El Departament d’Educació no considera que estiguem en una emergència educativa i no impulsa el dret a l’educació amb seguretat durant les diferents fases de l’emergència.
Reiterem la nostra denúncia de l’actitud del Departament de negar-se a cap negociació en els diferents àmbits prevists legalment. És la mateixa actitud que hem trobat al Departament d’Empresa i Coneixement pel que fa a les universitats. Al Departament d’Administració Pública han aportat documentació per la negociació, però s’han negat a incloure el personal docent i el sanitari, motiu pel qual CCOO vàrem decidir no signar cap acord. Pel que fa a la tornada als centres, CCOO teniem propostes i les hem fet públiques, és responsabilitat exclusiva del Departament haver-les ignorat, així com tantes altres que igualment han ignorat.
L’escola no ha deixat de treballar durant el confinament, posant els seus propis mitjans, per acompanyar l’alumnat i les famílies, garantir el dret a l’educació i evitar eixamplar les desigualtats. El personal ha posat els seus propis mitjans i ha teletreballat en situació d’emergència i el Departament s’ha negat a negociar-ne les condicions de treball.
Existeix una demanda social per al retorn, però els riscos i les pors que se’n deriven, feien imprescindible compartir les decisions. Cal examinar quin tipus de demanda social és, relacionada amb evitar que s’eixampli més la bretxa educativa i social, relacionada amb impulsar el dret a l’educació durant l’emergència o motivada per essencialment per les necessitats de conciliació.
L’enviament d’instruccions fet unilateralment pel Departament dues vegades, abans de l’inici de la preinscripció, pla parcial de reobertura (5 de maig) i pla reobertura dels centres (21 maig) ha estès la sensació d’abandonament i menysteniment als centres educatius. S’ha abocat als centres a l’elaboració de plans de desconfinament de centre sense formació prèvia, ni acompanyament. Uns centres que han estat treballant durant tot el confinament, garantint l’acompanyament a l’alumnat i intentant evitar que les desigualtats educatives s’eixamplessin.
On són els recursos i l’acompanyament per part del Departament? Què passarà als centres concertats? Com podran obrir les escoles bressol?
Per tots aquests motius, CCOO Educació hem presentat una denúncia a Inspecció de Treball per l’incompliment de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, donada la manca de participació en l’establiment de mesures preventives. Igualment farem una petició reunió urgent i extraordinària dels comitès salut dels SSTT i estudiarem altres mesures cautelars.
Volem transmetre a tota la comunitat educativa que existeixen altres alternatives a la imposició de les instruccions unilaterals enviades pel Departament als centres educatius. Aquí teniu algunes:
- La flexibilització de la data de reobertura dels centres per a l’alumnat, durant la primera setmana de juny, en funció de les condicions i recursos a l’abast dels centres educatius per elaborar i garantir el Pla de Contingència.
- Harmonització territorial que ha de comptar amb les diferents administracions que de manera coordinada treballin un marc per a la reobertura dels centres educatius de la zona, segons criteris sanitaris, transport públic,…
- La reobertura del centre a l’alumnat s’ha de contemplar tant amb criteris pedagògics i de suport emocional com de seguretat.
- Garantia de neteja i desinfecció amb les empreses de neteja, EPIS tipus…, tests….
- No obertura d’aquells centres en els quals la direcció, prèvia consulta i aprovació del claustre i consell escolar en motivi la impossibilitat de reobertura.
- Evitar l’obertura de l’educació infantil per ser impossible garantir el distanciament físic. En aquest perfil no és possible el compliment de l’exigència de la distància social, en uns moments en els quals encara no tenim clara l’evolució de la pandèmia.
- En la reobertura en els ensenyaments d’FP i ERE cal un pla de xoc negociat amb les empreses, administració i part social pel que fa a la realització de les pràctiques a l’empresa aquest final de curs i reorganització del següent.
- L’acompanyament als centres per a la realització dels plans de reobertura, amb l’assessorament i el suport per part dels serveis de prevenció dels diferents SSTT i CEB, prèvia l’elaboració de l’avaluació de riscos extraordinària COVID.
- Informació i formació (pla de formació) al coordinador o coordinadora de riscos laborals i a tot el personal del centre, en concret els i les integrants de la comissió de riscos laborals.
- L’increment dels recursos en funció de les peticions dels centres, per a la continuació de la docència telemàtica mentre s’introdueix la presencial.
- Criteris en relació amb la incorporació al centre presencial o la continuïtat del teletreball, menys enllà de la detecció dels col·lectius vulnerables (permís extraordinari….).
Als centres educatius, les CCOO ens posem a la seva disposició perquà ens comuniquin qualsevol dificultat o problemàtica a l’hora d’implementar l’obertura amb totes les mesures de seguretat, per tal de presentar la denúncia corresponent a Inspecció de Treball.
Així mateix, ens posem a la seva disposició per exigir al Departament el compliment de les seves obligacions com a responsable del Servei Públic d’Educació, tant pel que fa a l’acompanyament dels centres educatius en l’elaboració dels plans de contingència com per a dotar-los dels recursos necessaris per a la seva implementació. En el cas que aquestes exigències no siguin ateses, CCOO està a disposició de les treballadores per ajudar-les a prendre les accions que considerin oportunes.
Demanem al Consell Escolar de Catalunya, com a màxim òrgan de representació del Sistema Educatiu de Catalunya, que analitzi el contingut i la implementació del Pla de Reobertura elaborat pel Departament.