Modificació de la resolució de les instruccions sobre el curs d’iniciació pel personal interí

El Departament d’Educació ha publicat la modificació de la resolució de les instruccions sobre el curs d’iniciació pel personal interí.

Enllaç a la resolució

RESOLUCIÓ EDU/202/2021, de 28 de gener, per la qual es modifica la Resolució EDU/2637/2020, de 23 d’octubre, per la qual s’aproven les instruccions sobre el curs d’iniciació, el període de prova inicial i la prova d’idoneïtat del personal interí docent.

L’article 3.4 del Decret 133/2001, de 29 de maig, sobre la regulació de la borsa de treball per prestar serveis amb caràcter temporal com a personal interí docent, preveu que els i les mestres i els professors i les professores han de seguir un curs d’iniciació a la tasca docent, durant el primer curs en què hagin estat nomenats i nomenades per a tot un curs escolar en un mateix centre docent, llevat que acreditin una experiència docent prèvia de dotze mesos o més en els darrers tres cursos escolars.

La Resolució EDU/2637/2020, de 23 d’octubre, aprova les instruccions sobre el curs d’iniciació, el període de prova inicial i la prova d’idoneïtat del personal interí docent.

L’Annex 1 de la Resolució esmentada regula el curs d’iniciació a la tasca docent i estableix al punt 1.1 el supòsit en què les persones interines o substitutes estan obligades a dur-lo a terme per haver obtingut un nomenament d’unes determinades característiques. Així mateix, estableix que el personal docent que no estigui obligat a fer el curs perquè no hagi obtingut un nomenament d’aquelles característiques, l’haurà de realitzar durant el curs en què l’obtingui, i que en cap cas podrà al·legar com a motiu d’exempció l’experiència docent dels nomenaments anteriors en què no hagi dut a terme el curs, pel fet que, per les característiques del seu nomenament, no n’estava obligat.

Atès que cal garantir que totes les persones que acreditin una experiència docent de dotze mesos o més, puguin quedar exemptes de realitzar el curs d’iniciació a la tasca docent, en els termes que preveu el Decret 133/2001, de 29 de maig, és necessari modificar el punt 1 de l’Annex 1 de la Resolució EDU/2637/2020, de 23 d’octubre.

Per això, efectuat el tràmit previ de consulta i participació amb els representants sindicals,

Resolc:

Modificar el punt 1 de l’Annex 1 de la Resolució EDU/2637/2020, de 23 d’octubre, que queda redactat de la forma següent:

Annex 1

Curs d’iniciació a la tasca docent

1. Curs d’iniciació

1.1 Durant el primer curs en què obtingui un nomenament d’interinatge o substitució per a tot un curs escolar en un mateix centre docent, el personal docent ha de seguir un curs d’iniciació a la tasca docent en centres públics per desenvolupar correctament les funcions docents.

A aquest efecte, s’entén que ha estat nomenat per a tot el curs el personal docent que hagi obtingut un o més nomenaments en el mateix centre, amb efectes entre l’1 de setembre i l’inici del període lectiu i fins al final del curs, i sempre que la dedicació del nomenament o la suma de la dedicació dels diferents nomenaments sigui, com a mínim, de mitja jornada.

El personal docent que no estigui obligat a fer el curs perquè no hagi obtingut nomenaments d’aquestes característiques, l’haurà de realitzar durant el curs en què l’obtingui.

Aquest curs consta d’una fase de formació i una fase de tutoria.

Els serveis territorials han de comunicar a les persones afectades l’obligació de realitzar el curs d’iniciació a la tasca docent, un cop hagin estat nomenades.

1.2 Sense perjudici del que estableix el punt 4.4.4, està exempt de realitzar el curs d’iniciació el personal docent que tingui una experiència docent prèvia en els ensenyaments reglats de nivell no universitari de dotze mesos o més en els darrers tres cursos escolars, així com les persones que hagin estat seleccionades en un procés selectiu d’ingrés a la funció pública docent, mentre no siguin nomenades persones funcionàries en pràctiques.

La sol·licitud d’exempció s’ha de presentar als serveis territorials corresponents, juntament amb la documentació acreditativa, en el termini màxim de 15 dies naturals des de la comunicació de l’obligació de fer el curs.

En el cas que els serveis s’hagin prestat en centres docents dependents del Departament d’Educació, únicament s’ha d’al·legar l’experiència a la sol·licitud d’exempció però no s’ha d’aportar la documentació, atès que les dades consten en el registre informàtic del personal docent.

Els serveis prestats en centres docents públics d’altres comunitats autònomes, s’han de justificar amb la fotocòpia del nomenament i la diligència de cessament, on es faci constar la data de finalització de la prestació del servei.

Els serveis prestats en centres privats s’han de justificar amb la fotocòpia del contracte, o la certificació expedida per la direcció del centre corresponent, amb el vistiplau de la Inspecció d’Educació, o bé per la secretaria del col·legi de doctors i llicenciats o d’altres col·legis professionals, sempre que aquesta certificació pugui ser emesa d’acord amb els seus estatuts, amb la data de finalització de la prestació del servei que consti en una certificació d’empresa o algun altre document oficial.

Els serveis prestats a l’estranger s’acrediten mitjançant certificats expedits pels ministeris competents en matèria educativa, per les universitats o per altres administracions amb competències educatives dels països respectius, degudament traduïts a qualsevol de les dues llengües oficials a Catalunya.

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu corresponent, en el termini de dos mesos a comptar de l’endemà de la seva publicació al DOGC, de conformitat amb el que preveu l’article 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Així mateix, poden interposar potestativament recurs de reposició, previ al recurs contenciós administratiu, davant el director general de Professorat i Personal de Centres Públics, en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la seva publicació al DOGC, segons el que disposen l’article 77 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, o qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.

Barcelona, 28 de gener de 2021

José Ignacio García Plata

Director general de Professorat i Personal de Centres Públics