El Departament d’Ensenyament no accepta les nostres al·legacions
Les CCOO ens
posicionem clarament en favor de l’escola inclusiva, ja que una escola no
inclusiva és una escola segregadora. Aquesta inclusió es pot aconseguir per
diverses vies i formats, però sigui com sigui, requereix els recursos i de la
formació suficients per dur-la a la pràctica.

resulta imprescindible una planificació transversal en cinc direccions:
serveis implicats:
les unitats d’escolarització compartida, els programes de noves oportunitats,
els suports intensius a l’escola inclusiva, els suports intensius a l’audició i
el llenguatge i els programes d’aula integral de suport.
d’Educació Especial als centres educatius (garantint un per cada 250 alumnes
que recomana la UNESCO), així com promotors escolars per a minories, personal
tècnic d’integració social a tots els instituts i tècnic d’educació infantil a
totes les escoles.
personal relativament superior al pressupostat, i resulta absolutament
imprescindible un increment de plantilla als CRETDIC (Centres de Recursos
educatius per a Alumnes amb Trastorns del Desenvolupament i la Conducta) i als
SEETDIC (Servei Educatiu Específic Trastorns del Desenvolupament i de la
Conducta).
parasanitària i, per tant, ha d’existir personal sanitari en tots els centres
educatius i que a la memòria econòmica s’hauria de començar a concretar.
denunciem, des de fa molts anys la seva situació de subcontractació i exigim
que el Departament d’Ensenyament recuperi la totalitat d’aquest servei i el
presti amb personal propi; no existeix cap argumentació organitzativa ni
pedagògica que justifiqui l’actual externalització. Però no podem acceptar la
invisibilitat d’aquest col·lectiu al projecte de Decret; no sabem si el
Departament no el considera part de l’escola inclusiva, o bé si tenen la
intenció de fer-ho desaparèixer.
s’adapti a la realitat i a les
necessitats actuals, que reguli de manera més eficient i eficaç les funcions
actuals dels serveis Educatius i avaluar el funcionament dels serveis educatius
integrats, així com la provisió de places i la fórmula actual de concurs de
trasllats que fa pràcticament una dècada que no s’ha posat en marxa. Aquest
Decret planteja una simple modificació, que no solucionarà els problemes
actuals.
com el menjador, les activitats extraescolars, el transport escolar i les
sortides, no són presents en el decret, que en teoria pretén desplegar la Llei
d’educació.
necessitats específiques al Batxillerat i la Formació Professional, ni
s’especifica com es durà a terme la coordinació de l’oferta formativa adreçada
a l’alumnat que no obté la titulació d’ESO.
únicament s’esmenta el traspàs d’informació.
integral:
col·labora amb el principi que inspira l’escola inclusiva, que va més enllà: El
veritablement important és identificar, en cada moment, els factors de risc que
suposen barreres a la capacitació i realització de les persones com a tals i
disposar els elements que els puguin remoure, defugint de fites
estandarditzades. Per a CCOO, no es poden catalogar totes les diferències.
escolar prematur com una de les categories, tot i que per CCOO, no caldria que
hi fos com a necessitat educativa especial, ja que un sistema educatiu inclusiu
ha d’atendre a tothom amb tots els recursos necessaris. Per reduir-ho, serà
fonamental disposar d’un sistema d’orientació i assessorament que es
correspongui amb les necessitats actuals i futures.
educatives derivades, per exemple, de processos d’identitat de gènere, expressió
de gènere o intersexualitat. Per aquest motiu, s’ha de fomentar la coeducació i
vetllar perquè la diversitat sexual i afectiva, la identitat de gènere i els
diferents models de família siguin respectats en els diferents àmbits
educatius, en aplicació de la Llei 11/2014.
recursos per a l’alumnat amb trets d’inadaptació al medi escolar i risc
d’exclusió social, amb molt poques diferències a l’hora de determinar les
característiques que ha de tenir l’alumnat per assignar-li un recurs o altre.
Valorem positivament la seva inclusió, però enlloc es defineix el seu
funcionament ni la inspecció que se’n faci d’aquestes.
ordinaris, ja siguin instituts o centres de noves oportunitats. En el cas
d’instituts, no es defineix com es regularan, i en el cas de centres de noves
oportunitats, segons la Disposició Addicional 2ª, seran centres privats, amb el
què el Departament pot acabar renunciant a prestar aquest servei.
comunitat educativa:
d’estar definits al Mapa territorial de recursos per a alumnes amb necessitats
educatives específiques, però el Decret no determina quin és l’organisme
encarregat de la seva elaboració. Per a CCOO, els sindicats representatius hem
de tenir representació en aquest organisme i el Mapa territorial hauria de ser
valorat anualment pel Consell Escolar Territorial corresponent.
els suports intensius, i per les implicacions laborals i de prestació del
servei educatiu, els sindicats hem de ser presents en aquests òrgans.
d’educació especial sostinguts amb fons públics per a complementar l’atenció
als alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres
ordinaris de les seves zones. Però el Decret ni tan sols esmenta la prèvia
negociació col·lectiva amb la representació sindical, ni l’increment
pressupostari que hauria de contemplar, per exemple, pel pagament del
complement d’itinerància.
recursos assignats al seu fill o filla haurien de poder impugnar els recursos
assignats mitjançant un procediment administratiu ràpid i senzill, que hauria
de resoldre la Comissió d’Ordenació Educativa de cada SSTT.
canvi cultural, requeriria una dedicació econòmica molt superior per a la
formació. En canvi, no es planteja cap inversió en formació d’altres
professionals que no siguin docents i pel que fa als CEEPSIR (Centres
d’Educació Especial Proveïdors de Serveis i Recursos), una única jornada
formativa de 2 hores pels professionals serà insuficient pel canvi metodològic i
de condicions que comportarà.
baixada generalitzada de les ràtios als centres educatius, a més de l’increment
dels suports educatius i per fer-ho possible cal una dotació pressupostaria
suficient i mantinguda en el temps.
els diferents serveis educatius i assistencials familiars i de salut
infantojuvenils, com els CSMIJS, els CDIAPS, els Hospitals de dia, Pediatria
etc.. són absolutament imprescindibles si volem que realment el sistema sigui
inclusiu. Al decret no queda suficientment clara ni la relació, ni les fórmules
perquè així sigui.
sinó també amb Cultura i Treball, Afers socials i Famílies, en les tres
vessants d’aquest últim.
resoldre totes aquestes mancances.
proposades per CCOO
Decret . La resposta no podia ser més decebedora
els diferents recursos, el que implicarà que no es concretarà enlloc i
continuarà sent una font de conflicte i de discrecionalitat de l’Administració.
i els suports educatius necessaris. Pel que fa a un dels principals suports, el
personal vetllador, continuarà sense aparèixer al
d’explicació dels motius que ho justifiquin.
famílies puguin actuar en cas de disconformitat amb l’informe psicopedagògic o
amb els recursos assignats. I l’explicació és tan poc garantista jurídicament,
com dir que ja tenen la possibilitat de comentar-ho, que se’ls escolta i els té
en compte…
sindicals a les Comissions d’Ordenació Educativa de cada SSTT. Per CCOO, les
decisions d’aquestes Comissions tenen efectes clars en les condicions laborals
i en el dret a l’educació. Tampoc ens permeten la participació en el disseny de
l’oferta educativa de formació
professional, o la de l’alumnat que no obté l’ESO.
sindicals en l’elaboració dels Mapes territorials de recursos, tot i que diuen
que es tindran en compte les nostres aportacions, però no indiquen en quin
organisme.
els centres educatius.
com l’acció educativa que potencia la igualtat real d’oportunitats”, ja que
consideren que l’Institut Català de les Dones no el va posar i, per tant, no
faria falta. Tampoc volen incloure que s’hagi de vetllar per respectar la
diversitat de models familiars.
*NO ACCEPTEN compensar amb hores a les
persones tutores per elaborar i fer el seguiment dels Plans Individualitzats.
l’alumnat, així com els suports educatius, s’estenguin també als ensenyaments
post-obligatoris o al de persones adultes.
Educatius.
col·lectiva a l’hora de disposar dels recursos personals dels actuals Centres
d’Educació Especial sostinguts amb fons públics per a complementar l’atenció
educativa als alumnes en els centres ordinaris.
d’infants.
Territorials del Mapa de recursos del seu territori.
coordinar els diferents recursos que, com a societat, hem de posar a disposició de l’alumnat.
Unitats d’Escolartizació Compartida, deixant-ho per un futur desplegament en
normatives de menor rang. A més, consideren que l’assignació a UEC o a Noves
Oportunitats no dependrà del lloc de residència, sinó de les característiques
de l’alumne. Haurem de vigilar doncs, que a cada territori hi hagi els dos
tipus de recursos.
àmbits educatius siguin presents al Decret: menjador, extraescolars, transport
escolar, sortides i colònies… Sembla que consideren que ja estan incloses
perquè en la definició de les mesures i els suports, incideixen en tots els
àmbits educatius.
- No pensen incloure el personal sanitari ni el
personal vetllador. - A les AIS només hi haurà mig educador i mig TIS.
- Consideren que el personal dels CRETDIC és
suficient. - Justifiquen una única formació de 2 hores pel
personal dels CEEPSIR. - Consideren que amb l’Informe de l’Institut Català de
les Dones, es compleix la normativa de gènere, i no fan avaluació de
l’impacte de gènere dels diferents recursos intensius proposats.
negociació real, tampoc en el cas dels representants sindicals del de l’escola
concertada i municipals.
Tot un seguit de negatives que fan impossible el nostre suport
a aquest projecte i que ens reafirmen en la necessitat continuar treballant amb
tota la comunitat educativa per una veritable escola inclusiva .