Resum de la mesa sectorial d’Educació Pública (Curs vinent, nomenaments juliol i altres qüestions)

Resum de la mesa sectorial d’Educació pública de 10 de juny de 2020

Avui ens hem reunit amb el departament d’Educació en Mesa Sectorial. Hem tractat alguns dels documents d’inici de curs i, a petició de CCOO i de la resta de sindicats de la Mesa, dels nomenaments de juliol per al personal substitut.

Gràcies a la pressió de CCOO, s’ha aconseguit un compromís del Departament per començar a negociar a partir de la setmana vinent les condicions en que es produirà l’inici del curs 20/21. 

També, gràcies a la demanda de CCOO en relació al cobrament del mes de juliol per al personal substitut, el Departament s’ha compromès a mantenir la presentació efectiva a oposicions com a alternativa al requisit de fer formació durant el mes de juliol. 

1.- Petició de negociació al Departament de cara al curs vinent

Des de CCOO, creiem que és imprescindible que el Departament s’assegui a parlar amb la representació legal dels docents i de la resta de personal dels centres i amb tota la comunitat educativa sobre les condicions amb les que encarem el proper curs i de quina manera enfrontarem aquesta nova normalitat als centres educatius. La manca de negociació en la reobertura dels centres al juny no ha estat positiva per ningú i no es pot repetir al setembre. Per aquest motiu, hem exigit i aconseguit el compromís del Departament de fer una convocatòria de Mesa Sectorial per la setmana vinent sobre l’inici del curs 20-21.

El personal docent som els primers interessats en que el curs que ve comenci amb totes les garanties de seguretat i també que es garanteixi plenament el dret a l’educació. Per tant, volem participar en la presa de decisions.

Les condicions en les que realitzem la nostra feina repercuteixen directament en la qualitat de l’educació i la manera com s’organitza el servei d’educació afecta directament les nostres condicions laborals. No es pot separar una cosa de l’altra i des de CCOO tenim moltes propostes, tant pel que fa a la defensa de les nostres condicions laborals, com a la defensa de l’educació pública i de qualitat.

2.- Documents d’inici de curs

Canvi en l’horari de permanència en el centre a secundària:

El Departament ha manifestat el seu desacord amb l’esmena aprovada pel Parlament de Catalunya referent al retorn de l’horari màxim de permanència en el centre del professorat de secundària a 24 hores, tal com es tenia abans de les retallades. Segons l’administració, aquesta mesura comporta una dificultat molt gran per dur a terme reunions de coordinació (dels equips docents i d’altres)  i, per tant, proposen que les reunions es realitzin de manera telemàtica dins l’horari laboral però fora de l’horari fix de permanència al centre. Des de CCOO ja hem dit que era inacceptable, que cal que el departament negocïi amb la part social com s’aplica aquest canvi. Gràcies a la nostra pressió, el Departament s’ha compromès a no fer canvis unilaterals en la distribució de l’horari i a parlar-ne en la propera Mesa Sectorial.

Pel que fa a les aportacions que hem fet des de CCOO en relació als documents d’inici de curs hem aconseguit: :

  • Que  es revisi el redactat dels documents d’inici de curs per garantir un llenguatge inclusiu, no sexista.
  • Que el Departament faci un seguiment dels casos de les NO propostes de continuïtat que els arribin des dels sindicats.
  • Que els permisos que són de concessió obligatòria no requereixin el vistiplau de la direcció del centre, sinó únicament la seva comunicació.
  • Que quedi clar que les activitats de formació als centres no són obligatòries fora de l’horari fix de permanència al centre ni poden suposar increments ni canvis de l’horari laboral.

3.- Nomenaments de juliol

Gràcies a la demanda de CCOO en relació al cobrament del mes de juliol per al personal substitut, el Departament s’ha compromès a mantenir la presentació efectiva a oposicions com a alternativa al requisit de fer formació durant el mes de juliol. Creiem que, d’aquesta manera, s’allibera temps per afavorir la dedicació a la preparació de les oposicions, ja prou complexa en les situacions actuals.  La resta de requisits sí que s’hauran de complir, tot i la nostra pressió per aconseguir una flexibilització dels requisits per a tot el personal substitut, en el sentit de disminuir el temps de serveis prestats de 6 a 3 mesos i eliminar el requisit d’haver treballat en el tercer trimestre.

Per tant l’Administració torna a no fer cas a la part social i manté els requisits: Tenir treballats durant el curs un mínim de sis mesos, dels quals almenys un dia ha de ser dels mesos d’abril, maig o juny; fer un curs de 30 hores reconegut pel Departament durant el mes de juliol o presentar-se a les oposicions.

4.- Altres qüestions

Hem fet la consulta sobre si la declaració responsable enfront el Covid-19 era o no obligatòria, davant de les informacions contradictòries que ens havien arribat del propi Departament. Ha quedat clar que, tot i ser altament recomanable, no és obligatòria. Si una persona no la vol omplir, no està obligada, però el servei de prevenció s’hi posarà en contacte per aclarir el motiu o els dubtes generats pel qüestionari. Des del SPRL (Servei de prevenció de riscos laborals) entenen que no hi ha altra fórmula per protegir a la persona docent i a la resta de membres de la comunitat educativa davant el Covid-19.

  • Discriminació en les propostes de continuïtat:

Hem demanat al Departament que s’estableixi mesures de protecció per evitar discriminacions en el col·lectiu de persones vulnerables enfront el Covid-19 i en altres col·lectius a l’hora de fer-los o no una proposta de continuïtat en un centre. Hem reclamat supervisió de la inspecció no només en el cas de proposta de NO continuïtat, sinó també en el cas de NO proposta de continuïtat. El Departament ens ha instat a denunciar els casos dels que tinguem coneixement i ha manifestat que donarà instruccions a la inspecció educativa per evitar que se’n produeixin.

Continuem insistint en que el setembre, i més en un context d’emergència educativa, no és el moment per tensionar encara més el personal amb unes oposicions i que caldria endarrerir-les. El Departament continua considerant que el setembre és el millor moment.

Demanem que s’acceptin en casos extraordinaris, especialment quan la situació familiar ha canviat per culpa de la Covid-19 i també que s’acceptin com a norma general a partir de l’1 de juliol, moment en què les persones que els substitueixen ja no estaran contractades.

  • Instruccions clares respecte a determinades matèries pel proper curs:

Transmetem al Departament el neguit d’una part del personal docent respecte a com es farà la docència el curs que ve d’algunes matèries com l’Educació Física o la Música, que requereixen de contacte físic o d’intercanvi d’objectes. Cal que el Departament faci aviat una proposta concreta que esvaeixi els dubtes. Cal tenir en compte que aquestes disciplines són fonamentals per la formació, creixement i evolució de l’alumnat i que han de tenir un suport especial (organització, recursos, etc…) per dur-les a terme.

  • Claustres i coordinacions de manera presencial als centres:

La Instrucció sobre reincorporació progressiva als centres educatius d’aplicació al personal docent  indica que s’han d’evitar les reunions de treball de caràcter presencial que no siguin indispensables. Les reunions s’han de realitzar amb les eines i solucions digitals que el centre disposi.

  • Perfils activats a l’Atri i no reconeguts a l’aplicatiu d’adjudicacions:

Hem detectat que a algunes persones que tenen activats perfils al seu expedient ATRI, no se’ls reconeix a l’aplicatiu d’adjudicacions d’estiu i a la sol·licitud els surt un avís conforme no el tenen reconegut. La resposta de l’Administració ha estat que revisaran tots els casos que els arribin per tal de poder solucionar el problema de manera individual.

  • Publicitat en xarxes socials de llocs de treball en centres públics:

Hem denunciat aquesta pràctica i hem demanat al Departament que actuï en aquests casos.