Transformar la mirada davant la realitat LGTBI a l’aula

Transformar la mirada davant la realitat LGTBI a l’aula

AQUESTA PÍNDOLA FORMATIVA ES VA IMPARTIR AL MAIG DE 2018 EN CCOO DE
BARCELONA i s’emmarca dins del procés participatiu de “L’Educació que
volem”, que la Federació d’Ensenyament de CCOO va posar en marxa en
2014, i enllaça amb una jornada de coeducació anterior celebrada al
gener de 2018, en CCOO de Barcelona.


Un dels objectius de l’educació del segle XXI deu ser que les noves
generacions assumeixin la diversitat afectiu-sexual amb normalitat i
naturalitat, sense prejudicis absurds que només condueixen a fòbies
sense sentit. La coeducació és la clau. Una bona acció coeducadora a nivell de centre, d’aula i entorn és fonamental, entre altres, per a prevenir la violència masclista i LGTBIfóbica.


La realitat LGTBI
és una constant tant dins com fora de les aules. No podem tancar els
ulls i negar-la. En un centre educatiu, existim diferents persones i
persones diferents. Hi ha diversitat d’estudiants, de professorat i de
famílies LGTBI. Tots aquests col·lectius, i personalment com a docent i lesbiana, tenim la necessitat de ser acceptats, reconeguts i volguts.

L’objectiu
d’aquesta píndola era i és la d’afavorir la creació d’eines i propostes
didàctiques que facilitin l’educació en la diversitat afectiva i
sexual. Per a la Federació d’Ensenyament de CCOO, és de vital
importància acompanyar i donar suport als i les docents al llarg del
procés d’ensenyament-aprenentatge.

Com a ponent, vaig procurar
que la jornada fora pràctica i participativa i posés de manifest que fer
una aposta per la diversitat és enriquir-se i optar per la felicitat.

En aquesta píndola formativa, amb més o menys destresa i molt entusiasme, tracto els següents punts:

1.
Terminologia bàsica per a treballar la diversitat afectiu-sexual.
El
professorat, per a abordar la diversitat, igual que qualsevol temàtica,
necessita tenir uns coneixements bàsics sobre aquest tema. Donades les
limitacions de temps i amb resignació, faig una petita pinzellada.

Com
a mestra i psicopedagoga insisteixo en la necessitat de la formació
inicial i contínua dels docents en aquest àmbit i en la resta.
2.
Propostes per incorporar l’atenció a la diversitat afectiu-sexual en
el centre.
El llenguatge que utilitzem diàriament té una gran
importància. Eduquem per a la vida i aquesta és diversa, amb la qual
cosa hem de reflectir aquesta realitat amb un llenguatge inclusiu, el
qual ha de recollir de forma explícita i clara la diversitat. Existeixen
múltiples possibilitats per a treballar dins del currículum. És bàsic
integrar-ho de forma interdisciplinària i transversal en totes les
assignatures i en tots els nivells educatius.

Totes les matèries,
més enllà dels continguts, han de contribuir a l’enfortiment de les
capacitats afectives de l’alumnat i a una acceptació de les diferències
que permeti superar, entre altres, els comportaments sexistes i les
actituds homòfobes.

En el tractament i resolució dels conflictes
provocats pel sexisme, l’homofòbia i la transfòbia, s’ha de prioritzar
el tractament del grup agressor i la protecció de la víctima, lluitant i
combatent els prejudicis i estereotips mitjançant un treball
sistemàtic, conjunt i coordinat en el centre, que eviti la
culpabilització i la problematización
de la persona que sofreix el maltractament. Per tot això cal establir
mesures preventives que evitin exclusió per raó de sexisme, homofòbia i
transfòbia en els centres educatius, començant pels documents oficials
de centre.
3. L’atenció a la diversitat afectiu-sexual en els
diferents documents oficials de centre:
PEC (Projecte Educatiu de
Centre), Pla de convivència en el centre, PAT
(Pla d’Acció Tutorial). Per a aconseguir crear un marc de visibilitat,
no discriminació i d’inclusió educativa, és necessari que el procés
d’ensenyament-aprenentatge vagi més enllà de les intervencions dins de
l’aula. És indispensable que els plantejaments més globals del centre
tinguin present la diversitat, on tothom estigui contemplat i es pugui
fer un treball sistemàtic, col·lectiu i diari.

En aquests
documents, entre altres, és necessari que explícitament apareguin la
celebració de dates contra l’homofòbia, el sexisme, etc., i les mesures
que s’han de dur a terme davant l’aparició de situacions d’assetjament.
4.
Unitat didàctica amb diferents dinàmiques i procediments per a
treballar l’homofòbia i la transfòbia a l’aula.
Una forma per a
introduir aquest tipus de continguts d’una manera més directa per
l’alumnat és mitjançant la unitat didàctica. En aquest apartat, presento
emotivament el còmic “Andrea”, de Noelia Carrión, de l’Escola d’Art Pau
Gargallo en col·laboració amb FECCOO. Est tracta de la vivència d’una adolescent lesbiana que sofreix bullying per la seva orientació sexual. De fet, si li canviem el nom, és un episodi traumàtic de la meva història de vida.

L’atenció
a la diversitat afectiu-sexual s’integrarà de manera habitual en els
centres i a les aules. La nostra actitud com a professorat cap a aquesta
és bàsicament l’element més important. Per a treballar l’homofòbia i la
transfòbia a l’aula és molt efectiu i enriquidor plantejar situacions
reals i quotidianes des d’un enfocament socioafectivo,
on l’alumnat pugui vivenciar-les en la seva pròpia pell. En definitiva,
que desenvolupi una actitud empàtica que li porti a modificar els
propis valors i formes de comportament per a conduir-ho a un compromís
personal i transformador.

Vull acabar amb un enorme i immens
agraïment: gràcies per la presència i curiositat dels i les assistents a
aquesta píndola i aquelles persones que van manifestar el seu interès
per venir i per diferents motius no van poder. Tot el que no és visible,
no existeix. La invisibilitat és brou de cultiu d’actituds homòfobes i
sexistes.

Autoría
Imagen del autor

Karme Rodríguez

Ponent d’aquesta píndola i delegada de FECCOO