Per una veritable educació inclusiva i unes millors condicions laborals del personal docent

La Federació d’Educació de CCOO del Vallès Occidental-Catalunya Central denuncia la situació de sobrerràtio de les aules dels centres escolars al Vallès Occidental



En reunió de la Junta de Personal amb el Servei Territorial del Departament d’Ensenyament del Vallès Occidental, amb data de 12 de desembre de 2018, se’ns van proporcionar a CCOO unes dades que prèviament s’havien sol·licitat des de la part sindical. Aquestes dades feien referència al número de grups escolars amb més de 25 alumnes a l’Educació Primària i més de 30 a l’Educació Secundària, per localitat, al Vallès Occidental, durant l’actual curs escolar 2018-19.

A CCOO Educació, hem estudiat, processat i analitzat les dades facilitades per l’Administració, i els resultats finals reflecteixen una clara sobrerràtio a les nostres aules:
– El 42% de les aules del Vallès d’Educació Infantil i Educació Primària tenen sobrerràtio (més de 25 alumnes). Trobem dades molt elevades a Barberà (46%), Montcada (51%), Palau-solità i Plegamans (39%), Ripollet (47%), Rubí (50%), Sabadell (46%), Sant Cugat (41%) i Terrassa (52%).
– El 37% de les aules d’Educació Secundària tenen sobrerràtio (més de 30 alumnes). Trobem dades molt elevades a Cerdanyola (35%), Matadepera (38%), Montcada (33%), Palau-solità i Plegamans (62%), Rubí (41%), Sabadell (45%) i Terrassa (57%).

Per a CCOO, la planificació educativa és clau per poder entomar les problemàtiques d’escolarització als diferents municipis i requereix un canvi radical en el posicionament dels darrers governs de la Generalitat; un canvi que passi per deixar de pensar en les places escolars com en un mercat, on es fomenta la competitivitat entre els centres per triar un determinat alumnat. No es pot deixar la garantia del dret a l’educació al mercat: els drets de la ciutadania a aquesta només podran ser garantits pels poders públics i sempre vetllant pels interessos de l’alumnat i de la societat a la qual va dirigida.

Som conscients que aquest canvi, que ha de comportar obligatòriament canvis en la legislació educativa catalana, són complicats en un moment polític com l’actual. Però no per això podem tolerar els perjudicis per a la ciutadania catalana que implica el no prendre les decisions polítiques necessàries.

En defensa de la qualitat educativa del sistema català, des de CCOO hem proposat als grups parlamentaris catalans que s’elabori la normativa corresponent per tal de reduir les ràtios de les aules catalanes, gradualment, començant el curs vinent. Així, a les noves aules d’Educació Infantil i Educació Primària, el màxim nombre d’alumnes haurà de ser de 20, a les d’Educació Secundària obligatòria, 25, i a les d’Educació postobligatòria, 30, permetent alhora tots els desdoblaments necessaris per garantir la qualitat del procés educatiu i la seguretat de tota la comunitat educativa.

Aquestes ràtios d’alumnat han de servir per millorar la qualitat educativa que es presta als nostres centres, per ajudar a implementar una veritable educació inclusiva i sanejar les condicions laborals del cos docent.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 6 de març de 2019 

06/03/2019