CCOO porta al Parlament el fracàs de la prevenció a la Generalitat de Catalunya
Es demana la compareixença del Conseller de Polítiques Digitals i Funció Pública per donar explicacions sobre les alarmants dades presentades
Una representació de l’Àrea Pública de CCOO va comparèixer el 19 de novembre davant la Comissió de Polítiques Digitals i Administració Pública (CPDAP) del Parlament de Catalunya per a presentar l’Informe balanç de 20 anys de prevenció de riscos laborals a la Generalitat de Catalunya 1996-2016, i propostes de futur, amb uns resultats de la gestió molt negatius que la situen a la cua de la prevenció entre les diferents administracions públiques de Catalunya i de l’Estat.
En aquest informe, CCOO exposa la precarietat dels recursos preventius dels Serveis de Prevenció, tant humans com materials, amb una política d’externalitzacions que ha costat més de 50 M€ i uns resultats de les auditories que evidencien l’esgotament i fracàs del model de prevenció implantat ara ja fa 20 anys i la manca de Plans de Desplaçament d’Empresa.
Les dades més significatives són les següents:
- El 50% de la plantilla dels Serveis de Prevenció té una situació d’interinitat.
- L’índex d’incidència dels accidents en jornada laboral i in itinere ha patit un increment del 100% al període analitzat.
- Els informes d’auditoria expressen no conformitat en 2 de cada 3 paràmetres.
- Només un 5% de les denúncies d’assetjament són reconegudes com a
- No compliment de la resolució parlamentària de retirada d’amiant.
- Manca coordinació i integració efectiva de la prevenció de riscs
El model de gestió actual que es va implantar l’any 1998 al voltant del Decret 312/1998, d’1 de desembre, pel qual es creen els serveis de Prevenció de Riscos Laborals per al personal al servei de l’Administració de la Generalitat, està totalment exhaurit i ja no és una eina útil que pugui resoldre la problemàtica de gestió, integració, recursos humans i materials i la falta d’assignació pressupostària específica per a la millora de les condicions de treball de l’administració pública catalana.
Entre altres mesures, CCOO proposa al Parlament les actuacions que es poden realitzar per a la integració efectiva de la prevenció a la Generalitat:
- Nou decret de Serveis de Prevenció a la Generalitat de Catalunya
- Sistema de gestió comú i integral a tota la Generalitat de
- Planificació de l’activitat preventiva amb dotació de recursos adequats i
- Pla d’acció específic sobre sinistralitat laboral.
- Creació d’enquestes de condicions de treball.
- Plans de Desplaçament d’Empresa.
- Nou protocol d’assetjament amb la participació dels representants
- Establir un sistema eficaç de coordinació d’activitats
- Activar la Comissió Paritària de Medi Ambient
- Revisió del Pacte sobre Drets de Participació dels Empleats i Empleades Públics.
Davant de la informació presentada els Grups Parlamentaris expressen la seva preocupació per la situació de la gestió i proposen la compareixença de l’actual conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública del Govern de la Generalitat de Catalunya, Jordi Puigneró, i la proposta d’una resolució parlamentària per solucionar la situació presentada.
CCOO expressa l’agraïment als grups per l’interès manifestat i denúncia que després de 3 anys d’haver presentat l’informe a l’administració catalana encara no ha rebut cap resposta.
Documentació relacionada:
CCOO denuncia amb un informe el fracàs del sistema de prevenció de riscos laborals a
l’Administració de la Generalitat.
Informe de balanç de 20 anys de prevenció de riscos laborals a la Generalitat de Catalunya
1996-2016, i propostes de futur.
Decret 312/1998, d’1 de desembre, pel qual es creen els serveis de Prevenció de Riscos
Laborals per al personal al servei de l’Administració de la Generalitat.
CCOO denuncia a la Inspecció de Treball la gestió de la prevenció de la Generalitat.
Pla per a la integració efectiva de la prevenció de riscos laborals i la promoció de la salut en