CCOO critica que el Departament d’Educació aposti per l’FP Dual low-cost per a Catalunya

CCOO critica que el Departament d’Educació aposti per l’FP Dual low-cost per a Catalunya

Perjudicant la qualitat de l’ensenyament i les condicions laborals



Fa un mes el Departament d’Educació de la Generalitat anunciava la posada en marxa d’un nou model de Formació Professional (FP) per reformar la modalitat dual que modificarà els currículums de totes les titulacions de cicles formatius i ensenyaments de règim especial.


Actualment la Dual la cursa un 10% de l’alumnat, del qual només la meitat està a l’empresa alternant formació amb el centre educatiu. A dia d’avui els sindicats encara no han rebut cap proposta ni documentació d’aquest canvi curricular, creat a corre-cuita a final de curs, per facilitar un model que encaixi alhora l’FP ordinària i l’FP Dual i que afectarà més de 40.000 alumnes el proper curs i a tot el personal docent sense tenir temps de preparar-se ni adaptar-se al nou currículum.

Educació es beneficia de la suspensió de l’obligatorietat de la cotització de les pràctiques a la Seguretat Social que regula el Reial Decret 28/2018 per augmentar considerablement la Formació en Centres de Treball (FCT), que actualment està entre 300 i 400 hores ampliables a un 30%, de 500 a 600 hores, a costa de reduir les hores lectives d’altres mòduls formatius. D’aquesta manera s’ofereix una estada en l’empresa a cost zero, obligatòria per a tothom que vulgui graduar-se en un cicle formatiu. Representarà una gran dificultat per a les PIMES acollir alumnat en pràctiques: les que abans tutoritzaven 2 alumnes per curs, ara només podran tutoritzar-ne 1 atès l’allargament de les pràctiques.

S’augmenta la càrrega lectiva del primer curs, fet que farà créixer l’abandonament escolar prematur, per manca d’orientació professional i acadèmica en etapes obligatòries i per una planificació curricular poc adequada.

Els mòduls comptaran amb menys hores lectives i el professorat haurà d’impartir més matèries per arribar a les 19 hores setmanals, a diferència d’altres comunitats autònomes on el professorat realitza 18 hores setmanals; d’un curs per l’altre es perdrà l’especialització del personal docent de cada família professional i baixarà la qualitat de la formació.

Els ensenyaments de règim especial, com els cicles artístics, no tenen empreses per realitzar la FCT i perdran aquestes hores lectives per realitzar un mòdul ampliat en centres de treball inexistents.

El professorat d’FP té el grau d’interinitat més elevat del sistema educatiu, per sobre del 40%, i es troba actualment en un procés d’oposició (gràcies a l’acord signat per CCOO per reduir-la al 8%) que finalitza el mes d’octubre, i realitzarà la fase de pràctiques amb un currículum diferent del que ha estat preparant i treballant. La resta del professorat d’ensenyaments de règim especial es trobarà amb una convocatòria el curs vinent amb un currículum diferent al de la passada convocatòria.

Actualment està en curs el concurs de trasllats de professorat de Secundària, que també generarà moviment de plantilles en els centres educatius per al proper curs.

Educació, tot i saber que està prevista una modificació del Reial Decret 1529 que regula la Formació Dual i de la llei orgànica educativa a nivell estatal, prepara una resolució que regula la formació en Alternança Simple i Dual de l’àmbit educatiu sense tenir en compte el marc de concertació i de desplegament de la Llei de Formació i Qualificació Professionals amb el consens i les aportacions dels agents socials més representatius, ja que aquesta modalitat afecta tant el sistema educatiu com el laboral.

Arrel de les informacions facilitades pel Departament d’Educació, CCOO defensa que:
  • Les primeres mesures per reformar l’FP han de passar per desprivatitzar l’oferta dels cicles creats en fundacions i empreses, sobretot en la modalitat a distància, i planificar una oferta pública suficient per donar servei a les milers de persones que es queden cada any sense plaça.
  • La modificació curricular que planteja el Departament respon a les necessitats de l’empresa i no de les persones.
  • Cal aturar la modificació curricular prevista per Educació: els canvis sobtats i ràpids perjudiquen la qualitat i la millora del sistema educatiu i dels ensenyaments professionals.
  • Una modificació així no pot realitzar-se amb aquesta celeritat des de l’administració educativa sense tenir en compte les particularitats de cada estudi i de cada família professional, i sense comptar amb la participació dels agents socials i de grups de treball on participi el professorat en actiu de cada àmbit.
  • També hauria anar acompanyada d’informació i formació al professorat i de noves condicions de treball en relació a la tutoria d’FCT, contemplades en la resolució de plantilles corresponent.
  • Cal un pla de treball a mig termini per dur a terme un canvi curricular d’aquesta envergadura que comenci a articular-se amb la convocatòria de la mesa sectorial dels ensenyaments de formació professional inicial i els ensenyaments de règim especial (FPIERE) que va sol·licitar CCOO fa més d’un any.
  • La necessitat d’iniciar urgentment l’actualització de l’únic acord d’FP de 1999 per millorar la qualitat de l’FPiERE i les condicions laborals del seu personal.
  • Cal respectar el marc de la Llei 10/2015 i desplegar dins d’aquest les normatives que afectin el sistema d’FP educatiu i laboral com la Formació Dual i l’Alternança.
  • Cal regular degudament i posar en valor les pràctiques no laborals amb l’obligatorietat de cotizar a la Seguretat Social.
  • Cal definir i promoure un model propi d’FP Dual fomentat amb el consens, el diàleg i el vincle laboral.