CCOO denuncia que el MIR educatiu suposaria més precarietat i rotació als centres

Recorda que
l’accés a la funció pública docent ja contempla un període de pràctiques

L’anunci d’un MIR educatiu per part del Ministre d’Educació, Cultura i Esport
sense cap tipus de proposta en ferma suposa un acte de propaganda política, a
més de desconeixement del procediment d’accés a la docència no universitària.

El ministre mostra un gran desconeixement de l’accés a la funció pública docent. 

La Federació d’Ensenyament CCOO considera que les manifestacions del ministre
d’Educació, Cultura i Esport (MECD), Iñigo Méndez de Vigo, entorn de l’accés a
la funció pública docent i la seva modificació per un sistema de pràctiques
similar al de l’àmbit sanitari, s’emmarca en una política educativa fonamentada
en declaracions formals, sense contingut real ni suport de la comunitat
educativa.
El Ministre, amb aquestes declaracions, qüestiona les actituds i aptituds de
tot el personal docent de l’escola pública i torna a situar-ho al centre de les
crítiques. A més, mostra un gran desconeixement de l’accés a la funció pública
docent, ja que el model actual ja contempla un període de pràctiques una vegada
superat el concurs-oposició.
CCOO valora la proposta de dos anys de pràctiques com una mostra més de la
intenció del Govern de precaritzar al professorat introduint la
figura de docent en pràctiques. Darrere d’aquesta iniciativa s’amaguen més
temporalitat i menys salaris per al personal docent i més rotació als centres.
Així mateix, jutja de poc seriós i rigorós fer propostes d’accés aïllades d’un
debat i negociació de l’Estatut docent, així com de la formació inicial del
professorat.
CCOO defensarà un sistema de selecció que permeti demostrar, a més dels
coneixements –ja acreditats per la titulació requerida–, les competències
necessàries per dur a terme la tasca educativa. No es tracta de posar més
dificultats en la selecció, ni fer més difícil l’oposició, sinó de fer-la més
eficaç per seleccionar bones candidates i candidats de cara a la labor
educativa que hauran de desenvolupar.
Para CCOO, el sistema d’ingrés a la funció pública docent ha d’ajustar-se al
model d’un concurs-oposició basat en els següents principis bàsics:
Les capacitats didàctiques i pedagògiques de les persones aspirants seran la
base del procés selectiu. Entre aquestes capacitats han d’incloure’s el treball
en equip, l’empatia amb l’alumnat, l’organització de l’aula, la planificació i
l’aplicació de bones pràctiques. Els instruments per avaluar els coneixements
de la matèria a ensenyar han de permetre valorar, fonamentalment, la capacitat
d’estructuració i elaboració, al mateix temps que proporcionen informació sobre
l’actualització de l’opositor. La experiència docent ha de ser reconeguda, com
ocorre en tots els àmbits del món laboral, garantint l’equilibri necessari per
possibilitar l’accés als candidats que no tinguin experiència docent prèvia. La
fase de pràctica docent ha de cobrar major pes i no ser un mer tràmit
administratiu del procés de selecció. En aquesta fase s’hauria de valorar el
grau d’implicació i compromís per assegurar el dret de tot l’alumnat a una
educació de qualitat i la capacitat per gestionar ambients d’aula complexos i
multiculturals i dirigir a l’alumnat cap a un aprenentatge comprensiu i sòlid.