<p>En la prevenció de riscos laborals hi ha quatre disciplines preventives diferenciades:</p>
<ul>
<li>Seguretat, Higiene, Medicina del treball i Ergonomia i psicosociologia aplicada</li>
</ul>
<p>La prevenció de riscos laborals, pretén evitar que es produeixin accidents de treball i que apareguin malalties professionals.</p>
<h2>Seguretat</h2>
<p>Els principals riscos per a la seguretat dels treballadors i treballadores d’un centre tenen a veure amb el contacte amb superfícies perilloses (arestes tallants o punxegudes, etc.), cops amb elements mòbils o estàtics (calaixos oberts, caiguda de llibres, portes, etc.) i caigudes en el mateix pla i en alçada (obstacles als passadissos, escales en males condicions, etc</p>
<p>Aquests fets es produeixen en els espais de treball on es desenvolupa l’activitat: aules, despatxos, laboratoris, tallers, etc., i poden tenir conseqüències traumàtiques (ferides, contusions etc.). Per tal d’evitar-los caldrà que els espais de treball compleixin les condicions de seguretat establertes en la normativa vigent.</p>
<p>La direcció d’un centre educatiu ha de tenir una actitud activa pel que fa als següents riscos, relacionats amb:</p>
<ul>
<li>El manteniment de les instal·lacions.</li>
<li>Possibles emergències que es puguin produir al centre educatiu. Pla d’emergència i pla d’autoprotecció.</li>
<li>Els riscos generals presents en els diferents espais del centre educatiu.</li>
</ul>
<h3>Coordinació d’activitats empresarials</h3>
<p>D’acord amb el Reial decret 171/2004, de 30 de gener, que desenvolupa l’article 24 de la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals, en matèria de coordinació d’activitats empresarials, el director o directora del centre adoptarà les mesures necessàries perquè les empreses i persones que desenvolupin activitats al centre de treball rebin la informació i les instruccions adequades, amb relació als riscos existents al centre de treball i a les mesures de protecció i prevenció corresponents, així com les mesures d’emergència que s’han d’aplicar.</p>
<h2>Higiene industrial</h2>
<p>La higiene industrial és el conjunt de procediments destinats a controlar els factors ambientals que poden afectar la salut en l’àmbit del treball. La seva finalitat és la de prevenir les malalties professionals. Cal identificar i conèixer, en el medi ambient de treball, la presència (real o potencial) d’agents contaminants (químics, físics i biològics).</p>
<h2>Medicina del treball</h2>
<p>És l’especialitat mèdica que es dedica a l’estudi de les malalties i els accidents que es produeixen per causa o conseqüència de l’activitat laboral, així com les mesures de prevenció que han de ser adoptades per evitar-les o minorar les conseqüències. A totes aquestes actuacions les podríem resumir amb el terme Vigilància de la Salut dels treballadors i treballadores.</p>
<p>La vigilància de la salut és una tècnica de prevenció que utilitza la medicina del treball per conèixer l’estat de salut dels treballadors i treballadores i/o detectar-ne els canvis.</p>
<p>En general, d’acord amb l’article 22 de la Llei de prevenció de riscos laborals, les actuacions de vigilància de la salut, ja es tracti de reconeixements mèdics o d’altres actuacions preventives, són voluntàries per al personal treballador i només es poden dur a terme amb el seu consentiment. Els resultats de la vigilància de la salut s’envien de forma confidencial en sobre tancat a la persona interessada.</p>
<p>Les seccions de prevenció de riscos laborals contacten amb el director o directora del centre per tal de planificar la realització dels exàmens de salut o altres actuacions preventives.</p>
<h3>Adaptacions i/o canvis de lloc de treball per motius de salut (art. 25 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre de Prevenció de Riscos Laborals)</h3>
<p>Una adaptació de lloc de treball és l’adopció de les mesures preventives necessàries per a la protecció del/de la treballador/a en qualsevol activitat laboral que pugui tenir una influència significativa en generar riscos per a la seva seguretat i salut personal, i/o la d’altres treballadors i treballadores, ja sigui per les seves característiques personals, o pel seu estat biològic, o per la seva discapacitat física, psíquica o sensorial degudament reconeguda, o en cas de maternitat, quan pugui influir negativament sobre el fetus i la pròpia treballadora, sempre i quan la persona a qui es refereix el lloc pugui desenvolupar les tasques fonamentals del lloc que ocupi.</p>
<p>Més informació: Article 25 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre de Prevenció de Riscos Laborals</p>
<p><a href="http://bit.ly/BOERiesgosLaborales">bit.ly/BOERiesgosLaborales</a></p>
<blockquote><p>Com es sol.licita una adaptació del lloc de treball?</p>
<p><span style="font-size: 14px; background-color: #ffffff;">El procés s’iniciarà a instància de la persona interessada, la qual presentarà una sol·licitud d’adaptació de lloc de treball adreçada a la Direcció dels Serveis Territorials o, en el cas del personal adscrit a la seu central del Departament, a la Direcció de Serveis. En qualsevol dels casos, la podrà adreçar també al Comitè de Seguretat i Salut corresponent. La sol·licitud d’adaptació de lloc de treball per l’article 25 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals implicarà l’acceptació, per part de la persona sol·licitant, del present procediment i de col·laborar amb les actuacions que es derivin dels informes del Servei o Secció de Prevenció de Riscos Laborals i del Comitè de Seguretat i Salut corresponent.</span></p>
<p><span style="font-size: 14px; background-color: #ffffff;">La Direcció dels Serveis Territorials o la Direcció de Serveis, o l’òrgan en qui deleguin, comunicarà l’inici de les actuacions a l’interlocutor del Comitè de Seguretat i Salut corresponent.</span></p>
<p><span style="font-size: 14px; background-color: #ffffff;">La Direcció dels Serveis Territorials o la Direcció de Serveis encarregarà al Servei o Secció de Prevenció de Riscos Laborals corresponent l’elaboració de l’informe pertinent, que inclourà una proposta de planificació de l’activitat preventiva. Aquesta, i l’informe de valoració mèdica es traslladaran a la persona interessada en un termini màxim de dos mesos, per tal que aquesta faci les al·legacions que consideri oportunes, en el termini de 10 dies.</span></p>
<p><span style="font-size: 14px; background-color: #ffffff;">La Direcció dels Serveis Territorial o la Direcció de Serveis farà arribar aquesta proposta de planificació i les al·legacions que en el seu cas hagi fet la persona interessada a l’interlocutor del Comitè de Seguretat i Salut que correspongui, directament o delegant aquesta funció al/a la cap del Servei o Secció de Prevenció de Riscos Laborals. En el cas que per acord del Comitè de Seguretat i Salut s’hagi proposat alguna modificació, aquesta es recollirà a l’acta del Comitè.</span></p>
<p><span style="font-size: 14px; background-color: #ffffff;">La Direcció dels Serveis Territorials o la Direcció de Serveis comunicarà la planificació definitiva a les unitats responsables d’aplicar les mesures preventives per tal que s’apliquin i se’n faci el seguiment.</span></p>
<p><span style="font-size: 14px; background-color: #ffffff;">La Inspecció Educativa, així com les unitats orgàniques directament implicades, vetllaran per l’execució de les mesures preventives acordades.</span></p>
<p><span style="font-size: 14px; background-color: #ffffff;">El Servei de Gestió de Recursos i Mesures de Seguretat i Salut s’encarregarà d’establir els procediments d’actuació per a l’execució i seguiment de les mesures preventives. Informarà al Servei de Prevenció de Riscos Laborals del grau d’implementació de les mesures preventives.</span></p>
<p><span style="font-size: 14px; background-color: #ffffff;">El període entre la presentació de la sol·licitud d’adaptació de lloc de treball fins a donar a conèixer la planificació de les actuacions al Comitè de Seguretat i Salut no serà superior als 6 mesos, llevat de situacions excepcionals, degudament justificades.</span></p>
<p><span style="font-size: 14px; background-color: #ffffff;">Una vegada el Servei o la Secció de Prevenció de Riscos Laborals tingui coneixement de les actuacions dutes a terme, comprovarà l’efectivitat de les mesures preventives aplicades i determinarà, si cal, noves actuacions.</span></p></blockquote>
<h3>Article 26 de la Llei de prevenció de riscos laborals</h3>
<p>Aquest preveu la protecció específica de la maternitat, part recent i lactància:</p>
<ul>
<li>Es recomana la notificació al Servei de Prevenció de Riscos Laborals de les embarassades que puguin estar exposades a situació de risc en el seu lloc de treball, per exemple, risc biològic.</li>
<li>Hi ha la possibilitat d’adaptació del seu lloc de treball.</li>
<li>En cas de no poder-se adaptar el lloc de treball en situació d’embaràs i/o lactància, es valorarà la tramitació de la llicència/prestació per risc durant l’embaràs.</li>
</ul>
<h2>Ergonomia i psicosociologia aplicada</h2>
<h3>Ergonomia</h3>
<p>L’ergonomia és la ciència que tracta de l’adaptació del treball a les condicions psicològiques i anatomicofisiològiques de la persona, a fi que el binomi persona-màquina assoleixi l’eficàcia més gran possible.</p>
<h3>Psicosociologia aplicada</h3>
<p>La psicosociologia aplicada estudia les característiques de les condicions de treball i s’ocupa d’aquells factors relacionats amb l’organització del treball i la realització de la feina, els quals poden afectar la salut dels treballadors i treballadores.</p>
<p>Els factors de risc psicosocial es defineixen com aquelles condicions presents en una situació laboral directament relacionades amb l’organització del treball i el seu entorn social, amb el contingut i la realització de la tasca, i que es presenten amb capacitat per afectar el desenvolupament del treball i la salut del treballador i treballadora.</p>
<p>El Departament d’Educació, per identificar i avaluar els factors de risc psicosocial, utilitza la metodologia FSICO, versió 4.0 de l’Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo.</p>