El CoNCA i l’AQU alerten de la situació dels Estudis Superiors de Disseny i Art de Catalunya

Els informes d’aquests organismes avalen les denúncies de
CCOO

En els darrers informes el Consell Nacional de la Cultura i de  les Arts de Catalunya (CONCA)  i l’Agència per a la Qualitat del Sistema
Universitari de Catalunya (AQU) analitzen i posen de manifest la fragmentació i
descoordinació del sistema d’estudis superiors artístics de Catalunya, la
gestió inadequada i la manca de participació del professorat en l’organització
i funcionament de l’Escola Superior de Disseny i Arts Plàstiques (ESDAP) de
Catalunya recomanant una acció institucional.
CCOO vam denunciar la cronificació de la desregulació d’aquests estudis per
8è any consecutiu que afecta directament les condicions laborals,
Pots llegir
l’entrada aquí
Pots signar per donar el teu suport aquí
Entre d’altres destaquem les següents
Conclusions:
  • Disseny
    de centres d’educació superior dependents de l’Administració, sense els mínims
    nivells necessaris d’autonomia institucional.
  • Presa de decisions molt centralitzat sense participació de la comunitat
    educativa.
  • Elitisme, inequitat i biaix social dels ensenyaments artístics respecte la
    resta de l’educació superior, manca de preus públics per algunes especialitats
    i privatització dels estudis (53% de l’alumnat en centres privats) amb una proporció d’estudiants d’ensenyaments
    artístics superiors 2,3 vegades més baixa que la d’estudiants de la universitat
    que han gaudit d’una beca. 
  • Règim
    de dedicació del professorat inadequat per a dur a terme les tasques associades
    a l’ensenyament superior, amb participació necessària en la recerca.
  • Manca d’accions formatives i informatives de l’àmbit universitari pel
    professorat d’ESDAP.
  • Excés d’hores de docència del professorat d’ESDAP respecte els mòduls
    habituals i legals establerts al marc normatiu del professorat de Graus de
    Disseny.
Recomanacions:

  • Necessitat d’homologació en criteris de qualitat amb l’ensenyament superior
    universitari i de creació d’una estructura de coordinació (Campus de les Arts o
    Institut Superior de les Arts).
  •  Duplicar l’oferta pública per arribar a 7.000 alumnes anuals i 70M d’€.
  • Clarificació
    del perfil acadèmic del professorat dels Estudis Superiors de Disseny i del seu
    règim docent.
  • Creació d’un pla de formació del professorat que inclogui la globalitat del
    procés d’ensenyament aprenentatge.
  • Afavorir  les accions conduents a facilitar i incentivar la
    consecució del grau de doctor i el reconeixement de la funció investigadora del
    professorat.
 Per llegir més: