Publicades les noves transitòries del RD d’ingrés docent per als processos d’estabilització (Infografia)

CCOO s’oposa a les modificacions incorporades a última hora en l’esborrany d’ingrés a la professió docent

El Ministeri d’Educació i FP ha introduït, arran del dictamen del Consell d’Estat, sense cap negociació ni previ avís, canvis incomprensibles i de gran gravetat que empitjoren i dificulten la gestió dels processos d’estabilització del personal docent.

Infografia en PDF-A3

Des de CCOO considerem completament inadequat que s’hagi eliminat en el text final del nou RD d’ingrés la part que assegurava que totes les places per concurs oposició, reposició i estabilització, fins a 2024 es convocarien pel mateix procediment.

És incomprensible que es vulguin usar tres vies diferents en les convocatòries (dos concursos oposició diferents un pel RD 276 ordinari un altre per la transitòria quarta i el concurs de mèrits) en comptes de dues (un sol concurs oposició i el concurs de mèrits) com estava previst.

Aquest canvi s’ha realitzat sorprenentment i a última hora. No s’ha plantejat en cap moment en les negociacions ni en cap pas anterior de la tramitació de la norma. Pot generar greus problemes en la gestió dels processos i posar en risc l’objectiu ineludible de baixar la temporalitat docent per sota del 8% el 2024.

Des de CCOO exigim al ministeri d’educació que convoqui urgentment la mesa sectorial docent per a tractar les implicacions de les modificacions introduïdes a última hora. El sindicat farà una anàlisi jurídica detallada de la situació i actuarem per totes les vies al nostre abast per a evitar el desori que es pot produir i perquè totes les places per concurs oposició es convoquin pel mateix procediment de la transitòria quarta.

<iframe src="https://docs.google.com/gview?url=https://educaccio.cat/wp-content/uploads/2022/04/Processos-selectius-docents-.pdf&embedded=true" style="width: 100%; height: 600px"> <p>Your browser does not support iframes.</p> </iframe>

Notícies relacionades

<p><strong>Publicades les noves transitòries del RD d'ingrés docent per als processos d'estabilització</strong></p> <p>Avui s'ha publicat en el BOE el Reial decret 270/2022, de 12 d'abril, pel qual es modifica el Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents a què es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i es regula el règim transitori d'ingrés a què es refereix la disposició transitòria dissetena de la citada llei, aprovat per Reial decret 276/2007, de 23 de febrer:</p> <p><a href="https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2022-6048"><strong>https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2022-6048</strong></a></p> <p><strong>Es regulen dos processos per a l'estabilització:</strong></p> <p><em>El primer, mitjançant un<strong> sistema d'ingrés per concurs oposició</strong>, es dirigeix a <strong>places ocupades per personal temporal en els tres anys anteriors al 31 de desembre de 2020</strong>, a les quals s'afegeixen les places dels processos d'estabilització de les lleis de Pressupostos Generals de l'Estat per a 2017 i 2018. I el segon, <strong>mitjançant concurs excepcional de mèrits</strong>, regula la convocatòria excepcional d'estabilització d'ocupació temporal de llarga durada de <strong>places ocupades amb caràcter temporal amb anterioritat a l'1 de gener de 2016</strong>.</em></p> <p><em>Per al<strong> procés d'estabilització ordinari (concurs oposició)</strong>, la fase d'oposició constarà d'una única prova en <strong>dues parts no eliminatòries</strong>. La part A consisteix en el desenvolupament d'un tema. La part B (aptitud pedagògica) consisteix en la presentació d'una unitat didàctica de l'especialitat. També hi haurà una prova pràctica obligatòria per a especialitats d'FP, i a elecció de les administracions educatives per a les restants especialitats. La qualificació final de totes dues parts A i B ha de ser d'almenys 5 sobre 10. La qualificació final d'aquesta fase d'oposició ponderarà un 60% en la puntuació final del concurs oposició. La fase de concurs, amb un màxim de 10 punts, ponderarà un 40% en la puntuació final del concurs oposició: experiència docent (màxim de 7 punts, prevalent-se l'experiència en la mateixa especialitat a la qual s'opta); formació acadèmica (màxim de 2 punts) i altres mèrits (màxim d'1 punt). Dins d'altres mèrits es valorarà haver superat la fase d'oposició en la mateixa especialitat en processos selectius anteriors, i s'inclou la formació permanent també.</em></p> <p><em><strong>Per al procés d'estabilització extraordinari</strong> <strong>(només mitjançant concurs de mèrits excepcional per una sola vegada)</strong>, la puntuació màxima serà de 15 punts repartits en tres blocs: experiència docent (màxim de 7 punts, prevalent-se l'experiència en la mateixa especialitat a la qual s'opta); formació acadèmica (màxim de 3 punts) i altres mèrits (màxim de 5 punts, on es valorarà superar la fase d'oposició en la mateixa especialitat a la qual s'opta en anteriors processos selectius, i també la formació permanent). Aquest procés, d'acord amb el dictamen del Consell d'Estat, només serà aplicable a l'estabilització de places ocupades per personal interí, sense que afecti les de reposició o nova creació.</em></p> <p><strong>CCOO considera completament inadequat que s'hagi eliminat en el document final el següent paràgraf de la disposició transitòria quarta relativa al concurs oposició</strong>:</p> <p><em>…així com per als procediments selectius d'ingrés que es convoquin i resolguin durant els anys 2022, 2023 i 2024 per a les places que no es trobin enquadrades en l'estabilització recollida en l'article 2 de la Llei 20/2021 de 28 de desembre…</em></p> <p>El sindicat considera inacceptable que això pogués implicar que s'usessin tres vies diferents de lliure concurrència per a totes les persones aspirants (dos concursos oposició diferents i el concurs de mèrits) en lloc de dos (un sol concurs oposició i el concurs de mèrit) com estava previst anteriorment.</p> <p>Aquest canvi s'ha realitzat sorprenentment a última hora, no s'ha plantejat en cap moment en les negociacions ni en cap pas anterior de la tramitació de la norma. Tots els informes anteriors i la resolució d'orientacions de la secretària d'estat de funció pública deixaven clara la possibilitat d'acumular totes les places que fossin per concurs oposició en les mateixes convocatòries amb el mateix procediment de lliure concurrència que és clarament el més adequat per al sector docent, tant per a la gestió del procés com per a totes les persones aspirants. A més, el model de concurs oposició que estableix la disposició transitòria quarta és perfectament legal i legítim per a qualsevol procés selectiu amb qualsevol mena de places.</p> <p>El sindicat lamenta que no s'hagin inclòs les seves propostes de millora en la taula sectorial i les seves esmenes en el Consell Escolar de l'Estat, que van resultar aprovades en les votacions en aquest òrgan (les pots consultar adjuntes a aquesta notícia).</p> <p>El sindicat també lamenta que no s'hagi tingut en compte la iniciativa de CCOO de simplificar també el procediment d'accés a cos de grau superior i d'adquisició de noves especialitats per a funcionaris de carrera.</p> <p><strong>CCOO exigeix al ministeri d'educació que convoqui urgentment la taula sectorial docent per a tractar les implicacions de les modificacions introduïdes a última hora.</strong></p> <p><strong>CCOO farà una anàlisi jurídica detallada del text final publicat avui en el BOE i actuarà per tots els mitjans al seu abast per a evitar el desori que es pot produir i perquè totes les places per concurs oposició es convoquin pel procediment de la transitòria quarta.</strong></p>
<p>Denuncia que podria donar lloc a diversos escenaris perjudicials per a les i els aspirants</p> <h2><strong>CCOO s’oposa a les modificacions incorporades a última hora en l’esborrany d’ingrés a la professió docent</strong></h2> <p><strong>El Ministeri d’Educació i FP ha introduït, arran del dictamen del Consell d’Estat, sense cap negociació ni previ avís, canvis incomprensibles i de gran gravetat que empitjoren i dificulten la gestió dels processos d’estabilització del personal docent.</strong></p> <p>CCOO, sindicat majoritari en el sector de l’ensenyament, recorda que el document inicial presentat pel Ministeri d’Educació i FP en la taula sectorial docent incloïa moltes de les propostes plantejades al llarg d’aquests anys pel sindicat. No obstant això, quedaven algunes qüestions per millorar i alguns problemes per solucionar. Les organitzacions sindicals van plantejar aquestes propostes de millora en la mateixa taula i l’esborrany va seguir la seva tramitació.</p> <p>El Ministeri va decidir no acceptar cap de les esmenes aprovades en votació i incloses en el dictamen del Consell Escolar, algunes d’elles de CCOO, que milloraven i eliminaven problemes en els processos selectius. Ara, no obstant això, després del dictamen del Consell d’Estat ha incorporat canvis d’ultimíssima hora que poden posar grans traves a la gestió d’aquests processos en el professorat. La més rellevant podria implicar que, en lloc que totes les places de concurs oposició es regeixin pel mateix procediment, tal com es feia en el procés d’estabilització des de 2018, s’hagin de celebrar dos processos diferents de concurs oposició, un amb les places de reposició (jubilacions) i un altre amb les de la taxa addicional d’estabilització, els dos de lliure concurrència per a tots els aspirants.</p> <p>Això és enormement problemàtic per als processos selectius docents perquè, o bé s’haurien d’organitzar dues oposicions diferents en dates diferents, per a assegurar aquesta lliure concurrència a tots dos que marca la llei, amb els problemes de gestió i per a les i els aspirants que això comporta, o bé es realitzarien de manera simultània, amb el que les persones aspirants haurien de triar a cegues a quin presentar-se, tenint en compte que qualsevol pot fer-ho a qualsevol dels dos, sense saber quin és en el qual més possibilitats pot tenir. Totes dues situacions són clarament indesitjables per al sistema i per als que es presenten al procés. Una tercera possibilitat igual d’inadequada seria que les administracions educatives poguessin no convocar taxa de reposició o d’estabilització en algun dels cursos. Això implicaria que no es reduiria la temporalitat segons l’objectiu marcat, perquè convocar estabilització sense reposició o al revés no disminueix el percentatge d’interinitat i fins i tot podria incrementar-lo.</p> <p>CCOO considera inaudit que es generi una situació absolutament insospitada en tots els passos anteriors del procés de tramitació d’aquesta norma, incloent la taula sectorial docent i el Consell Escolar. Igualment, recorda que en l’anterior procés d’estabilització de 2018 a 2021 es van convocar conjuntament les places de reposició i d’estabilització per concurs oposició sense cap problema i amb el dictamen pertinent en el seu moment del Consell d’Estat.</p> <p>Per tant, qualifica d’incomprensible que en anàloga situació es canviï de criteri, per una ocurrència sorprenent, quan tots els informes eren favorables, inclosa l’Advocacia de l’Estat, i encara més quan l’última resolució de Funció Pública d’1 d’abril, “Resolución de la Secretaría de Estado de Función Pública sobre las orientaciones para la puesta en marcha de los procesos de estabilización derivados de la Ley 20/2021, de 28 de diciembre, de medidas urgentes para la reducción de la temporalidad en el empleo público”, disposa:</p> <p><em>Així, en el cas dels processos d’estabilització que es duguin a terme d’acord amb el que es disposa per l’article 2 de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, l’oferta d’ocupació pública en la qual s’autoritzi la convocatòria d’aquests processos d’estabilització pot determinar que les places corresponents als mateixos s’acumulin als processos selectius ordinaris de reposició de personal dels mateixos cossos o categories professionals, podent per això existir per tant una mateixa convocatòria amb uns mateixos exercicis i mèrits a valorar.</em></p> <p>Les modificacions per al concurs oposició en la transitòria quarta del Reial decret d’ingrés docent beneficien a totes les persones aspirants en establir exàmens més raonables i no eliminatoris, evitant que quedin places desertes. És injustificable i intolerable que es faci el procés per tres vies diferents.</p> <p><strong>CCOO continuarà treballant i actuant amb tots els mitjans al seu abast perquè es rectifiqui i es corregeixi aquest desgavell.</strong></p>
@import url(https://educaccio.cat/wp-content/plugins/siteorigin-panels/css/front-flex.min.css); #pgc-116993-0-0 { width:100%;width:calc(100% - ( 0 * 30px ) ) } #pl-116993 .so-panel { margin-bottom:25px } #pl-116993 .so-panel:last-of-type { margin-bottom:0px } #panel-116993-0-0-0> .panel-widget-style , #panel-116993-0-0-2> .panel-widget-style { font-family:"Open Sans", Roboto Slab, Arial, sans-serif;font-size:18px;text-align:justify;line-height:1.5 } @media (max-width:780px){ #pg-116993-0.panel-no-style, #pg-116993-0.panel-has-style > .panel-row-style, #pg-116993-0 { -webkit-flex-direction:column;-ms-flex-direction:column;flex-direction:column } #pg-116993-0 > .panel-grid-cell , #pg-116993-0 > .panel-row-style > .panel-grid-cell { width:100%;margin-right:0 } #pl-116993 .panel-grid-cell { padding:0 } #pl-116993 .panel-grid .panel-grid-cell-empty { display:none } #pl-116993 .panel-grid .panel-grid-cell-mobile-last { margin-bottom:0px } }