L’essència de l’escola d’art: la formació artística de les persones treballadores

Anul·lada l’assemblea d’escoles d’art divendres 13 de març a les 14:30 hores a la sala 45 de CCOO. A l’espera de noves indicacions queda substituïda per formulari participatiu FEP

A petició de CCOO Educació el Departament ha convocat la mesa d’ensenyaments artístics on hem pogut exposar el 1r dels punts sol·licitats, sobre la reforma de l’estructura curricular ‘FEP’ que trasllada la formació de l’escola d’art a l’empresa i retalla hores als tallers. Resta pendent la resposta de l’administració a les nostres peticions i tractar els següents punts: l’ESDAP i les oposicions.

En primer lloc, CCOO hem manifestat la disconformitat i el malestar per la falta d’informació i participació dels sindicats educatius en la realització d’aquests canvis substancials de l’estructura curricular i de la formació artística que s’imparteix en les escoles d’art i la necessitat de debatre sobre els resultats obtinguts en les escoles on s’ha implementat en mode pilot, tant si s’ha traslladat la formació a l’empresa com si s’ha realitzat al mateix centre, amb paràmetres objectius i indicadors estàndards per valorar si la seva implementació és extensible i adequada per a tots els títols i territoris i si suposa beneficis per l’alumnat i el professorat.

El Departament argumenta que els darrers anys ha potenciat mesures flexibilitzadores i projectes vinculats a l’empresa per potenciar i possibilitar la inserció laboral de l’alumnat i donar resposta a les necessitats de les empreses. El treball en equip, el projecte integrat, la mobilitat internacional i altres mesures tenen com a finalitat apropar l’alumnat a la realitat de l’empresa. El desfasament dels currículums LOGSE, amb poques hores d’FCT i continguts poc actualitzats fa necessari actualitzar l’estructura curricular per acostar a l’alumnat a la realitat de l’empresa segons el Departament.

CCOO defensem l’escola pública d’art com a garant de la formació artística de les persones, alumnes i treballadores, i denunciem la manca de finançament i d’oferta d’aquests centres singulars en benefici de les empreses privades d’art i disseny generant segregació cultural i artística a les persones que no poden accedir ni pagar-s’ho.

Hem manifestat que amb aquesta proposta Educació no diferencia la singularitat dels estudis de Disseny i dels estudis artístics, a nivell d’aprenentatge i a nivell professional, i els posa tots al mateix sac de relació amb l’empresa obviant la realitat professional de la micro empresa i dels tallers artístics. 

L’origen de l’escola d’art a Catalunya va ser la necessitat de l’empresa tèxtil de formar els seus treballadors en l’art de les teles, aleshores la Junta de Comerç va crear l’escola d’art amb els tallers on anaven els treballadors per formar-se.

Tot i haver-se reduït el nombre d’anys de formació a les escoles d’art escola des dels seus inicis, el Departament d’Educació planteja que 700 hores curriculars de totes les titulacions d’art i disseny es cursin a l’empresa.

Hem demanat la documentació necessària per estudiar-la amb suficient antelació i traslladar en la propera mesa les propostes treballades a les assemblees realitzades per CCOO en les diferents escoles d’art.

Esperem la màxima participació de les escoles d’art en les assemblees i accions de CCOO per l’elaboració de propostes.

image_print
Comparteix.

Comentaris tancats.