CCOO reclama voluntat política per abordar la situació del professorat d’FP

La LOMLOE obre l’oportunitat per a equiparar les condicions laborals del Professorat Tècnic d’FP dins del col·lectiu docent. CCOO dóna suport a aquesta reivindicació històrica i demana voluntat política i negociació col·lectiva per a establir un marc de desenvolupament de la Disposició Addicional onzena que garanteixi que cap docent d’FP quedi exclòs/a.

Actualment en l’Estat hi ha 28.349 docents del Cos de Professorat Tècnic d’FP.

Des de la Federació d’Ensenyament de CCOO hem reiterat en multitud d’ocasions la necessitat d’equiparar en drets al Professorat Tècnic d’FP, tal com hem reivindicat en els programes amb els quals el sindicat es va presentar a les eleccions sindicals i en les peticions que hem fet de manera continuada als partits polítics. Aquesta exigència ha estat un dels eixos de la nostra acció sindical a través de campanyes jurídiques de reclamacions i demanda permanent definida en el nostre contacte diari amb el professorat d’aquest cos:

– Campanya jurídica d’abril de 2019.

– Propostes als partits polítics per a les eleccions generals.

La LOMLOE, el text de la qual es troba en tràmit al Senat, incorpora una disposició addicional la intenció de la qual entenem que és la de solucionar aquesta situació i posar fi a una discriminació que sens dubte no pot continuar. Per a la Federació d’Ensenyament de CCOO -proposta que coneix el Ministeri d’Educació i Formació Professional i els partits polítics-, solucionar aquesta situació de greuge entre docents no requereix l’extinció del Cos de Professorat Tècnic d’FP, sinó revertir la situació que sofreix aquest col·lectiu, perquè l’extinció d’un cos genera una sèrie de problemes afegits que s’han d’evitar, màximament en un tan heterogeni com és el de Professorat Tècnic d’FP.

En primer lloc, aquesta qüestió és matèria de negociació col·lectiva. Com a representants del professorat coneixem la situació del col·lectiu docent i les seves característiques. I per aquest motiu és pel qual hem plantejat aquesta qüestió en les diferents taules de negociació del personal docent no universitari. En concret, en l’última reunió aquesta demanda es va incorporar dins dels diferents temes a negociar. Consultar document.

En segon lloc, el context actual és de gran temporalitat en el sector docent. El Cos de Professorat Tècnic d’FP tenia l’any 2019 un 46,56% de temporalitat, molt superior al 25,15% del global del personal interí dels cossos docents. Això és una cosa que cal tenir en compte.

En tercer lloc, la configuració dels cossos docents té una àmplia història al llarg de les diferents Lleis Educatives i de Funció Pública. En el cas del professorat Tècnic d’FP, des de la LOGSE s’han establert períodes perquè qui no tingués les titulacions pogués estabilitzar la seva situació a través d’un nombre de convocatòries per a poder acreditar la titulació, en concret mitjançant l’oferta de quatre convocatòries de les especialitats afectades. Aquest recorregut històric mostra una possible opció a les quals més que evidents dificultats que sorgeixen actualment per a l’homologació retributiva que venim exigint i que entenem que és el moment de resoldre.

Segons les dades dels quals disposa CCOO, existeixen actualment en l’Estat 28.349 docents del Cos de Professorat Tècnic d’FP, dels quals 15.144 són funcionaris i funcionàries de carrera. Moltes d’aquestes persones tenen titulació universitària, per la qual cosa la seva incorporació al Cos de Secundària, donat el cas, suposaria una millora en retribucions i en accés a la jubilació de classes passives. No oblidem que s’atén el mateix alumnat en el mateix nivell educatiu. No obstant això, als docents que no tenen la titulació de grau o equivalent, la LOMLOE els situaria en un cos a extingir, qüestió que és a més inviable en tant que existeixen 11 especialitats de professorat tècnic d’FP per a les quals no existeix formació de grau.

D’altra banda, comptem en el nostre sistema educatiu amb 13.205 docents interins i interines que han de tenir-se en compte per les característiques i requisits de l’accés a la funció pública. Sens dubte, és aquest nombre de persones a les quals major incertesa els pot generar la nova situació, per la qual cosa se’ls ha de donar un missatge de tranquil·litat que l’actual redacció de la disposició addicional de la LOMLOE no genera. Aquest professorat és un col·lectiu heterogeni on un gran nombre de docents posseeix titulació universitària i una altra part manca d’ella, a vegades perquè aquesta titulació no existeix i en uns altres perquè aquesta s’ha generat amb posterioritat a l’inici del seu treball docent. És sobre aquest últim col·lectiu sobre el qual s’han de prendre mesures específiques per la nova situació.

Des de la Federació d’Ensenyament de CCOO entenem que aquesta disposició addicional de la LOMLOE ha d’aprovar-se en els termes adequats per a solucionar una situació endèmica. És per això que s’ha d’incloure igualment un desenvolupament normatiu amb un ampli marc temporal perquè cap docent quedi exclòs. El sistema educatiu no pot permetre’s la pèrdua d’un capital humà amb una àmplia experiència en la docència.

És necessari que aquesta disposició addicional inclogui les següents qüestions:

– Que el pas del professorat tècnic d’FP amb titulació universitària al cos A1 pugui gestionar-se amb agilitat.

– Que el personal funcionari de carrera que no posseeixi titulació de grau o equivalent pugui acreditar-la, incorporant-se al grup A1 de ple dret en aquest moment i en el seu mateix lloc.

– Que no es vegin minvades les condicions de mobilitat del professorat tècnic d’FP en el Concurs General de Trasllats.

– Que s’articuli un marc garantista perquè es mantinguin les condicions del personal interí que actualment existeix.

– Que es mantingui en les seves actuals condicions a tot el professorat interí tècnic d’FP que ocupa una especialitat per a la qual no existeixi titulació de grau.

– Que s’equipari salarialment a tot el personal que quedi inclòs en el cos a extingir.

Resulta, doncs, imprescindible que es doni una voluntat política per part del Ministeri d’Educació i Formació Professional i les Administracions Educatives i una negociació col·lectiva fluida que avanci en aquesta línia.