Programa d’innovació pedagògica de pràctiques del màster de secundària curs 2019/2020
Programa d’innovació pedagògica de pràctiques del màster de secundària curs 2019/2020
Reclamem reconeixement i compensació pel professorat Coordinador i Mentor del Pràcticum
Educació crea un programa d’innovació perquè una seixantena d’instituts siguin referents en la formació del professorat.
El Departament d’Educació, amb nota de premsa de 24 de juliol, comunicava, mitjançant una resolució, que ha creat el programa d’innovació pedagògica de Pràctiques del Màster Universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat (MUFPS), i obria convocatòria per a la selecció de centres que vulguin ser formadors.
Valorem la iniciativa del Departament de voler aprofundir en la qualitat del model d’organització i gestió de les pràctiques dels estudiants universitaris en centres educatius, però alhora volem recordar que els centres que acullin alumnat en pràctiques ho continuaran fent amb les mateixes condicions que fins ara, sense cap reconeixement laboral (ni en dedicació horària ni de retribució econòmica) més enllà del de la certificació de participació i formació (amb efectes en els concursos de mèrits del Departament d’Educació).
També volem recordar que, a més de les pràctiques del màster universitari, existeixen les pràctiques de la formació pedagògica del professorat tècnic de Formació professional i d’Ensenyaments esportius i artístics, no mencionats en aquest programa. Cal vetllar per la qualitat educativa de totes les pràctiques de tots els estudis. No fer-ho, implica una desatenció injustificable en la valoració del sistema educatiu en la seva globalitat.
Des de CCOO hem manifestat, des de l’inici de la implantació del pràcticum (curs 2009-10), la nostra negativa a que els centres de secundària haguessin d’assumir la coordinació i tutorització de l’alumnat sense formació, ni reconeixement. Per això, CCOO donem suport als centres que es neguen a participar en aquest programa mentre no hi hagi un veritable reconeixement laboral. Mentrestant, ho continuarem exigint a les Meses sectorials.
La convocatòria del Programa d’innovació pedagògica de pràctiques del MUFPS suposa un pas endavant en la coordinació amb la universitat i en la proposta d’activitats de formació, però es queda curta en la concreció de la formació i està molt lluny del reconeixement laboral de les tasques del personal mentor i coordinador de pràctiques, ja que no fa cap menció a la compensació horària i retributiva.
Es proposa que els docents i els centres formadors assumeixin una càrrega laboral molt important, amb planificació, seguiment i avaluació del programa. Comporta més càrrega laboral, més tasques docents, sense deixar de fer-ne d’altres. És un despropòsit. S’ha d’equilibrar i compensar la dedicació horària si es vol construir un bon sistema educatiu amb la professionalització de la tasca docent, tal com planteja el Programa.
Per tot això, emplacem al Departament a la negociació en la Mesa sectorial de les condicions de treball, tant dels mentors i mentores com de la persona coordinadora de pràctiques, i la compensació horària pels centres formadors.
Característiques del Programa d’innovació pedagògica de pràctiques del MUFPS:
- Constitució de Centres formadors (centre: 10 a 30 alumnes en pràctiques)
- Professionalització de la tasca docent de mentor/a
- Col·laboració entre universitats i centres formadors.
- Durada del Programa: 3 anys
- Designació de la persona Coordinadora de pràctiques (membre de l’equip directiu) i de les persones mentores (10% dels membres del claustre. Cada un tindrà 3-4 estudiants a càrrec).
- Reconeixement de la tasca de mentoria:
- Certificat com a mentor/a (efectes en concursos de mèrits del Dep.)
- Certificat de la formació rebuda
- Certificat de formador/a
- Certificat d’innovació pedagògica
- Reconeixement de la tasca de coordinació de pràctiques:
- Certificat com a coordinador/a
- Certificat d’innovació pedagògica