Article d’opinió: Monitora o Educadora?





Article de la «monitora» de menjador i delegada sindical de CCOO, publicat al suplement L’Aula.

Marisa Micó, Delegada CCOO Educació 10.04.2018 |




Qui respongui ho farà sempre des d’un punt de vista determinat. Tot depèn de la nostra concepció sobre què és «educar». A CCOO ho tenim clar. 
Dins l’entorn escolar hi ha vetlladores, docents, monitores de menjador, TEIs, conserges, cuineres, personal de neteja, monitors d’activitats extraescolars, i un llarg etcètera. Entenem que tothom que treballa en el món educatiu, i concretament en l’entorn escolar, té la responsabilitat d’educar.
Jo sóc «monitora» de menjador i defenso la meva tasca col·lectivament a través de CCOO. Volem canviar la concepció que es té de nosaltres com a monitores de menjador. Cal un reconeixement professional més ampli per part de la comunitat educativa que es concreti en millores laborals.Monitor fa referència etimològicament a persona que adverteix, aconsella o fa recordar. Advertim que el motiu d´etiquetar un col·lectiu amb un mot que no reflecteix la realitat de la seva tasca, respon a un menysteniment de la seva professió. Aconsellem que, d’una vegada per totes, s’elevi la categoria professional  d´«educadors» a tots aquells que treballem en el món educatiu i més concretament en l’entorn escolar. El «monitor» no fa recordar, educa.
Les persones que fem els menjadors escolars eduquem en els hàbits alimentaris, fomentant l´autonomia dels nens, i eduquem en la importància de tenir una alimentació variada i saludable.A més, eduquem en la socialització, donem eines per aprendre a saber comportar-se en una taula amb els altres companys, a modular el to de veu. Els menjadors són espais on la concentració de gent és molt gran i, de vegades, pel soroll, es fa difícil la comunicació. Eduquem, també, en unes bones pràctiques higièniques: cal rentar-se les mans abans i després de menjar i també les dents en acabar de fer-ho. Finalment, també ens ocupem del temps d´esbarjo, planifiquem activitats de lleure, preparem jocs pel pati i els dinamitzem.El pati és una barreja d’entorn de joc autònom i d´activitats programades, és el paradigma de l´educació en el lleure. Per nosaltres, les «monitores», és sobretot un espai de proximitat, un entorn ideal per observar i aprendre quins són els comportaments dels infants, com es relacionen i, sobretot, com donar resposta als conflictes que sorgeixen, com potenciar hàbits saludables de relació entre els infants, etc. En definitiva, un espai i un temps per educar.I com que som persones que eduquem, ens preocupem per les mancances que pateixen els nostres infants i que patim com a treballadores. És, en definitiva, una mancança dins el sistema educatiu que CCOO sempre ha denunciat, perquè crea discriminació i segregació entre els alumnes i normalitza unes males condicions de treball.Per exemple, no són regulades enlloc les ràtios monitors-alumnes. En paraules de la Fapac: «no existeix cap ràtio marcada per normativa. Serà la que s´aprovi dins del pla de funcionament del menjador escolar». Els professionals que ens dediquem a aquesta feina podem arribar a tenir més de 30 alumnes al nostre càrrec. Com podem garantir la seva educació? I, com podem donar una feina de qualitat? Com podem permetre posar en risc la nostra salut laboral?Una altra deficiència dins el nostre àmbit d’actuació és la manca d´una atenció de qualitat en la diversitat d’alumnat. Ens preocupen els infants amb necessitats educatives especials. Durant el temps del migdia, no hi ha cap regulació que estipuli  l´atenció d´aquestes persones. No hi ha cap suport humà que ens ajudi a atendre les seves necessitats, i sovint són ateses en detriment de l´atenció de la resta del grup. Seria necessari i urgent tenir en els menjadors escolars la figura que actualment es coneix com a vetlladora, persona que durant les hores lectives aten alguns alumnes amb Necessitats Educatives Especials (NEE).Totes aquestes mancances es veuen agreujades per la privatització de la gestió dels menjadors escolars. L‘Administració n’ha externalitzat un 90%, la majoria de les empreses són multinacionals que abasten molt diversos àmbits econòmics. Compaginar la qualitat amb el benefici econòmic no hauria de ser l´objectiu del nostre sistema de benestar, la defensa del qual és necessària per garantir una educació de qualitat per a tothom. A nivell laboral, això també té conseqüències: precarietat en la contractació, especulació en els salaris, duresa en la negociació laboral.A CCOO lluitem perquè l’Administració, el Departament d’Ensenyament, no miri cap a un altre cantó davant d’una situació laboral injusta suportada per treballadors que desenvolupen la seva tasca en centres educatius públics.Finalment, exigim des de la Federació d’Educació de CCOO que s’englobi el menjador dins el temps escolar com a part importantíssima de l’educació dels infants. Aquests hi passen un terç de la seva jornada escolar. És per això, que cal que el Projecte Educatiu del Centre contempli l’espai del menjador, perquè sabem que som també Educació.