Cap tancament a P3! No a la massificació de l’ESO! Baixem les ràtios!

Cap tancament a P3. No a la massificació de l’ESO. Baixem les ràtios

Ja des del novembre de 2015, a CCOO estem alertant del tancament d’aules de P3  i de la massificació d’algunes línies de l’ESO. La manca de planificació en l’oferta escolar de Catalunya genera greuges que afecten la qualitat de l’educació i la igualtat d’oportunitats del nostre alumnat.

Volem que des del Departament d’Educació es garanteixi una oferta pública suficient, de qualitat i gratuïta.

Des de CCOO constatem que:
  • Ha mancat planificació educativa per entomar la reducció demogràfica als primers anys d’escolarització i el gran increment a l’educació secundària, tant obligatòria com post obligatòria.
  • Hi ha hagut una brutal reducció dels pressupostos destinats a l’educació, que han comportat deixar d’invertir a Catalunya prop de 3.700 milions d’euros en els darrers 6 anys, el que representa gairebé el pressupost sencer d’un any.
  • Ha mancat participació de la Comunitat Educativa en la presa de decisions i en el seguiment de les actuacions dels Serveis Territorials i del Departament d’Educació.

Les propostes de CCOO són:

  • Reducció de les ràtios per una educació veritablement inclusiva.
Sol·licitem al Departament d’Educació que, de forma immediata, elaborin la normativa corresponent per tal de reduir les ràtios de les aules catalanes gradualment.
 
Així, a les noves aules d’infantil i primària, el màxim nombre d’alumnes haurà de ser de 20, a les de secundària obligatòria 25 i a les de post obligatòria, 30. Pel primer cicle de l’educació infantil també s’ha de produir una reducció de la ràtio, en la línia de les recomanacions europees, fins a aconseguir 6, 9 i 15 alumnes per nivell. Igualment, a les aules dels Centres d’Educació Especial i als diferents Serveis d’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives específiques, cal incrementar el personal.
 
Aquestes ràtios d’alumnes han de servir per millorar la qualitat educativa que es presta als nostres centres i per ajudar a implementar una veritable escola inclusiva. Una reducció de ràtios que també s’haurà de veure reflectida als menjadors escolars, que ara mateix no està recollida a cap normativa general, i que hauria de limitar el nombre d’alumnes per educadora en funció del cicle escolar.
  • Planificació Educativa com eina de qualitat i de lluita contra la segregació escolar.
Exigim al Departament d’Educació cap tancament de grup de P3, que no hi hagi massificació a les aules de secundària, ni manca de professorat a la secundària obligatòria i a la post obligatòria.
 
Demanem al Departament un mapa escolar com a instrument de planificació, amb la participació efectiva dels poders públics locals i de la comunitat educativa, comptant explícitament amb els Consells Escolars Territorials.
Volem que totes les famílies disposin d’una plaça pública a prop del seu domicili si així ho demanen.
 
I és per això que des de la Federació d’Educació de CCOO reclamem a la Conselleria del d’Educació participació, planificació i increment pressupostari per solucionar les necessitats reals d’educació a Catalunya.