Com
comprovem contínuament, la manca de planificació escolar és patent. Una manca
de planificació derivada de la falta d’un mandat explícit en aquest sentit a la
LEC i a la LOMCE. A més a més l’evolució demogràfica i econòmica  de la
societat catalana s’ha trobat amb una resposta política que no ha estat a
l’altura de les circumstàncies: 
  • Per una banda tancaments a aules
    de P3 amb la corresponent pèrdua de llocs de treball.
  • Per una altra, la massificació a
    les aules de secundària, construcció de barracots, increment de les ràtios i
    manca de professorat a la secundària obligatòria i a la postobligatòria.
  • I per últim, famílies que no els han
    adjudicat una plaça pública a prop del seu domicili.


Llibertat d’elecció de centre?

La
llibertat d’elecció de centre és un dret reconegut per les lleis educatives:
LODE, LOMCE i LEC, encara que a la Constitució Espanyola, aquest dret no està
reconegut explícitament.
Des
de CCOO considerem que, amb el sistema de programació escolar i del procés de
matriculació, aquesta llibertat s’ha convertit en la “llibertat d’elecció de
l’alumnat” per part d’alguns centres i, també, la “llibertat d’escollir centre
educatiu” per part d’algunes famílies.
El
model educatiu de mercat, comporta de manera ineludible segregació escolar de
caràcter socioeconòmic i cultural. La segregació que genera la selecció de
l’alumnat no és un valor educatiu. Al contrari, opera contra la creativitat,
contra la cooperació, contra la solidaritat, contra la mateixa construcció del
coneixement i contra la igualtat d’oportunitats.



Objectius de CCOO

  • Reivindicar la planificació educativa per
    entomar la reducció demogràfica als primers anys d’escolarització i el gran
    increment a l’educació secundària, tant obligatòria com post obligatòria.
  • Denunciar les brutals retallades en els pressupostos destinats a l’educació, que
    han comportat deixar d’invertir a Catalunya prop de 3.700 milions d’euros en
    els darrers 6 anys, el que representa gairebé el pressupost sencer d’un any.
  • Lluitar per garantir que els drets
    de ciutadania quedin en mans dels poders públics i així vetllin pels interessos
    de l’alumnat i de la societat a la qual va dirigida l’educació. No es pot deixar
    el dret a l’educació al mercat.
  • Pressionar perquè tothom que
    vulgui tingui garantida una plaça pública a prop del seu domicili.


Propostes de CCOO

  • Modificació de la legislació
    catalana perquè els poders públics garanteixin el dret universal a l’educació.
  • Modificació de la normativa per
    tal que, mentre existeixi el dret a la “llibertat d’elecció de centre”, el
    calendari de programació de l’oferta sigui el mateix pels centres de
    titularitat pública i de titularitat privada.
  • No a la supressió de més llocs
    de treball a l’educació. Cal negociar processos de mobilitat, de formació, o
    d’altres mecanismes que permetin adaptar la plantilla a l’increment d’alumnat
    de la secundària i la reducció d’alumnat a l’educació infantil.
  • Recuperació del mapa escolar com a instrument de
    planificació, amb la participació efectiva dels poders públics locals i de la
    comunitat educativa, comptant explícitament amb els Consells Escolars
    Territorials.
  • Planificació de mesures perquè la
    Segregació Escolar desaparegui dels municipis i perquè en les localitats amb
    contextos desafavorits disposin de més recursos per pal·liar les desigualtats
    educatives i per assolir unes quotes d’equitat suficients.
  • Davant de la problemàtica d’escolarització de
    l’alumnat de secundària de molts municipis exigim que el Departament
    consensuï  possibles solucions temporals
    amb el conjunt de la Comunitat Educativa afectada.
  • Construcció o ampliació de les
    instal·lacions necessàries als centres educatius. Creació  d’institut-escola, per aprofitar espais, i
    per les seves possibilitats pedagògiques.

Una proposta per la inclusió,
reducció de les ràtios.

Sol·licitem al Departament d’Ensenyament que, de forma immediata,
elaborin la normativa corresponent per tal de reduir les ràtios de les aules
catalanes gradualment.
Així, a les noves aules d’infantil i primària, el màxim nombre d’alumnes
haurà de ser de 20, a les de secundària obligatòria 25 i a les de post
obligatòria, 30, amb tots els desdoblaments necessaris per garantir la qualitat
i la seguretat. Pel primer cicle de l’educació infantil també s’ha de produir
una reducció de la ràtio, en la línia de les recomanacions europees, fins a
aconseguir 6, 9 i 15 alumnes per nivell. Igualment, el nombre d’alumnes a les
aules dels Centres d’Educació Especial i als diferents Serveis d’atenció a
l’alumnat amb necessitats educatives específiques, s’ha de reduir respecte dels
actuals.
Aquestes ràtios d’alumnes han de servir per
millorar la qualitat educativa que es presta als nostres centres i per ajudar a
implementar una veritable escola inclusiva. Una reducció de ràtios que també
s’haurà de veure reflectida als menjadors escolars, que ara mateix no està
recollida a cap normativa general, i que hauria de limitar el nombre d’alumnes
per educadora en funció del cicle escolar.
CCOO hem treballat els darrers mesos per
solucionar aquestes problemàtiques: participant en mobilitzacions amb la
comunitat educativa, presentant mocions als ajuntaments, requerint a les
associacions de municipis i les diputacions, difonent la problemàtica als
centres educatius…
I és per això que des de la Federació d’Educació
de CCOO demanem a la nova Conselleria del Departament d’Ensenyament diàleg i
consens per a trobar sortides a les necessitats reals d’educació a Catalunya. 

image_print
Comparteix.

Comentaris tancats.

Ús de galetes

Aquest lloc web empra galetes per a una millor experiència d'usuari. Accedeix a l'enllaç de política de cookies per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies