CCOO demana un estudi d'inserció laboral fiable amb dades corresponents al mercat de treball

A l’enquesta de l’alumnat graduat en cicles formatius, Educació barreja naps i cols per justificar la reforma curricular de tota l’FP i l’increment de la Dual

L’FP requereix d’un estudi d’inserció laboral sense maquillatge, contrastat i una inversió pressupostària per arribar als resultats anteriors a la crisi.

Per 13è any consecutiu el Departament d’Educació amb col•laboració del Consell General de Cambres presenta l’enquesta de l’alumnat graduat en cicles formatius, en aquest cas en finalitzar el curs 2017-18, sota la denominació de ’’Inserció laboral dels ensenyaments professionals 2019”, tot i ser un estudi sobre la continuïtat educativa i la inserció laboral a curt termini.

L’estudi se sustenta sobre 32.759 enquestes, fetes a alumnat graduat de 416 centres, sense contrastar amb les dades del registre d’alumnes del sistema educatiu, RALC, i els informes mensuals de contractació de cada titulació publicats al servei públic d’ocupació que aportarien fiabilitat i certesa sobre la continuïtat educativa i la inserció laboral dels estudis professionals.

Malgrat la manca de contrast amb les dades del mercat de treball i comparant el mateix estudi previ a la crisi econòmica del curs 2005-2006, podem observar que estem lluny dels resultats d’aquell curs amb la inserció laboral del 70,57% respecte al 56,01% actual i la contractació indefinida total del 35,33% respecte al 31% actual.

La contractació precària es perpetua a l’FP amb dades per sota dels resultats precrisi amb tan sols un 36,89% de contractació indefinida al Grau Superior (GS) i un 27,19% al Grau Mitjà (GM) de la qual el 30% no arriba a l’any de durada, per tant al cap d’un any la contractació indefinida és del 18% al GM i del 24,5% al GS, fruit de la reforma laboral i la rotació i precarietat que ha generat.

La comparativa d’inserció laboral d’FP en la modalitat dual i convencional hauria de realitzar-se únicament sobre els cicles que ofereixen les dues modalitats tenint en compte d’altres factors com el territori i el teixit productiu. L’FP Dual va suposar en el curs 2017-18, un 8,5% de tota l’oferta de cicles formatius, amb l’afegit que determinats cicles en la modalitat convencional per si sols ja tenien elevada inserció, a més s’ha de tenir en compte que l’alumnat d’FP Dual ha superat diferents filtres en l’accés, segons l’expedient acadèmic i competències, i la part del mòdul d’FCT que realitzen en realitat és un període de prova. No es pot sustentar la reforma curricular i l’objectiu d’incrementar fins al 30% l’alumnat dual a partir solament d’aquestes dades.

La gestió de les enquestes any rere any recau sobre el professorat tutor o coordinador d’FP i comporta una sobrecàrrega de feina burocràtica afegida a les tasques a desenvolupar en la tutoria, com l’acció tutorial o l’orientació educativa, ja de per si realitzades amb manca d’hores per a la seva preparació. No ha de ser una funció del personal docent d’FP ja molt sobrecarregat d’hores de docència i de projectes, gestionar la totalitat d’enquestes de totes les promocions de cicles formatius del centre educatiu. Alhora, les dades que es recullen tenen una carència de contrast d’origen, al basar-se exclusivament en les respostes donades per l’exalumnat, sense possibilitat de poder usar cap eina de verificació.

Per analitzar la continuïtat formativa cal doncs tenir en compte l’alumnat matriculat i graduat de cada promoció, amb indicadors estàndard com l’edat a l’inici dels estudis, els anys en graduar, l’abandonament, l’itinerari escollit en primera opció i l’assignat finalment entre altres. Aquestes dades es poden obtenir a partir del registre de l’alumnat vigent des del curs 2015, en aplicació de l’ORDRE ENS/293/2015, de 18 de setembre, de creació del Registre d'alumnes i del fitxer de dades de caràcter personal associat.

Atès que els resultats d’aquest estudi poden ser usats per orientar la planificació per part de l’administració educativa de l’oferta de cicles formatius, és imprescindible que les dades siguin contrastades i fiables, per això és necessari que els informes o estudis d’inserció laboral dels ensenyaments professionals provinguin de dades creuades amb el Servei d’Ocupació de Catalunya. Encara més, tenint en compte que ja s’ha iniciat el desplegament de la Llei 10/2015 i de la integració de l’FP i que és absolutament necessària la col•laboració entre les administracions educativa i laboral i que el Departament faci visibles les dades existents actualment del servei públic d’ocupació amb relació a la inserció dels diferents ensenyaments professionals a Catalunya.

Comparteix.

Comentaris tancats.