - Calendarització del retorn del deute abans del 31 de desembre del 2025.
|
Acord verbal 25/03:
- Acceptar el retorn de 9 a 6 anys del primer sexenni a nivell administratiu i econòmic amb caràcter immediat. - Reconeixement del deute contret amb caràcter retroactiu. - L’administració es compromet a portar una proposta de calendari de retorn. - Finalment la proposta només és: tramitació automàtica. |
En la darrera proposta no hi figura aquest punt. |
Derogació del Decret de Plantilles (39/2014). | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
- Derogació del procediment de selecció per entrevistes (PDI). | Compromís de millora de la publicitat i transparència en els llocs de treball vacants.
Proposta grup de treball per actualització del Decret de Plantilles. |
En la darrera proposta no hi figura aquest punt.
Demanem la derogació immediata del procediment de PDI i de les entrevistes |
Retirada de l’ordre de calendari escolar. | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Curs 2022-2023.
- Retirada de la proposta de calendari. - Consideració del mes de juliol com un mes amb un permís retribuït per a la formació. |
Cap proposta | El Consell Escolar de Catalunya en demana la moratòria en el seu dictamen, preceptiu per al Departament d’Educació.
L’augment de dies d'assistència obligada al centre durant el mes de juliol és una nova retallada de condicions laborals. |
FP Pública i de qualitat. Equiparació salarial ja! | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Pel curs 2022-2023
Increment de professorat: - Augment grups en centres públics. - Planificació de l’oferta consensuada amb els sindicats d’educació. - Increment d’hores de dotació per a coordinacions i càrrecs. - Compliment de les hores de desdoblaments que marquen els decrets dels títols. Pel curs 2023/24. - Fer efectiu el mandat del Parlament de Catalunya l’abril del 2019 sobre l’equiparació salarial de tot el professorat A2 a A1, sense excepció, de manera retroactiva. |
Increment dotacions professorat 682 | La proposta és absolutament insuficient. |
El no al nou currículum. | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Pel curs 2022/23.
- Ajornament dels nous currículums EB i batxillerat. - La confecció dels nous currículums respectarà el principi d’especialitat del professorat amb atribució de les hores de les diferents matèries a l’especialitat corresponent. |
Desplegament progressiu en 3 anys.
Acompanyament als centres. Per a la distribució de matèries comunes, modalitat i optatives de 1r de Batxillerat es preveu la transitorietat. |
La seva proposta no és un acostament a la negociació sinó un increment de l’autonomia de centres que no forma part de la plataforma reivindicativa. |
L’estabilització real del personal interí i pacte d’estabilitat. | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
- Maximitzar el nombre de places via concurs de mèrits (totes les places vacants sense titular incloent les places perfilades que han de tenir consideració d’ordinàries).
- Pacte d’estabilitat pel personal que no superi el concurs de mèrits ni el d’oposició. |
Cap proposta. | El que situa el Departament no és en absolut cap proposta ja que és el compliment de la Llei 20/2021. |
L’assumpció de responsabilitat del Departament en la defensa de la immersió lingüística i cobertura legal de tot el personal dels centres. | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
- Desenvolupament d’un projecte lingüístic comú de la conselleria que mantingui la immersió lingüística.
- Assumpció de responsabilitat i cobertura legal a centres i professorat per part del Departament. - Increment d’aules d’acollida (punt exposat anteriorment) - Dotació econòmica per potenciar metodologies i materials en llengua catalana. - Increment de personal LIC. |
El Departament seguirà amb els tràmits d’elaboració d’un Decret de desplegament del règim lingüístic del sistema educatiu de Catalunya que atorgarà seguretat jurídica als centres educatius en esdevenir paraigües normatiu dels projectes lingüístics de centre.
En la primera proposta ho lligava al C2 i ens emplaçava a grups de treball. |
Proposta insuficient.
Requerim un projecte lingüístic únic per a tots els centres. El C2 i el grup de treball no són cap reivindicació del comitè de vaga. |
El 6% del PIB per educació com a mínim. | ||
Què reclamem? | Què ens ofereix? | Anàlisi |
Termini: abans de 2025
- Els projectes de llei de pressupostos inclouran les disposicions necessàries i les partides pressupostàries corresponents per tal d’assegurar el desplegament efectiu d'aquest Acord. Alhora l’administració assumeix el compromís d’arribar a una inversió del pressupost en educació del 6% del PIB abans de que finalitzi l’actual legislatura de govern. |
Primera proposta: demanar als grups parlamentaris l’impuls d’un acord per assolir la fia del 6% del PIB en inversió per educació.
No apareix en les següents propostes. |
És el govern el que determina en els seus pressupostos la inversió en educació.
A més l’impuls d’un acord que no té rang de llei és paper mullat. |
Des de la Federació d’educació de CCOO volem denunciar l’establiment per part de l’administració d’uns serveis mínims per la vaga d’educació del març absolutament abusius i injustificats que conculquen el dret a vaga dels treballadors i treballadores de l’educació. Aquests serveis mínims són superiors als dictats per les vagues anteriors. Denunciem que no hi ha res que justifiqui aquest canvi de criteri.
En l’acte de mediació que es va dur a terme el 9 de març i que va quedar sense acord entre les parts, el Departament d’empresa i treball es va posicionar clarament al costat de la petició del Departament d’educació i ha dictaminat en una ordre que encara no ha estat publicada uns serveis mínims abusius consistents en:
“Una persona de l’equip directiu per cada centre. S’entén com a tal alguna de les persones següents: el/la director/a, el/la coordinador/a pedagògic/a, el/la cap d’estudis o el/la secretari/ària, i en el cas de les llars d’infants, un membre del claustre.
A més de la persona esmentada:
- Per a l’ensenyament infantil, de primària i secundària (de 3 a 16 anys): un docent per cada 3 unitats o aules.
- Per a l’educació especial (de 3 a 16 anys): 50% de les plantilles dels centres.
- Per al servei de monitoratge de menjador, per al servei de cuina, per al servei d’acollida, per al servei d’extraescolars i per al servei d’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials: 50% de les plantilles dels centres.
- Per a les llars d’infants: 50% de les plantilles.
- Per al complex educatiu de Tarragona: 50% del personal de menjador i cuina, una persona de manteniment per torn i manteniment del servei habitual en infermeria i vigilància.”
El text dels serveis mínims també puntualitza que “aquests serveis mínims els ha de prestar, preferentment, si n’hi ha, el personal que no exerceixi el dret de vaga” i que “la direcció dels centres s’han d’assegurar que les persones designades per fer els serveis mínims rebin una comunicació formal i efectiva de la designació”.
Pel que fa al servei externalitzat del lleure educatiu, no podem entendre com es disposen uns serveis mínims superiors als del propi servei lectiu per un servei considerat pel decret menjador com a optatiu i no essencial, ja que no és ni universal ni gratuït. Per altra banda, també és incomprensible que el suport educatiu de necessitats educatives especials sigui considerat un servei imprescindible un dia de vaga, quan habitualment només hi ha una única treballadora externalitzada en cada centre, amb una jornada parcial i irregular segons el dia de la setmana. Aquest servei és el primer cop que apareix als serveis mínims de vaga, seguint les indicacions de la patronal que no vol perdre els ingressos que suposa un dia de feina d’aquest personal externalitzat.
Comunicat unitari dels sindicats de docents de pública no universitària.
Serveis mínims vagues març 2022, un abús més de l’administració. Els sindicats sotasignats unitàriament considerem que els serveis mínims dictats per l’administració són abusius i no estan justificats. Denunciem les formes de l’administració i el fons dels serveis mínims dictats que dificultaran l’exercici del dret legal a vaga dels treballadors de l’educació de Catalunya durant aquest març de 2022.
A l’acte de conciliació celebrat el dia 9 de març la part social, unitàriament, va demanar que no es dictessin serveis mínims. Hem de denunciar l’actitud del representant del Departament de Treball durant la reunió. El seu paper havia de ser mediar i mantenir, almenys, l’aparença d’imparcialitat. Va quedar clar que l’administració representada pel Departament d’Empresa i Ocupació estava del costat de l’administració representada pel Departament d’Educació.
Tant és així que totes les pretensions del Departament d’Educació van ser ateses i s’han dictat uns serveis mínims per als dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març i també per al dia 23 de març consistents en:
- Una persona de l’equip directiu per cada centre.
A més de la persona esmentada:
- Per a l’ensenyament infantil, de primària i secundària (de 3 a 16 anys): un docent per cada 3 unitats o aules.
- Per a l’educació especial (de 3 a 16 anys): 50% de les plantilles dels centres.
- Per al servei de monitoratge de menjador, per al servei de cuina, per al servei d’acollida, per al servei d’extraescolars i per al servei d’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials: 50% de les plantilles dels centres.
- Per a les llars d’infants: 50% de les plantilles.
- Per al complex educatiu de Tarragona: 50% del personal de menjador i cuina, una persona de manteniment per torn i manteniment del servei habitual en infermeria i vigilància.
Volem denunciar, especialment:
- L’assimilació del servei públic d’educació secundària obligatòria a l’educació infantil i primària: no és el mateix l'alumnat de 3 anys que el de 16 anys.
- L’increment de serveis mínims educació infantil i primària respecte de la vaga del 8 de març, just una setmana abans del primer dia d’afectació dels presents serveis mínims. No hi ha res que justifiqui aquest canvi de criteri.
- Els serveis mínims dictats a l’ESO, dels 12 fins els 16 anys, per considerar que aquest alumnat no està en situació d’estar desatès en cas de no assistir al centre.
- Que aquests serveis mínims són molt superiors als dictats per les vagues educatives anteriors al COVID (maig 2019) i en alguns aspectes fins i tot superiors als dictats en èpoques molt més dures que les actuals de pandèmia (octubre 2020).
- Que la no diferenciació dels serveis mínims en les Zones Escolars Rurals i la consideració de cada escola de la ZER individualment com a centre porta, de facto, a la conculcació del dret de vaga dels mestres
d’aquests centres.
Per últim, recordem que els treballadors es poden adherir a tots els dies de vaga, a un o als que consideri, que aquesta voluntat es manifesta anant a treballar o no els diferents dies convocats, sense necessitat
d’avisar amb anterioritat ningú i que les direccions han de controlar cada un dels dies qui fa i qui no fa vaga.
Informació de preguntes pràctiques de la vaga en aquest enllaç
Qüestions pràctiques sobre la vaga:
Tinc dret a fer vaga?
Totes les persones que pertanyen als col·lectius convocats a la vaga poden fer vaga si no formen part dels serveis mínims. El dret a vaga és un dret individual que cada treballador i treballadora ha d’exercir lliurement.
Els col·lectius convocats a la vaga són docents, personal laboral, de suport educatiu, d'administració i serveis, del lleure educatiu dels centres educatius públics i concertats, de la Generalitat de Catalunya i de titularitat municipal.
He d’avisar si faig vaga?
No, no has d’avisar. Pots decidir fer vaga en qualsevol moment, fins i tot el mateix dia de la vaga, no cal que avisis ni que es planifiqui el funcionament del centre prèviament al dia de vaga. La direcció apuntarà les persones que fan o no fan vaga al final de la jornada.
Puc fer un únic dia de vaga?
La nostra força com a treballadors i treballadores residirà en el fet que el màxim de persones facin vaga tots els dies convocats, però tens dret a fer el nombre de dies que consideris dintre dels dies que s’hagi convocat al teu col·lectiu:
- 15, 16, 17, 29 i 30 de març: personal docent no universitari dels centres públics i personal de les llars d’infants i escoles bressol municipals.
- 15 i 16 de març: personal dels centres concertats
- 15 de març: personal del lleure educatiu dels centres educatius públics i concertats i personal laboral dels centres educatius de la Generalitat de Catalunya.
Si hi ha previstes reunions, avaluacions, sortides o qualsevol activitat especial, és obligatori que s’ajornin?
És recomanable, però no és obligatori. La vaga és la mesura màxima de pressió per aconseguir que es respectin els nostres drets, la seva força resideix en interferir en el funcionament normal del servei que prestem.
Si em toca fer serveis mínims, he de substituir els meus companys/es que fan vaga?
No, només es poden fer funcions de vigilància i control i exclusivament dintre del teu horari laboral habitual.
Informació dels serveis mínims en aquest enllaç
El sistema educatiu necessita diàleg i consensos per implementar qualsevol canvi perquè a l’educació estem implicades moltes persones i perquè és un dels pilars fonamentals del nostre estat del benestar.
Diumenge passat vaig dinar amb unes amigues docents i vam comentar com va anar el ple del Consell Escolar de Catalunya del 21 de febrer. Aquella tarda al ple diverses organitzacions de la comunitat educativa (sindicats, famílies, col·legis, moviments de renovació pedagògica, associacions de municipis…) li vam proposar al conseller Josep Gonzàlez-Cambray una moratòria sobre l’ordre de calendari per tal de poder dialogar amb la comunitat educativa. Sorprenentment no va acceptar la proposta majoritària i va mantenir el que ja havia anunciat. El conseller va dir que venia a implementar polítiques educatives i per això tiraria endavant l’ordre tot i que hi hauria l’opció de treballar-ho a la Comissió de Programació (l’encarregada de preparar el dictamen de l’ordre). Vam quedar estupefactes, quan ens van comunicar que l’ordre aniria en tràmit d’urgència (tot i que l’habitual és tramitar-ho de forma ordinària) i que la data límit per aprovar el dictamen seria el proper ple del Consell del 15 de març. L’episodi del calendari no és el primer que, malauradament, protagonitza el conseller Gonzàlez-Cambray. Des del primer moment del seu mandat, s’ha mostrat inflexible i poc permeable a les propostes dels agents socials. Al cap de pocs dies de començar el seu mandat es va actualitzar la catalogació dels centres de màxima complexitat amb dades del curs 2017-18 prepandèmic sense tenir en compte la nova situació de moltes de les famílies (ERTOs, atur, bretxa digital, salut mental…) Li vam demanar al conseller per activa i per passiva que realitzés una moratòria de la recatalogació i ens va comunicar que no podia fer-ho perquè ja estava decidit i no hi havia marxa enrere. Aquest fet va ser una premonició del seu mandat. Poc temps després, per sorpresa de tot el país, vam veure com 14.000 joves es quedàvem sense plaça d’FP. No sabem què va ser pitjor: la manca de places o la solució a corre cuita del conseller expressant, en les seves ja famoses rodes de premsa, que cap estudiant s’havia quedat sense plaça i, en cas que algú no en tingués, podria apuntar-se a l’Institut Obert de Catalunya (IOC). Recordem que l’edat mínima era de 18 anys perquè estudiar de manera on line requereix una maduresa personal. Davant d’aquesta incongruència, es va veure obligat ara sí a canviar la normativa perquè l’alumnat menor d’edat pogués estudiar telemàticament, malgrat que és obvi que no és gens bona solució que alumnat de 16 o 17 anys hagi de seguir classes sol des de casa i sense possibilitats de socialització. Després va comunicar d’un dia per l’altra la implementació nivell C2 de català com a nou requisit d’accés a la borsa. A més, va informar que d’aquí a dos anys tothom hauria de tenir el nivell sense possibilitat de negociació i sense cap informació de com s’organitzarà la formació per obtenir-lo o qui la pagarà. Creiem que per promocionar l’ús social del català s’haurien d’impulsar altres iniciatives com incrementar aules d’acollida, personal LIC i impulsar l’ús del català en altres espais educatius fora de l’horari escolar. Un altre episodi del seu mandat ha estat que ens envien al Consell Escolar l’esborrany dels currículums de l’educació bàsica amb molt pocs dies de marge per fer aportacions i esmenes. No hi havia temps per a llegir-los, i menys per debatre’ls. Tothom qui treballem i estimem l’educació sabem de la importància de consolidar els projectes i que es puguin mantenir a llarg termini. Si es vol consolidar un canvi curricular d’aquestes dimensions, és necessari –fins i tot obligatori– comptar amb l’opinió i visió de tots els agents educatius possibles… però està clar que no es vol. Un altre fet insòlit: la conselleria ha incomplert la seva paraula de passar un centre concertat de L’Hospitalet a la xarxa pública, quan el maig del 2021 s’havia arribat a aquest acord davant de l’escola i l’ajuntament. Falten places escolars i el conseller n’és conscient des de fa mesos. Aquest febrer ha anunciat que no assumirà aquest centre i per tant, un cop més, la resposta de la conselleria és inadequada ja que aquesta localitat continuarà amb dèficit de places públiques, sobreràtios… i com a conseqüència sense oferir una resposta educativa de qualitat i deixant a les treballadores al carrer. Durant aquests mesos el conseller, en les seves compareixences, sempre expressa que la seva única prioritat són les mesures que afavoreixen l’alumnat. Des de CCOO compartim que l’alumnat ha d’estar en el centre de les prioritats, però se’ns fa estrany que un conseller d’educació no entengui que la qualitat educativa que rep l’alumnat depèn en gran mesura de les condicions de treball dels professionals de l’educació. La conselleria està equivocada en aquesta visió parcial de millora del sistema, contraposant els interessos d’uns i altres. Cal tenir cura de totes les parts, o no serviran de res els canvis proposats. Vull aprofitar aquest article per fer un reconeixement a totes les professionals (direccions, docents, personal de suport educatiu, d’administració i serveis, de migdia…), perquè sense elles el nostre sistema educatiu no funcionaria. A més, s’ha de tenir en compte que tot el sistema ha afrontat una crisi sanitària, social i educativa sense precedents. Recordo també que el conseller va anunciar públicament fa uns dies que si deixava participar a la comunitat educativa i als sindicats (que són els representants legals de les professionals de l’educació, no ho oblidem) no podria portar a terme les seves propostes. Benvingut a la democràcia, conseller. Com segurament sap (però ho obvia), vivim en un sistema democràtic on una sola persona no pren les decisions, sinó que cal pactar amb totes les parts implicades segons el nostre ordre jurídic i normatiu. Sabem que és cert que la Conselleria té legitimitat per prendre decisions d’aquesta mena; ara bé, la resta d’agents socials (escollits democràticament igual que el conseller) també la tenim. El sistema educatiu necessita diàleg i consensos per implementar qualsevol canvi perquè a l’educació estem implicades moltes persones i perquè és un dels pilars fonamentals del nostre estat del benestar. No obstant, sembla que la conselleria no opina el mateix, perquè ni tan sols informa, ni consulta, ni deixa els espais i els temps dels que ens hem dotat com a comunitat educativa per debatre les noves propostes. De debò senyor conseller que vol transformar el sistema educatiu sense els seus professionals i sense les famílies de l’alumnat? Tornant al dinar amb les meves amigues, una d’elles, cap d’estudis d’una escola, ens va dir: «Amb els greus problemes que té l’educació a Catalunya i amb tot el que ens queda per avançar per millorar l’educació com l’infrafinançament endèmic, el desplegament del decret d’educació inclusiva, la lluita contra la segregació escolar, la reversió progressiva de les retallades, l’estabilització de les persones interines, l’homologació de les condicions de les docents de l’escola concertada, la protecció i impuls del català, els programes per una coeducació real i aquests dies sembla que l’únic problema que té l’educació és el calendari escolar quan no ho és, una pena tot plegat». Per tots aquests motius i no només pel calendari, com vol fer creure el conseller a l’opinió pública, la federació d’educació de CCOO i unitàriament amb la resta de sindicats, no ens queda una altra opció que dir: Prou imposicions! Negociació Ja! Millorem l’Educació! Anem a la Vaga!El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) que reuneix a la pràctica totalitat de les associacions de famílies i d’estudiants de l’educació pública, col·lectius com l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Catalunya Laica, etc. ha acordat el següent comunicat en suport a les convocatòries sindicals de la setmana vinent.
Pots llegir el comunicat en pdf. aquí
COMUNICAT DEL MUCE SOBRE LES MOBILITZACIONS PREVISTES PELS SINDICATS
Les organitzacions del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), en la sessió de treball del dia 9 de març, ha acordat donar suport a les mobilitzacions que els sindicats d’Educació tenen previstes pels propers dies.
Constatem la manca de diàleg del responsable del Departament d’Educació i denunciem les decisions unilaterals que afecten a tota la comunitat educativa sense respectar els mecanismes de consulta i /o negociació legalment establerts.
Desprès d’uns cursos molt difícils on s’ha demostrat la responsabilitat i compromís dels professionals de l’educació, no es poden acceptar imposicions que realment no milloren l’actual sistema educatiu i que li generen una tensió afegida.
Entenem que la millora de l’educació només es pot produir des de la complicitat, acord o consens amb els diferents sectors de la Comunitat educativa i instem a la reflexió i canvi d’aquesta errònia forma de fer.
El MUCE amb les seves propostes i les diverses organitzacions que el composen, estan obertes al diàleg i a cercar les millors solucions per la millora de l’educació. Esperem una actitud similar pel responsable del Departament d’Educació.
Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE)
Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) – Associació d’Estudiants Progressistes (AEP) – Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) – Associació de Mestres Rosa Sensat (AMRS) – Catalunya Laïca – Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Educació Secundària (FAPAES) – Federació d’Educació de CCOO – Federació d’Ensenyament de CGT- Intersindical (CSC) – Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) – Federació de Serveis Públics- UGT Educació – Front d’estudiants (FdE) – Sindicat d’Estudiants (SE) – Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) – USTEC- STEs (IAC)
La gota que fa vessar el got: Anem a la vaga!
Els sindicats d’Educació, de manera unitària, davant la negativa del Conseller a la retirada de l’ordre de calendari escolar i a l’inici d’una negociació real, hem acordat la convocatòria d’una vaga de 5 dies
el mes de març i el NO inici del curs vinent el dia 5 de setembre.
La plataforma reivindicativa inclou totes les reivindicacions i demandes que s’han anat posant sobre la taula del Departament els darrers anys essent absolutament ignorades per aquesta administració:
- Reclamem el 6% del PIB per educació tal i com diu la LEC.
- Reversió de les retallades:
- Restabliment de l’horari lectiu anterior a les retallades per a tot el personal d’aplicació al curs 2022/23 com a reivindicació irrenunciable.
- Reducció de les ràtios estructurals. Cap tancament de grups a la Pública.
- Conversió dels terços de jornada en mitges jornades.
- Estabilització personal interí i pacte d’estabilitat.
- Retorn al caràcter lectiu de les dues hores de reducció al personal major de 55 anys.
- Increment del personal de suport educatiu per atendre la diversitat.
- Recuperació del poder adquisitiu perdut incloent també el retorn al reconeixement del primer estadi de 9 a 6 anys.
- Retirada del Decret de Plantilles (39/2014).
- FP Pública i de qualitat. Equiparació salarial ja!
- Retirada de l’ordre de calendari escolar.
- Retirada del nou currículum.
- Exigim una negociació real i la dimissió del conseller.
Fem una crida al conjunt dels treballadors i treballadores a organitzar-se als centres educatius i a secundar la vaga que en els propers dies anunciarem.
"Esperem poder dialogar, si no passa serem molt contundents"
Avui dilluns, 21 de febrer, Teresa Esperabé (secretaria general de la Federació d'Educació de CCOO Catalunya i membre del Consell Escolar de Catalunya), ha estat entrevistada al programa de la cadena ser "Aquí, amb Josep Cuní".
Recordem que el Consell Escolar de Catalunya es reuneix aquesta tarda. Segons la Teresa Esperabé, encara hi ha temps per rectificar: "nosaltres esperem que hi haurà temps per poder rectificar. Demanarem una moratòria en aquest calendari i que es torni a fer de manera col·lectiva, per millorar l’educació i tenint en compte la situació de treballadors i treballadores. Si no, demanarem la dimissió del conseller Josep González Cambray"
Pots escoltar tota l'entrevista aquí:
https://educaccio.cat/wp-content/uploads/2022/02/ENTREVISTA-Teresa-Esperabe-secretaria-general-de-la-Federacio-dEducacio-de-CCOO-Catalunya-i-membre-del-Consell-Escolar-de-C.mp3
"El conseller d'Educació ens va dir que tiraria la proposta endavant, ahir es va trencar el diàleg al Consell Escolar"
"Aquest tema es podia haver solucionat parlant amb la comunitat i arribant a uns consensos"
La manca de voluntat negociadora del conseller Josep G. Cambray en la reunió amb els sindicats aquest matí, ens aboca a iniciar mobilitzacions. No només per l'intent d'imposició del calendari, també per treure's de la màniga el C2 o el nou currículum, la manca d'oferta D'FP, la no reducció de ràtios, la falta d'inversió en Educació especial i de recursos per atendre la diversitat, l'incompliment de la reversió de les retallades (tornada a les 18 h, 23 h lectives, estadis a 6 anys...) i per tantes i tantes coses...
Iniciarem les mobilitzacions amb cinc dies de vaga al mes de març, però seguirem la lluita fins on el conseller Josep G. Cambray ens obligui.
#NegociacióRealJa #CambrayDimissió
.
EL DEPARTAMENT MENYSTÉ LA COMUNITAT EDUCATIVA
El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), volem manifestar la pèrdua de confiança amb el Departament d’Educació i en la política que està impulsant el Sr.
Josep Gonzàlez-Cambray, Conseller d’Educació.
Venim d’una situació complexa amb la gestió de la pandèmia, adaptant-nos al moment difícil i demostrant la professionalitat docent. L’escola ha estat més que a l’altura de les circumstàncies i a canvi ha rebut el menyspreu i menysteniment per part de l’administració i és per això que mostrem un seguit de greuges que ens porten a manifestar la insatisfacció unànime de les entitats que conformen el MUCE, tant en el contingut com en les formes:
- Recatalogació de centres d’alta i màxima complexitat sense tenir present el context de pandèmia i repartiment poc equitatiu dels PMOE.
- Reestructuració i improvisació en les places públiques d’FP.
- La futura aprovació d’una resolució de concerts, quan no es prima l’oferta pública.
- Aparició de l’esborrany del decret de menjadors, sense consulta prèvia i sota cortines de fum.
- Una escola inclusiva irreal, sense recursos ni planificació.
- Deixadesa per part de l’administració a l’hora de resoldre el % de castellà que arriba judicialment.
- Manca de planificació clara del 0-3 cap a la universalització i gratuïtat.
- Manca de criteris per a la realització de la planificació de l’oferta educativa, que penja del pacte contra la segregació.
- Un plantejament sense precedents d’un nou currículum a implantar al setembre als cursos imparells, sense temps per debatre i consensuar amb la comunitat educativa que l’ha d’aplicar.
- La notícia per premsa d’un nou calendari escolar, sense consulta al CEC i als sindicats, al·legant equitat i sense un pla de realització.
Per tot això, reclamem rectificació pública per part de la Generalitat, per crear dinàmiques de planificació serena i coordinada. L’educació és cosa de totes i tots, i no ha de passar per proclames públiques que generen més tensió al sistema educatiu i fa minvar la confiança de la comunitat educativa.
Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE)
Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) - Associació d’Estudiants Progressistes (AEP) - Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) - Associació de Mestres Rosa Sensat (AMRS) - Catalunya Laïca - Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Educació Secundària (FAPAES) - Federació d’Educació de CCOO - Federació d’Ensenyament de CGT- Intersindical (CSC) - Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) – Federació de Serveis Públics- UGT Educació - Front d’estudiants (FdE) - Sindicat d’Estudiants (SE) - Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) – USTEC- STEs (IAC)
Els sindicats USTEC·STEs (IAC), CCOO, Intersindical-CSC, Professors de secundària (ASPEPC·SPS) i UGT amb representació a la mesa general d’educació pública hem començat una tancada per tal de
denunciar l’actitud del conseller González Cambray i del Departament d’Educació, que es neguen a negociar un calendari de retorn de les retallades o a tractar cap dels aspectes que considerem determinants, com la modificació del currículum, l’aplicació de la sentència del 25% de llengua castellana i la imposició del C2 de català, l’estabilització del personal interí o la modificació del calendari escolar que hem conegut a través dels mitjans de comunicació.
És absolutament intolerable i no acceptarem que el conseller González Cambray s’hagi saltat la negociació col·lectiva i es negui a dialogar amb tota la comunitat educativa. Un element especialment preocupant perquè suposa la negació de la legitimitat dels sindicats i també dels espais i òrgans instituïts. Fins i tot, s’ha atrevit a menysvalorar el Consell Escolar de Catalunya (CEC), fet que ha merescut una plantada d’aquest organisme.
És sorprenent que el conseller González Cambray s’atreveixi a afirmar públicament que no ha volgut escoltar les aportacions i arguments dels representants dels treballadors/es, de la comunitat educativa i dels agents implicats, perquè això alentiria la tramitació del calendari. És més, no tolerarem que, en un intent barroer d’estigmatització i amb una voluntat clara de desprestigiar-nos, el conseller gosi titllar-nos d’immobilistes. Però el conseller ha estat víctima dels seus prejudicis perquè en cap cas se’ns ha convocat ni se’ns ha donat l’oportunitat de poder plantejar les nostres propostes ni aportar la nostra experiència i visió en relació al calendari escolar, o en cap de les altres qüestions plantejades.
Per tots aquests motius exigim al conseller González Cambray que retiri l’ordre de calendari escolar, que ha imposat de forma unilateral, i que obri un procés de negociació real amb els representants dels treballadors/es i tots els agents implicats. L’ordre de modificació del calendari escolar és una decisió prou important com per ser consensuada i discutida per tota la comunitat educativa. Segurament, una mirada més àmplia i diversa produirà més encerts que no una mirada limitada i fruit de la imposició.
Per acabar, volem deixar molt clar que no abandonarem aquesta tancada fins que el conseller González Cambray no doni la cara i vingui a negociar amb nosaltres la retirada de l’ordre de calendari escolar i es comprometi a obrir un calendari de negociació real sobre aquesta qüestió i totes les altres que hem plantejat.
Dimissió de González Cambray!
Negociació real amb el Departament d’Educació!
La companya Marga Romartínez ens explica per què ens hem tancat al Dept. d'Educació i per què ens hi passarem la nit ✊🏽 #CambrayDimissió #NegociacióRealja
.
Fem un primer pas unitari i contundent per aconseguir una negociació real amb el Departament: Tothom a Via Augusta 202-226
Avui les representants sindicals de totes les docents de la pública no universitària ens hem concentrat davant del Departament d'Educació per exigir una negociació real i la dimissió del conseller Cambray per la seva actitud autoritària i prepotent (Comunicat unitari).
El menyspreu del Departament ha arribat al punt de negar-se a acceptar per registre el manifest unitari signat per tots els representants dels treballadors i treballadores del Departament d'Educació. Com a resposta, totes les delegades i delegats hem pujat fins a la 5a planta del Departament on té el seu despatx el Conseller. Gràcies a la nostra insistència, la secretària general ha acceptat rebre una delegació de tots els sindicats que hem manifestat com primer objectiu irrenunciable la retirada del nou calendari acadèmic i l'obertura d'un procés real de negociació.
Davant la negativa de la secretaria general, hem decidit mantenir-nos en assemblea fins a aconseguir la presència del Conseller, i tenir una resposta satisfactòria a les nostres demandes. Companys i companyes de la comunitat educativa: FEM UNA CRIDA UNITÀRIA per fer costat a les nostres representants, concentrant-se a partir de les 16:30 al davant del Departament (Via augusta 202-226, Barcelona).
#CambrayDimissió #NegociacióRealja
"Aneu fent la maleta perquè no canviarem res" 🤨 La resposta del Departament d'Educació a les companyes de CCOO Educació tancades en el Departament
Marga Romartínez, responsable de CCOO Educació pública
✊🏽 Hem pujat fins l'últim pis del Departament d'Educació per exigir que Josep G. Cambray doni la cara 🗣️ #CambrayDimissió #NegociacióRealJa
El company de CCOO Educació, Sergio Ordoñez, ens informa de la situació en la tancada al Departament d'Educació
Des que ha començat aquest curs, els professionals de l'educació han estat víctimes de la improvisació, la inseguretat, la manca de lideratge, l'opacitat i la nul·la voluntat de diàleg i negociació amb els seus representants legítims, a qui el conseller ha menystingut repetidament, a cop de roda de premsa, o de de filtracions intencionades des dels mitjans. Així, el col·lectiu docent s'ha anat assabentant de tots els canvis que modifiquen les seves condicions laborals sense el preceptiu procés de negociació a la mesa sectorial: l'exigència de l’acreditació de la titulació del C2, els canvis de currículums i la darrera perla, el canvi de calendari. Aquest darrer anunci, és especialment greu perquè la proposta de canvis en el calendari s'ha de negociar, necessàriament amb els sindicats a la mesa sectorial i ha de passar pel cec, avalat amb un dictamen. Res d'això s'ha respectat, ben al contrari, el conseller ha declarat que pot modificar de facto, sense tenir en compte les instruccions d'inici de curs, la consideració del mes de juliol com a temps de formació permanent dels docents i personal d'atenció educativa, declaracions que suposen un atac directe a les condicions laborals vigents.
Davant de l’anunci efectuat pel conseller d’Educació Josep Gonzàlez-Cambray i del president de la Generalitat Pere Aragonès aquest passat dijous, els sindicats sotasignats volem denunciar que:
- S’ha fet palesa la manca de consens i de discussió prèvia amb la comunitat
- El Departament ha decidit saltar-se la negociació de manera unilateral informant a la premsa sobre els canvis del calendari abans d’iniciar una negociació en el si de la Mesa Sectorial amb els representants de les treballadores
- L’anunci del nou calendari escolar és una improvisació i una cortina de fum per tapar la submissió a la sentència del 25% o el procés mal engegat de nou currículum pel curs vinent, entre altres actuacions vers les quals el Departament d’Educació està rebent crítiques
Els sindicats de la mesa sectorial, avui dijous, plantem aquesta administració, no assistirem a la mesa de negociació fins que aquest Departament i el seu màxim representant, es retracti de les seves declaracions, retiri l’ordre de calendari i iniciï realment un procés de negociació. Considerem que l’actitud del conseller d’Educació amb les seves declaracions a la premsa, liquidant qualsevol negociació per part del seu Departament, és un atac i un greu menyspreu al conjunt de les treballadores i a les seves representants. Per tot això, demanem la seva dimissió immediata.
L’ordre de calendari, amb l’avançament del curs representa greus problemes logístics i organitzatius, que afectaran no només al professorat sinó a l’alumnat i a les seves famílies. Implica un sobreesforç organitzatiu per a uns centres ja massa carregats i que durant tota la pandèmia han estat al 200%. Un personal que, sense les mesures adients de protecció per a la salut que ens hem cansat d’exigir, arrossegant les retallades imposades des de fa més de deu anys, mantenint unes condicions laborals revertides i estancades, es troba davant d’un nou atac, no només a les seves condicions laborals sinó a la moral i a la credibilitat davant la societat. Aquesta administració no pot garantir a dia d’avui, amb els procediments que tenim que a 1 de setembre hi hagi tot el personal als centres ni tampoc la preparació del curs amb tots els canvis que provocaran els nous currículums, que també han generat un gran malestar als centres educatius.
Emplacem als companys i companyes dels centres educatius a fer arribar aquest comunicat a tots els centres, fer-ne l’aprovació en la pròxima reunió del claustre i fer-la arribar al Departament d’Educació.
Així mateix, emplacem a organitzar assemblees als centres educatius per concretar propostes de mobilització contundents.
REVERTIM LES RETALLADES!
MILLOREM LES CONDICIONS LABORALS! NO ALS NOUS CURRÍCULUMS!
NO AL CANVI DE CALENDARI!
DIMISSIÓ GONZÁLEZ-CAMBRAY!
El 10 de febrer el conseller d’educació, Josep Gonzàlez-Cambray, acompanyat del president, Pere Aragonès, va anunciar quin serà el calendari del pròxim curs escolar, mitjançant roda de premsa. Va informar entre d’altres que el curs 22/23 començarà el 5 de setembre per a infantil i primària amb jornada reduïda fins al dia 30 i el 7 per l’ESO, batxillerat i FP. També va comunicar que hi haurà un dia més de vacances per Nadal i un altre de lliure elecció.
Des de CCOO, volem conèixer l’opinió dels treballadors i treballadores dels centres educatius sobre aquests canvis decidits unilateralment pel Departament d’educació, els posteriors aclariments i concrecions que ha fet el conseller a través dels mitjans i les seves conseqüències, per valorar quines són les accions més adients.
Avui dijous el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, acompanyat del president, Pere Aragonès, ha anunciat quin serà el calendari del proper curs escolar, mitjançant roda de premsa i sense haver comptat per res amb la comunitat educativa. Ha informat que el curs 22/23 començarà el 5 de setembre per a infantil i primària amb jornada reduïda fins el dia 30 i el 7 per l’ESO, batxillerat i FP. També ha comunicat que hi haura un dia més de vacances per Nadal i un altre de lliure elecció.
CCOO manifestem la nostra perplexitat i absoluta disconformitat davant aquesta manera de procedir. No podem acceptar de cap manera que la comunitat educativa no hagi estat informada ni hagi pogut participar en el debat dels canvis a fer i del que impliquen mitjançant el màxim òrgan consultiu que és el Consell Escolar de Catalunya o que els centres hagin estat informats per correu minuts abans de la mateixa roda de premsa. Tampoc podem permetre que no s’hagi negociat la part de condicions laborals amb la part social legitimada com a representant dels treballadors i treballadores.
En la roda de premsa el conseller ha fet al·lusió als dies que s’avança el curs i de com “es farà la compensació”, d’igualtat d’oportunitats, d’igualtat de gènere, de confort tèrmic, de racionalització dels períodes lectius i molts altres aspectes, CCOO li responem que cal tractar amb cura l’educació, que és absolutament necessari tenir concrecions, detalls i valoració de l’impacte en les famílies, alumnat i personal dels centres educatius. És inadmissible que s’argumenti el valor d’unes mesures o canvis de manera absolutament superficial, sense entrar en l’estudi de les repercussions.
Emplacem amb urgència al Departament a aquest debat al Consell Escolar i a treballar i negociar la seva proposta en la mesa sectorial i altres àmbits que correspongui. Mentrestant aquest anunci de nou calendari ens planteja molts interrogants:
- Es garantirà que a 1 de setembre hi hagi tot el personal docent als centres?
- Com es podrà preparar el curs en només 2 o 4 dies quan una part de les docents arriben per primera vegada als centres l’1 de setembre? serà així?, hi hauran canvis previstos en la incorporació que no s’han negociat?
- Quina sobrecàrrega de feina representarà per al personal fer tota aquesta preparació i gestió dels equips docents?
- Suposarà una millora en la qualitat educativa? En quines evidències es basa?
- És un canvi que realment per si mateix propicia la igualtat d’oportunitats?
- Es tracta de retocs del calendari purament cosmètics?
Diem prou al Departament! Exigim que traslladi als àmbits de consulta i negociació corresponents aquest assumpte tan cabdal.
De veritat que amb tants aspectes a millorar a l’educació com el finançament, la manca de places a l’FP, les sobreràtios, l’educació inclusiva, la segregació escolar… Cal començar per aquest pedaç? Des de CCOO diem: “Així no, Conseller, així no! Compleixi amb les prioritats que tenim a l'educació de Catalunya que ens hi juguem molt, i no vagi a cop de roda de premsa, si us plau”.
- Cartell Vaga Educació Pública
- Díptic Vaga Educació Pública PDF
- Adhesiu Vaga Educació Pública
- Infografia Vaga Educació Pública PDF
- Cartell Unitari Vaga Educació Pública
- Fulletons Vaga Educació Pública PDF
- Cartell mobilitzacions
- Cartell unitaris en PDF
- Vídeo Infografia Vaga Educació Pública
Imatges xarxes