Actualitzat!
Hem demanat per registre al Departament d’Ensenyament el llistat de centres educatius de Catalunya amb presencia de fibrociment i descripció de la seva ubicació i el calendari i /o planificació previst per a la seva retirada.
Aquí teniu el document en .pdf
Aspectes a destacar de la reunió de 3/3/17 de la Comissió Paritària de Prevenció de Riscos Laborals del Departament d’Ensenyament
Pissarres amb fibrociment als centres educatius del Departament d’Ensenyament
Antecedents:
En alguns centres educatius del País Basc es va detectar i constatar l’existència de pissarres que es podien considerar presumpte material amb amiant. Arran d’aquests fets hi havia la possibilitat que aquest tipus de pissarres, probablement fabricades abans del 1990 també haguessin estat comercialitzades a Catalunya. A partir d’aquesta situació, l’any passat el Departament va enviar a tots els centres educatius aquesta informació i les actuacions que calia seguir per identificar i tractar les pissarres amb fibrociment.
Actualment el Departament s’està trobant amb més pissarres de fibrociment del què s’esperava, amb la qual cosa, ha realitzat un pla de treball genèric per a la retirada de pissarres amb fibrociment, on juntament amb l’Institut de Seguretat i Salut Laboral de Barcelona, ha fet una descripció dels diferents escenaris de treball i mesures de protecció mínima. Aquesta informació s’ha passat a les empreses acreditades, les quals seran les encarregades de retirar les pissarres amb amiant dels centres.
Informació sobre la revisió del Protocol per a la prevenció, la detecció, l’actuació i la resolució de situacions d’assetjament psicològic laboral i altres discriminacions a la feina.
L’actual Protocol va entrar en vigor al gener del 2015, després d’un any de funcionament, es va acordar que es realitzaria una revisió. A partir d’aquesta, s’han modificat alguns formularis i s’han afegit unes notes addicionals (addenda) on s’incorporen correccions i es clarifiquen alguns aspectes que en el document de l’anterior protocol no quedaven del tot clars.
El Departament ens informa de que en l’addenda del protocol exposa la obligatorietat de realitzar i/o actualitzar l’avaluació de riscos psicosocials, tant si el cas s’admet a tràmit com sinó s’admet. Aquesta actuació es prioritzarà a fi que es dugui a terme el més aviat possible.
El Departament comenta la possibilitat de poder recórrer la resolució de la Secretària General, d’acord amb la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques. CCOO vam insistir moltíssim en què aquesta possibilitat de poder recórrer la resolució de la Secretària General del Departament corresponent constés en l’addenda del Protocol. Funció Pública no ho va admetre perquè segons ells, el Protocol finalitza amb la resolució de la Direcció General de Funció Pública.
Seguiment dels casos d’assetjament laboral desembre 2016-febrer 2017
Des de CCOO, comentem que la gran majoria de casos del Departament d’Ensenyament es donen entre la direcció i el treballador/a del centre. El Departament diu que hi ha molts factors i que ho està analitzant.
Informes sobre accidentabilitat 2015, de les llars d’infants i dels Centres d’Educació Especial
Un dels objectius de la prevenció de riscos laborals és la minimització dels riscos a fi de reduir la probabilitat de què es materialitzin en forma d’accidents en l’entorn de treball. La realització de la investigació i de l’anàlisi estadística dels accidents esdevinguts, permet extreure informació útil, amb la qual es podrà establir una sèrie d’accions concretes per reduir i incidir sobre els accidents i la seva prevenció.
Informe sobre accidentabilitat de les llars d’infants:
El col•lectiu que més s’accidenta respecte al nombre de tot el col•lectiu, és el d’oficial/a de 1a cuiner/a amb un 15,15%.
El 80,55% dels accidents s’han produït al lloc de treball, i un 16,67% in itinere.
Informe sobre accidentabilitat laboral en Centres d’Educació Especial:
Tot i que s’observa un elevat nombre d’accidents en els docents, si tenim en compte les proporcions de cada col•lectiu comprovem que l’accidentabilitat és molt més gran en el cas dels educadors, un 17,99%, que en el dels docents, un 11,76%.
En PAS l’interval d’edat amb més accidents és el de 36-45 anys, però si ho relacionem amb la plantilla, el tram amb més accidents és el de 26-35 anys.
En el col•lectiu de docents, el tram amb més accidents és el de 26-35 anys, però en relació a la plantilla, és el de 56-65 anys.
En els docents les lesions amb baixa es donen més en el tram 36-45 i sense baixa en el 26-35, mentre que en els educadors tant unes com les altres es donen més en el tram 36-45 anys.
Algunes de les actuacions que ha realitzat el Departament per reduir l’accidentabilitat del personal de les Llars d’infants i dels Centres d’Educació Especial han estat:
• Formació musculoesquelètica
• Tècniques de comunicació assertiva, etc..
Informació sobre l’oferta de vigilància de la salut per al 2017
Al mes de març s’incorpora una metgessa nova al Servei de Prevenció de Riscos de Barcelona Comarques. S’ha fet un encàrrec de serveis contractat una Unitat Bàsica de Salut Laboral (un metge/ssa i un infermer/a) pels Serveis Territorials de Catalunya Central i Maresme, on de moment no s’ha presentat ningú.
Alguns aspectes a destacar de la Programació del Servei de Prevenció de Riscos Laborals per al 2017
– Detecció de les pissarres amb possible contingut d’amiant amb l’objectiu d’eliminar el fibrociment d’acord amb el que estableix el RD 396/2006 i substitució d’aquestes.
– Realització de l’avaluació de riscos laborals dels llocs de treball prioritzant les famílies professionals :
• Energia i aigua.
• Fusta, moble i suro.
– Elaboració i difusió del document informatiu de Prevenció d’accidents en desplaçaments.
– Implementació del procediment de coordinació d’activitats empresarials per les:
• Activitats desenvolupades pel propi de Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat de Catalunya (CTTI) i/o empreses alienes subcontractades.
• Activitats emmarcades dins de la FP dual.
– Realització d’un document formatiu per a la millora dels hàbits posturals en les activitats docents.