Declaració MUCE: Cal garantir el dret efectiu a l’Educació sense exclusions el curs 2020-21

CAL GARANTIR EL DRET EFECTIU A L’EDUCACIÓ SENSE EXCLUSIONS EL CURS 2020-21

 El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) considera que l’actual emergència sanitària ha revelat de forma dramàtica les precarietats del sistema educatiu producte d’anys de les retallades i infradotació pressupostària especialment dels darrers 10 anys. Hem observat un increment  les desigualtats educatives entre l’alumnat i com els mecanismes de compensació i inclusió que haurien de garantir l’educació pública han patit greus deficiències.

És imprescindible reforçar les mesures sanitàries i el suport de serveis de benestar social per poder arribar adequadament a tot l’alumnat.

Davant del fet que de cara al curs 2020-2021 la situació de pandèmia no s’haurà superat i que hi ha evidències de nous rebrots, el Marc Unitari de la Comunitat Educativa declara:

1.- Que de cara al curs vinent, i amb la màxima celeritat possible, cal que l’administració educativa i la resta d’administracions públiques mobilitzin tots els recursos econòmics, humans i logístics  extraordinaris necessaris per tal de preservar alhora tant el Dret efectiu  a l’Educació dels infants, joves i adults, el Dret a la Salut de tota la comunitat i els drets laborals de tots els treballadors de l’educació (docents o no), drets que  la situació de pandèmia ha erosionat de forma greu. Aquest repte podria ser una oportunitat si es consolida una aportació de recursos necessaris per al sistema educatiu que necessita la nostra societat.

2.- Que les decisions que cal prendre han de ser acordades amb la participació democràtica de la comunitat educativa (famílies, alumnat, treballadors/es, administracions) als diversos nivells i no de forma unilateral. La pandèmia ens ha trobat també amb un sistema educatiu i uns centres educatius poc democràtics, on les decisions es prenen en mans de poques persones i amb cada vegada menys participació.

3.- Que el dret efectiu a l’educació només es pot garantir plenament amb la interacció presencial i universal dels alumnes i que, per tant, cal garantir que totes les mesures de protecció col·lectives i individuals necessàries siguin realment disponibles als centres i es pugui protegir de debò la salut del conjunt de la comunitat educativa des de la desinfecció i prevenció dels contagis, la baixada de ràtios, a l’habilitació de nous espais passant pels processos de desinfecció necessaris.

4.- Que cal que els canvis que s’han de produir en l’atenció educativa als alumnes es facin compatibles amb l’atenció a les necessitats específiques d’aquells que les precisin i que per tant s’assegurin els recursos perquè tots els professionals necessaris puguin actuar també en les noves circumstàncies. No ens podem permetre que la situació d’emergència faci recular els petits avenços que s’han fet en inclusivitat.

5.- Que la situació de pandèmia ha tingut també un impacte econòmic molt negatiu tant en els alumnes com en les seves famílies i que això exigeix una millora i un reforçament i una extensió de totes les mesures que signifiquin un avenç en la gratuïtat efectiva de l’educació (materials, menjadors, activitats dins del temps de migdia, matrícules en el cas dels Cicles Formatius i dels estudis universitaris).

5.- Davant l’eventualitat d’un nou confinament constatem d’una banda que l’atenció telemàtica no pot suplir la docència presencial i que hi ha hagut un volum d’alumnes que no han pogut accedir als mitjans necessaris per mantenir el contacte educatiu telemàtic. Cal que l’administració sigui molt més eficient en posar a disposició de docents i alumnes els mitjans tècnics necessaris per garantir el contacte i treball  telemàtic i donades les dificultats en molts entorns garantir l’acompanyament  en l’ús de l’equipament.

6.- Cal que l’administració promogui les accions de formació de professorat (formació per millorar la seva competència digital docent o per reforçar les seves estratègies d’ensenyament en contextos virtuals o semipresencials) i l’alumnat per a utilització d’aquests recursos, així com d’assessorament a les famílies que ho requereixin per donar suport als seus fills i filles en el seu procés d’aprenentatge.

7.- Caldrà que s’estableixin uns límits molt clars en el treball telemàtic per evitar la sobrecàrrega a l’alumnat  i també per evitar les vulneracions dels drets laborals que s’han produït en el marc del treball telemàtic a partir del confinament.

8.- Escoles bressol. La petita infància ha de ser atesa amb les màximes mesures de seguretat tenint en compte les seves necessitats de cura i d’educació. Els infants han de poder interactuar amb altres infants, amb materials i amb adults en espais que els proporcionin situacions i experiències riques i motivadores.

2.- Propostes

 Aquestes mesures es plantegen amb la intenció de garantir el benestar físic i socioemocional dels infants i joves, dels docents i educadors pel que fa a la seguretat  sanitària i per assegurar la continuïtat dels aprenentatges de manera inclusiva.

L’obertura dels centres requereix garantir l’accés i l’assistència de tot l’alumnat, unes instruccions clares i basar-se en condicions de seguretat sanitària estrictes i possibles amb els recursos realment disponibles.

Creiem que la via més constructiva i eficaç d’afrontar aquesta crisi és la participació i el diàleg amb tota la comunitat educativa. És l’hora que el Govern estigui a l’altura i prepari el curs vinent tenint en compte la comunitat educativa i abocant-hi tots els recursos necessaris.

1.- Per afrontar els reptes pendents cal avançar decididament cap a la inversió del 6% del PIB en Educació, si no, difícilment es podran fer les millores urgents que el nostre sistema educatiu necessita per tal d’acomplir amb equitat i inclusió real la seva funció socialitzadora i educadora.

2.- El curs escolar 2020-2021 s’ha d’iniciar amb una baixada de ràtios en l’educació pública en tots els nivells educatius, des d’infantil fins a la universitat. Amb motiu de la necessària distància social imposada per evitar la possibilitat de propagació del coronavirus, i essencialment per transformar l’educació pública en el que sempre ha hagut de ser una educació inclusiva a el servei de bé comú, per a “que ningú, efectivament, quedi enrere”. Això implica l’habilitació de nous espais educatius segurs per atendre als infants i joves.

3.- Cal un augment de la plantilla dels centres (professorat, personal laboral, personal sanitari, personal de neteja, etc.) i dels serveis educatius complementaris (logopedes, psicopedagogs, educadors socials..) per respondre amb rapidesa les dificultats de les famílies i de l’alumnat  producte del període de confinament i de la profunda crisi econòmica i social  que es preveu a començament del proper curs així com per resoldre les exigents condicions de l’ensenyament en línia o semipresencial. El personal que es contracti ha de ser en tot cas, personal correctament  qualificat per a la seva funció (mestres, logopedes, pedagogs, educadors socials, TEI, TIS), en cap cas es pot acceptar que es cobreixin  les  necessitats  amb personal precaritzat.

4.- En el cas de les escoles bressol també cal assegurar que totes les professionals, mestres, educadores, personal de suport i neteja, psicòlogues… estan en condicions sanitàries òptimes per treballar a les bressol fent controls mèdics sistemàtics. Cal estar-hi en contacte permanent per anar adaptant els possibles canvis els quals han d’obeir a les necessitats educatives dels infants.

5.- Després de l’experiència del present curs, cal preveure unes condicions adequades d’accés a recursos d’aprenentatge en línia per a tot l’alumnat fins i tot formant equips de professorat itinerant per suport i atenció domiciliària a l’alumnat.

Urgim a crear i facilitar l’accés a plataformes i materials d’aprenentatge en línia adequats per a tot l’alumnat (especialment alumnat amb necessitats específiques).

Cal més formació de professorat per millorar la seva competència digital docent o per reforçar les seves estratègies d’ensenyament en contextos virtuals o semipresencials, i complementar la que hauria de ser formació inicial en aquest sentit. De la mateixa manera caldrà, formació  de l’alumnat per a utilització d’aquests recursos i formació i assessorament a les famílies que ho requereixin per donar suport als seus fills i filles en el seu procés d’aprenentatge.

6.- En el cas que hi hagués un altre confinament sever cal assegurar que hi haurà un acompanyament presencial per tots aquells infants i joves als quals  els sigui necessari.

7.- Reclamem una atenció sanitària preferent als centres educatius tant per la presència de personal sanitari com la elaboració de protocols i coordinació amb els centres d’atenció primària de referència.

8.- L’establiment de grups d’alumnes més reduïts i amb un equip docent limitat – per garantir la traçabilitat – ha de permetre reforçar un seguiment tutorial molt individualitzat i dinàmiques d’aula per treballar el benestar emocional. Els currículums s’han d’adaptar a la situació del grup d’alumnes prenent com referència les competències bàsiques i els aprenentatges assolits. Els equips docents del centre han d’establir l’acompanyament i suport dels professionals que s’acaben d’incorporar.

Barcelona, 2 de juliol de 2020

 

 

Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE)

 

Associació d’Estudiants Progressistes (AEP) – Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) – Associació de Mestres Rosa Sensat (AMRS) – Catalunya Laica – Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Educació Secundària (FAPAES) – Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC) – Federació d’Educació de CCOO (FE-CCOO) – Federació d’Ensenyament de la CGT – Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) – Federació Serveis Públics UGT-Educació (FeSP-UGT) – Front d’Estudiants (FdE) – Intersindical-CSC Educació – Sindicat d’Estudiants (SE) – Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) – USTEC-STEs (IAC)