El Departament promet diàleg i recursos a l’FP però continuem amb retallades

El Departament promet diàleg i recursos a l’FP però continuem amb retallades

L’Administració presenta millores en l’FP pel curs 18-19 insuficients per revertir les retallades, ara cal més FP!

El Departament ha
presentat la resolució de plantilles d’escoles i
instituts pel curs vinent amb la novetat d’augmentar els trams de
taula en el paquet d’hores a direccions de centres fins a 70 grups (abans fins a
25) i l’augment de 6 hores a la coordinació d’FP, 15 hores, amb 5 o més
famílies o més de 40 grups (abans 9 hores).

A nivell de context alguns punts de tractament urgent:

  • El necessari diàleg social respecte la planificació
    de l’FP
    per evitar situacions com les de Solsona o Montcada i tractar-les amb
    l’antelació necessària per cercar solucions.
  • La necessària reactivació de la Mesa Tècnica d’FP
    per tal d’avançar en l’actualització de l’Acord d’FP
    , tot recordant que el de
    1999 farà aviat 20 anys.
  • La quantificació respecte el què a suposat en nombre
    de docents la reducció d’una hora lectiva de l’Acord de 31 de gener de 2017
    .
  • La informació respecte a la pèrdua de grups de CAS i
    de nombre d’alumnat que accedeix directament de GM a GS derivats de l’aplicació
    de la LOMCE
    .
  • Els recursos derivats del decret d’escola inclusiva
    i de la resolució de desenvolupament per l’accés amb NEE.

Respecte a la resolució de plantilles en instituts CCOO denunciem:

  • S’esmenten
    recursos d’orientació d’ESO però no a l’FP
    . Creiem que es fonamental articular
    l’orientació més enllà de les etapes concretes o d’episodis puntuals. Cal
    enfortir l’orientació en les transicions i com a sistema per l’educació i
    l’aprenentatge al llarg de la vida, i sota aquesta premissa cal recursos per
    l’orientació a l’FP. La proposta de CCOO és un orientador cada 300 alumnes.
  • No podem valorar positivament els canvis a les
    graelles de càrrecs directius i coordinacions
    doncs no es poden quantificar aquests
    recursos ni l’ impacte que tenen. Ara les coordinacions estan subjecte a dos
    criteris, famílies o grups, sense tenir en compte centres amb menys de 4 grups.
    La  proposta de CCOO feta a la Mesa
    Tècnica és de 6 hores per a instituts de fins a 6 grups i 1 hora addicional per
    cada grup addicional
    .
  • Respecte als càrrecs directius, les coordinacions i
    els caps de seminari restem en uns recursos propers als del 2010
    malgrat que la
    complexitat dels centres i les ràtios ha augmentat molt.
  • Cal tenir en compte que l’FP resta encara en un
    context de retallades, el 2010 hi havia dotacions addicionals per a mesures
    flexibilitzadores
    (p.e. 18 hores per al reconeixement acadèmic) i han
    desaparegut.
  • Les hores d’atribució als tutors i tutores d’FCT
    resten arbitràriament sota criteri de les direccions
    passant a formar part quan
    convé de la bossa d’hores a disposició de les necessitats del centre. Això
    provoca que en molts cassos els tutors i tutores no les puguin disposar.
  • Cal equiparar econòmicament les tutories de
    postobligatòria (especialment les de Grau Mitjà) a les d’ESO
    .
  • Cal reconèixer i remunerar amb un complement les
    tutories de màster de secundària
    .
  • És inconcebible que la tutoria de dual no estigui
    considerada sense una coordinació específica al respecte
    . Aquest fet és molt
    perjudicial per les condicions de treball dels equips docents, per la qualitat
    del seguiment i la coordinació que se’n fa. Si és una prioritat pel Departament
    cal demostrar-ho.
La revisió dels
trams de taula i la proporcionalitat d’aquests, i de les coordinacions
específiques  va ser proposat per CCOO el
2015 en les meses tècniques d’FP impulsades amb la finalitat d’actualitzar
l’Acord d’FP de l’any 1999
signat per CCOO, USTEC i UGT.
El diàleg i la
negociació van quedar abandonats per manca de voluntat de l’administració.

Gràcies a la pressió exercida per CCOO denunciant la manca de recursos, consens, planificació i diàleg de l’administració amb l’FP hem situat de nou el debat en els estudis professionalitzadors.

Valorem positivament la voluntat de recuperar el diàleg de
l’administració però cal concretar-la i tractar amb caràcter d’urgència els
següents punts
amb la convocatòria de la mesa sectorial d’FP demanada el passat
mes de març per CCOO.