Aspectes a destacar de la reunió ordinària de la comissió permanent de prevenció de riscos laborals

Aspectes a destacar de la reunió ordinària de la comissió permanent de prevenció de riscos laborals del departament d’Educació de 29/01/21.

1- Ventilació centres educatius

A partir dels resultats de l’informe sobre la ventilació durant l’hivern als centres educatius (desembre 2020), s’han desenvolupat una sèrie d’instruccions partint de la base que la ventilació ha de ser natural, continua i creuada. Si no funciona en algun centre, el Departament realitzarà altres intervencions.

El Departament exposa que hi ha hagut molt poques incidències. Els primers dies de començament de les classes va coincidir amb el temporal Filomena. Va haver-hi avaries de calefacció que es van resoldre i les que no, es va substituir per aparells elèctrics. Al 3r dia en general, les temperatures es van regularitzar. Van quedar casos concrets on se’ls va fer recomanacions i se’ls va anar a visitar.
En general, passat el temporal i els primers dies, la temperatura interior mai va baixar de 16°.

Una de les recomanacions del Servei de Prevenció als centres és programar la calefacció abans, amb una temperatura de partida més elevada. Per tant, hi ha un increment de consum que s’està assumint per part del Departament. Aquest ha incrementat el pressupost, sobretot als instituts. Pel que fa a les escoles s’ha hagut de parlar amb algun ajuntament. Tot el servei d’obres està al cas i així s’informa.
Des de la part social demanem que ens confirmin que les juntes de direcció estan informades.

Els purificadors d’aire s’han comprat per casos concrets i estan dins un petit estoc per cobrir temes puntuals. És un sistema complementari a la ventilació. De moment no se n’ha subministrat cap.
El departament informa que la ventilació dels centres és natural, continua i creuada i que només actuaran en casos excepcionals.

2- Autocribratge centres educatius
A 28 gener de 2021 (són dades del tancament) s’han fet 90.929 PCR (ja es té el resultat). Hi ha 1,4% de positius (persones asimptomàtiques, no positius). Fins a l’1 de febrer no s’hauran actualitzat totes les llistes.

El professorat que no se l’ha pogut fer, el dia 3, 4 i 5 de febrer està previst fer una repesca. Hi haurà uns punts centralitzats a cada territori. Les persones interessades hauran de presentar un document de la direcció segons treballes en aquell centre. Podem trobar informació del procediment més detallat a la intranet del departament.

Hi ha hagut alguns problemes de retorn de la informació respecte a la gent que no estava empadronada a Catalunya. L’ICS no tenia les seves dades per contactar.

Els alumnes de secundària de moment no estan fent l’autocribratge, està aturat. Es va fer en uns centres al principi del procés. Al Consorci d’Educació de Barcelona va haver un problema amb la tramesa de les dades. El departament ens comenta que poden haver-hi errors i poden haver-hi duplicitats.
El Departament de Salut no té previst posar personal sanitari tot i que en alguns centres han passat sanitaris i han fet el control del procés.

3- Dades covid-19
Dades Docents.

A 26 gener:
806 amb la covid-19 (positius i confinats)
1.311 accidents de treball on hi ha una part important que no s’ha gravat com a covid-19.

Dades acumulades des d’inici de curs fins a 26/1/21:
5.590 amb la covid-19
7.239 accidents de treball on hi ha una part important que no s’ha gravat com a covid-19.

4- Muface està pendent d’un acord amb l’ICAM.
Muface fins fa tres anys tenia signat un contracte amb l’ICAM que feia la revisió de les baixes. El conveni va finalitzar i no s’ha renovat. Muface ha reprès les negociacions per signar novament amb l’ICAM. Mentre té casos pendents per cobrir ha contractat a una empresa de serveis mèdics, únicament pel control de la baixa quan acaba el 4t mes.

5- Nova dotació de material covid-19 als centres
Està previst un segon lliurament per aquesta setmana i la vinent. No serà per tot el trimestre. Es faran dues entregues per aquest trimestre. Es lliurarà: gel hidroalcohòlic cada mes.

6- Mascaretes transparents pels centres
El departament comenta que van enviar fins abans de l’acabament de l’any anterior. L’empresa que les subministra té una capacitat determinada. La resta s’està acabant d’enviar. El departament està mirant d’oferir d’altres materials. A tot tardar, tots els centres les tindran a mitjans de febrer.

7- Personal vulnerable
CCOO hem fet una queixa per la precipitació del Departament en la finalització del permís per deure inexcusable i la incorporació al centre de les persones afectades.
Segons el departament, al desembre s’havia d’acabar aquest tema i s’havia de regularitzar. Ens comenten que mantenen una petita quantitat de persones amb aquesta situació. Una part de baixa, l’altra s’ha incorporat al centre i una altra ha reclamat que no veia clares les adaptacions i s’analitzen individualment.
Si la persona s’ha incorporat, se li ha fet una sèrie de recomanacions a l’hora de reincorporar-se i si hi ha alguna cosa, es fa el seguiment i la intervenció per part de SPRL.

Docents (casos que estan pendents de revisió)
35 amb Baix Llobregat
25 Maresme Vallès Oriental
8 entre la resta de serveis.

8- Estudi sobre mascaretes i veu.
El Departament ens informa que la setmana vinent publicaran un estudi sobre mascaretes i veu. Comenta que la relació fatiga vocal i mascareta no impedeix massa la transmissió de la veu. El que afecta és la sensació de manca d’aire, etc.