Posicionament sobre el calendari de la desescalada i el retorn als centres educatius

Posicionament sobre el calendari de la desescalada i el retorn als centres educatius

Des de la Federació d’Educació de CCOO considerem que cal concretar l’aplicació a tots els àmbits educatius de Catalunya del procés de desescalada anunciat pel Govern de l’Estat.

Valorem positivament plantejar el retorn “total” als centres ja al mes de setembre. Està clar que ara mateix no es donen les garanties sanitàries per a una tornada massiva a centres que no estan preparats per mantenir les mesures de distanciament social que exigeix la protecció front la pandèmia.

Pel que fa al retorn parcial i voluntari  que plantegen els governs per aquell alumnat que finalitza els seus estudis, així com les mesures de suport presencials per a l’alumnat que més ho necessiti, creiem que cal garantir unes condicions de seguretat sanitàries tant per a l’alumnat com per a les treballadores i treballadors, especialment per les més vulnerables. S’han de minimitzar les possibilitats de contagi amb mesures sanitàries, de distanciament social i amb mecanismes de protecció, incloent l’aplicació del protocol de neteja i desinfecció de les instal·lacions.

En cada nivell educatiu cal tenir una planificació de l’acollida excepcional que determini amb exactitud com es realitzarà el retorn quant a franges horàries, dies de la setmana, període, etc. Les ràtios d’alumnat han d’obeir a criteris sanitaris de distància social així com pedagògics per tal de poder donar l’atenció personalitzada adient a l’alumnat després d’un dur període de confinament. S’haurà de treballar en la readaptació de tots els espais dels centres educatius i altres a disposició segons el pla educatiu d’entorn per fer aquesta acollida i reforç excepcional.

Totes aquestes condicions fan imprescindible el diàleg i l’acord amb les organitzacions representatives del conjunt de treballadores i treballadors. Donat que aquest diàleg s’ha de produir en múltiples àmbits sectorials, en alguns casos inexistents (com el primer cicle de l’educació infantil o la Mesa Tripartita de la concertada), proposem en un primer moment, emmarcar-lo a la Mesa del Diàleg Social que s’ha constituït a Catalunya. En un segon pas, a l’àmbit sectorial, haurem d’incloure també les condicions de continuació del teletreball i del retorn al centre parcial. Un punt específic de negociació serà la incorporació als tallers i aules pràctiques de Formació Professional. Serà indispensable establir les condicions per treballar-hi amb seguretat i evitar contagis, habilitant els espais, maquinària, utillatges,etc. per fer-ho possible.

Una negociació que ha de començar immediatament en dos aspectes concrets, amb un calendari que ens obliga:

  • La preinscripció: haurà de ser telemàtica de forma generalitzada, treballant amb els municipis per establir oficines de suport municipal per a les famílies que tinguin necessitat d’ajut. Tot el procés ha de garantir la seguretat sanitària, la transparència, el control i les garanties jurídiques.
  • L’Avaluació del Batxillerat per a l’Accés a la Universitat : reclamem la reunió de l’Espai de Diàleg per preparar les mesures de seguretat de les treballadores i treballadors de les universitats i els instituts, així com de l’alumnat, en la realització d’aquestes proves. Hem de preparar la logística, pot ser el desdoblament de dates, la restauració, la mobilitat, les reunions de preparació i d’anàlisi posteriors, etc, tenint en compte les directrius per garantir la salut tant de l’alumnat com de les treballadores i treballadors.

El retorn a les aules és un retorn excepcional, com ha de ser també excepcional el pla d’acollida a l’alumnat i els recursos a dedicar-hi, així com la planificació de mesures per a un possible rebrot.