Documents d’inici de curs 2020-21: El Dept. d’Educació no negocia amb els representants dels treballadors i treballadores

Documents d’inici de curs 2020-21: el Departament d’Educació continua amb la seva política de no negociar amb la representació dels treballadors i treballadores

Tot i les nombroses meses sectorials dutes a terme durant aquest final de curs, el Departament continua tirant pel dret en totes les decisions que afecten a les condicions laborals del personal docent.

Per començar, ha publicat tots els documents d’inici de curs (per consultar cal entrar abans al portal de centres) sense que hagin passat prèviament per mesa sectorial. Se’ns va demanar a la part social que féssim aportacions als documents del curs 19-20 per tenir-les en compte en la redacció dels del 20-21 i des de CCOO vam fer-hi moltíssimes aportacions. Però en cap moment se’ns ha fet arribar una proposta de documents pel proper curs i, per tant, no hem pogut negociar-ne en mesa sectorial cap aspecte més enllà de l’horari de secundària que ha quedat bàsicament com ja havia decidit prèviament l’administració.

Tal com hem explicat en el resum de la mesa de dilluns el Departament d’Educació ha organitzat un horari per al professorat de secundària dels instituts, escoles d’art i escoles oficials d’idiomes que no concreta les activitats que es consideren incloses dins l’horari lectiu (tutoria individual o de grup, ni les activitats directives i de coordinació) que sí que estaven especificades en cursos anteriors, ni algunes de les que estaven considerades com a activitats complementàries en horari fix (manteniment de laboratori i aules específiques, ni les relacionades amb programes d’innovació). A més a més, activitats que abans es feien en horari de presència en el centre, com les reunions amb famílies pel seguiment tutorial, queden com a activitats complementàries no sotmeses a horari fix, indicant que es podran fer de manera telemàtica. D’altres activitats (impuls de projectes d’innovació, millores educatives),  passen directament a l’horari de 7 hores i 30 minuts, que abans es reservava exclusivament per a formació, preparació de classes i avaluació d’activitats (veure document de Personal docent:  enllaç) . 

Des de CCOO considerem que és una distribució horària deficitària i la valorem molt negativament perquè va en detriment de la qualitat de l’educació i de la salut del personal docent en un curs especialment difícil per la situació sanitària que es preveu.

*Per si no fos poc, el Departament crea un greuge comparatiu deixant l’horari del professorat de secundària dels centres de formació d’adults amb 28 hores de permanència en el centre davant de les 24 hores de la resta de professorat de secundària dels instituts, escoles d’art i escoles oficials d’idiomes. És una discriminació contrària a la llei aprovada pels grups parlamentaris del propi Govern de la Generalitat que indica clarament que: “L’horari de permanència del professorat de secundària no pot ésser de més de vint-i-quatre hores setmanals.” (Llei 5/2020, del 29 d’abril, d’acompanyament dels pressupostos, article 172 que modifica la Llei 12/2009)*.

*El Departament va admetre en la mesa del 27 de juliol que havia estat un error i que el professorat de secundària dels CFAs també tindrien 24 hores de permanència en el centre.

El Departament tampoc ha estat capaç de modificar de manera adient el redactat massa inconcret sobre les activitats que es poden realitzar al juliol. Manté el text (enllaç) d’altres cursos : “Tot i que amb caràcter general el mes de juliol es reserva perquè el personal docent pugui fer activitats de formació, la direcció del centre pot requerir-ne la presència els primers dies de juliol, en cas que es produeixin circumstàncies excepcionals que ho facin necessari.” És inadmissible que no es modifiqui quan, davant dels abusos que s’han produït en alguns centres, CCOO i la resta de sindicats vam insistir que s’aclarís que l’expressió “els primers dies de juliol” feia referència a la primera setmana i que en cap cas es podia establir un horari fix al juliol, ni unes activitats que es poguessin programar en un altre moment del curs. 

La situació dels centres i professorat d’FP continua sent complexa, amb un document d’inici de curs de cicles formatius en el qual hi consta “Pendent d’actualització per al curs 2020-2021”, organitzant  l’aplicació d’una Reforma de l’FP imposada per al curs vinent i sense la normativa publicada.

El Departament continua afrontant el curs vinent sense tenir en compte les propostes de la part social, un curs que es preveu complicat i que s’hauria d’organitzar de la manera més consensuada possible.

Accés a tots els pdf dels documents entrant en el portal de centres i clicant en següent enllaç:

https://espai.educacio.gencat.cat/Normativa/DOIGC/Pagines/documents-pdf.aspx