ATUREM L’FP LOW-COST D’EDUCACIÓ. COMBAT LA PRECARIETAT

MANIFEST


El Departament d’Educació ha iniciat la 2a setmana de maig, la difusió al
professorat  del nou model que vol
implantar a corre-cuita el curs 2019/2020. Reforma feta per encaixar els currículums
d’FP LOE  amb la formació en alternança
dual de l’FP Inicial (Resolució
RESOLUCIÓ
EDU/1076/2019, de 24 d’abril).

El  nou model es basa en el traspàs de totes les
hores de lliure disposició dels mòduls professionals i  d’1/3 de les hores del mòdul Formació i
orientació laboral (FOL) que passen a incrementar les hores del  mòdul Síntesi o Projecte (que tindrà 200 h.)
i  les del mòdul Formació en Centres de
Treball -FCT-(que tindrà 500 hores aproximadament). Es preveu un 1r curs al
centre educatiu, que concentrarà la majoria d’hores curriculars, 1.000 hores, i
un 2n curs amb una càrrega lectiva mínima, per facilitar l’estada a l’empresa.

Denunciem que aquesta nova organització curricular:
1-     
No compta amb el diàleg, ni el consens dels
agents socials més  representatius. No respecta el marc de la Llei 10/2015,
ni es desplega  dins d’aquest,  tot i ser una normativa que afecta el sistema
d’FP inicial i el seu encaix amb el laboral.

2-     
No ha estat consultada, ni compta amb el consens
del professorat, associacions de docents, moviments de renovació pedagògica,
etc.

3-     
No se’n coneix cap regulació, ni que
aquesta  hagi passat pel tràmit previ del
Consell Escolar de Catalunya.

4-     
No se’n presenten informes, ni  dades estadístiques que l’avalin,  en el sentit  d’associar el fet  que l’alumnat passi més hores a l’empresa amb
la  garantia d’una FP de qualitat i d’un
millor aprenentatge.

5-     
El professorat no n’ha estat informat, ni ha
rebut formació per poder entomar amb garanties la nova organització i funcions
(gestió del nou mòdul de Síntesi o Projecte i organització i seguiment d’aquestes
noves pràctiques “exteses”). Tampoc s’han previst les noves condicions de
treball (nous complements o reduccions lectives).

6-     
Les organitzacions sindicals no n’hem estat
informades fins a principis de maig en una mesa tècnica d’FP, després de dos
cursos sense convocar-se mesa sectorial d’FP.

7-     
Té com a finalitat fer un reajustament
curricular de l’FP, modificant els currículums de totes les titulacions, per
encaixar en un de sol  l’FP ordinària i
l’FP Dual, quan l’FP Dual no la cursa ni un 10% de l’alumnat total i d’aquest
solament la meitat fa l’alternança a l’empresa.

8-     
Quant a la lluita per rebaixar l’actual taxa d’Abandonament
Escolar Prematur (AEP) del 17%, sobretot en els CFGM, l’augment de la càrrega
lectiva a  1r curs sembla “a priori” ser  totalment contraproduent.

9-     
La reducció de les hores lectives a impartir al
centre produeix afectació en la plantilla. No se’n coneix proposta, resolució
de confecció de plantilla als centres educatius, que posi fre a la reducció de
plantilla.

10-  
La disminució considerable de les hores dels
mòduls professionals encotilla als centres educatius pel que fa a innovació, recerca
i adequació a l’entorn, així com deixa en mans de l’empresa tota l’especialització
de l’alumnat, menystenint la realitzada als centres educatius fins al moment. Es
percep una FP que té com a focus l’empresa, no les persones.

11-  
La disminució de les hores del mòdul transversal
de FOL, abunda en la desprotecció de l’alumnat que s’haurà d’inserir al món del
treball amb menys garanties. Al ser un mòdul de política educativa és
especialment greu la disminució d’hores d’aquest, hores necessàries per  al treball de les “soft skills”, per al
coneixement de la normativa laboral i per prendre consciència com a futur
treballador o treballadora.

12-  
Una FCT, amb 500 hores de pràctiques a l’empresa,
no fa més que aprofundir en la precarització del jovent. Les pràctiques no són
remunerades i sense cotització a la
Seguretat Social, amb la suspensió actual del Reial Decret 28/2018. És una
estada a cost zero i obligatòria per tot l’alumnat.

13-  
Crearà una disjuntiva en el món empresarial. Les
empreses es trobaran que hauran d’escollir entre rebre alumnat en FCT (amb 500
hores de permanència a l’empresa, gratuïtes i sense cotització a la Seguretat
Social) o rebre alumnat en Dual (amb 1.000 hores de permanència a l’empresa,
amb retribució en relació a l’SMI i cotització a la Seguretat Social).
L’imposar disruptivament un nou model, sense tenir consolidat, ni consensuat el
d’FP Dual, no ajudarà a implantar una FP de qualitat a Catalunya, que reguli
amb claredat l’estada dels alumnes a les empreses.

14-  
Les empreses no han estat informades que
l’alumnat hi haurà de romandre un 1/3 més de les hores actuals. Es preveuen
dificultats en l’acollida, sobretot per part de  les PIME i microempreses, i especialment en
els ensenyaments de règim especial, com els artístics, que actualment ja tenen
dificultats per tenir una borsa d’empreses d’acollida amb garanties.

La Federació d’Educació de CCOO a Catalunya exigim:
·        
L’Aturada immediata de la modificació
curricular prevista pel Departament d’Educació.

·        
La convocatòria de la mesa sectorial
dels ensenyaments de formació professional inicial i ensenyaments de règim
especial (FPiERE).

·        
Respecte, per part del Departament,  al marc de la Llei 10/2015 i a desplegar dins
d’aquest les normatives que afectin el sistema d’FP inicial i laboral.

·        
La posada en valor de  les pràctiques no laborals de l’alumnat d’FP,
amb l’obligatorietat de cotització a la Seguretat Social.

·        
L’urgent 
actualització de l’ acord d’FP de 1999, per a la millora de la qualitat
de l’FPiERE i les condicions laborals del seu personal.