REUNIÓ COMITÈ DE SEGURETAT I PREVENCIÓ DE L’IMEB DEL 6 D’ABRIL DE 2022

El dimecres, 6 d’abril de 2022, es va celebrar una reunió del Comitè de Prevenció de Riscos Laborals de l’IMEB, per tractar dos punts:

  1. Avaluació de riscos psicosocials IMEB
  2. Subsidi de risc d’embaràs

Volem comentar que els problemes derivats de la salut que es pateix al col·lectiu, per CCOO sempre ha sigut prioritari.

Que per aquest motiu portem molts anys treballant aquest tema amb l’IMEB i l’Ajuntament de Barcelona i per tot això estem contents que al conveni signat per CCOO, al desembre del 2021, estigui recollit en ell:

Mesures alternatives al personal amb limitacions derivades de l’exercici de la funció a l’escola bressol i edat.

CCOO estem pressionant en el la Comissió de seguiment del conveni i en la Mesa General, del passat 7 de març, perquè s’agilitzi aquesta mesura aconseguida en el conveni.

Comencem parlant de l’última avaluació de riscos psicosocials que es van fer a tores les escoles bressol, va ser en 2015.Per posar en antecedents sobre l’avaluació del 2015:

  • Una avaluació de riscos molt lluitada i demanada per CCOO.
  • El procés va durar un més i va començar l’octubre de 2015.
  • En el grup de treball es van adaptar preguntes del test (PSQCAT21) per les persones treballadores de les escoles bressol.
  • L’informe preliminar d’avaluació de Riscos Psicosocial finalitza el gener del 2016 i ens ho presenten a la reunió del Grup de treball de Riscos Psicosocials el 8 de març de 2016.
  • La taxa va ser una resposta del 71,7%, però a les escoles bressol de 7 o més aules la resposta va ser del 59,1%.

Perquè un informe sigui vàlid hi ha la taxa de resposta, ha de ser mínim del 60% i la dada ideal és del 70%.

A la reunió ens informen que aquesta avaluació del 2015 per l’IMEB encara està vigent.

Que per respondre a una de les mesures proposades a l’informe final sobre la falta de personal, l’IMEB al llarg d’aquest temps ha ampliar l’hora de suport en 1 hora, primer van ser 30 minuts i després altres 30 minuts l’ampliació de la jornada de les companyes de suport educatiu.

Des de CCOO volem marcar que el primer augment dels 30 minuts de suport educatiu arribaven en un Consell Rector de l’IMEB, el 23 d’octubre del 2015, abans de l’informe preliminar i seguit el definitiu amb les mesures preventives.

CCOO veiem que aquesta mesura no va ser per les mesures preventives de l’avaluació de riscos.

Aquest curs s’ha tornat a veure la falta d’aquest personal amb la intenció de modificar l’horari de la complementària per tapar el forat de 16 a 17 i reconegut per l’IMEB.

Exigim des de CCOO una persona més a les plantilles de les escoles bressol (segona complementaria o una educadora).

CCOO manifestem en aquesta Comissió que si veiem una nova avaluació de Riscos Psicosocials, per veure si s’ha millor o EMPITJORAT. La societat ha canviat per una pandèmia, una crisi econòmica … I tot això afecta les escoles i les educadores han estat al peu del canó durant tot això donant el màxim d’elles.

Un altre mesura, era revisar el nivell d’organització de les escoles; prioritzar projectes i tasques, aprofitament de recursos. Aquesta mesura sobretot a les direccions cada vegada ha anat cada vegada a més sobre carregat a l’escola amb:

  • Projectes de ciutat (molt enriquidors amb el número de personal adient)
  • Sobrecàrrega de feina burocràtica i aplicatius a les direccions (sent una sola persona l’equip directiu a diferència de primària que són 3 les persones dels equips directius i fent d’auxiliar administratives i subalternes).

És cert que, una de les mesures era de tema emocional i l’IMEB ha fet diverses formacions per enfortir aquest punt.

CONCLUSIONS CCOO

Posem en rellevància que ara no creiem que sigui el moment el personal està molt esgotat i com dèiem abans és necessari una resposta massiva del col·lectiu per poder disposar de dades fiables i posar les mesures preventives necessàries i que es compleixin.

Diem que ha de set una avaluació ben treballada amb la Comissió i amb el personal de les escoles bressol. S’han de veure les preguntes del qüestionari i adaptar algunes d’elles per l’anàlisis final de l’avaluació.