Bona feina amb el Síndic de Greuges contra la segregació escolar.

Bona feina amb el Síndic  de Greuges contra la segregació escolar

Descarrega aquí el full informatiu

Des del passat mes de gener, CCOO i la resta d’organitzacions de la Comunitat

Educativa, així com els grups parlamentaris i el Departament d’Ensenyament, hem estat cridats pel Síndic de Greuges i el seu equip per a la defensa dels drets dels infants i adolescents, amb l’objectiu de treballar contra la segregació escolar. Una segregació escolar que es produeix quan en determinats centres educatius es concentra un percentatge molt més elevat que en altres d’alumnat amb necessitats educatives específiques, derivades del seu origen, de les condicions socioeconòmiques familiars, etc.

Des del 2008 el Síndic de Greuges alerta les administracions d’aquesta problemàtica, tot i que va ser el 2016 que dos informes (al juliol i a l’octubre) van mostrar la gravetat del problema i la inacció de l’Administració en tot aquest període. 
Els informes del Síndic demostren l’existència de prejudicis socials sobre la qualitat dels diferents centres escolars, moltes vegades erròniament fonamentats, que condicionen enormement la tria d’escola de les famílies, especialment les que tenen gran capital cultural i econòmic. 
Així mateix, la recerca demostra que per a la majoria de municipis, es detecta una major segregació dins de les escoles d’un mateix barri que entre els barris d’un mateix municipi. És a dir, que la segregació escolar acaba sent superior a la segregació urbana. L’estudi de la situació també elimina les explicacions simplistes de la realitat: no es pot explicar tota la segregació per la confrontació entre la xarxa pública i la concertada, ja que les dades demostren que en la majoria de municipis, les desigualtats entre les diferents escoles públiques són més grans que entre les concertades i les públiques, i el mateix succeeix entre les escoles privades.
Com ha denunciat el Síndic, l’Administració ha prioritzat les polítiques de llibertat d’elecció de centre en lloc de les de lluita contra la segregació. Un clar exemple el vam viure quan el 2012 es va dotar de punts extres a l’hora d’assignar centre educatiu als infants de familiars que havien estudiat anteriorment a aquell centre. 
Hem de reconèixer que el Departament d’Ensenyament, amb l’exconsellera Meritxell Ruiz i l’exdirector General de Polítiques Educatives, Antoni Llobet, havia començat a canviar l’actitud. Un canvi que esperem que es mantingui amb el nou equip, i més després que la nova Consellera, Clara Ponsatí, en la seva intervenció a la darrera reunió del 21 de juliol, considerés la segregació escolar com el principal problema educatiu a Catalunya.
En aquesta darrera reunió amb el Síndic, amb un document de treball que ha recollit la feina d’aquests mesos, s’hi incorporen propostes clares, concretes i viables, per combatre aquest greu problema del nostre sistema educatiu. 
Malauradament, sembla que no totes les organitzacions de la Comunitat Educativa reconeixen el problema. Algunes associacions de famílies de centres concertats i algunes patronals del sector, semblaven més preocupades per mantenir la seva capacitat d’elecció de centre que per acabar amb la segregació. Perquè ja van manifestar que no els agradava la paraula segregació, i alguna intervenció fins i tot qüestionava que s’estigués produint. Segurament perquè ni tan sols s’havien llegit els informes del Síndic, que els va haver de corregir in situ explicant els indicis de segregació que reben contínuament en forma de queixes.
Probablement, en aquestes posicions s’hi barrejaven dosis de defensa d’interessos econòmics i ideològics. Probablement no va ser casual la coincidència de posicionaments entre aquestes patronals i els representants de Junts Pel Si i del Partit Popular. En canvi, algunes patronals d’escoles concertades i la resta de grups parlamentaris van donar un suport explícit a la diagnosi del Síndic.
Ara serà el moment d’acabar de concretar les mesures que s’han de prendre. Unes mesures complicades, ja que hauran de partir de la gradació dels diferents drets, perquè no es poden situar en igualtat d’importància el dret a triar escola i el dret a l’equitat. 
Deixar l’elecció de centre escolar a les mans del mercat -en aquest cas de les famílies o, millor dit, d’una part de les famílies- sense intervenció de l’Administració, implica incrementar la segregació escolar i guetitzar alguns centres educatius. Cal impulsar mesures en el procés d’admissió de l’alumnat que limitin els marges de tria d’escola, orientant i ordenant l’accés, així com per desenvolupar condicions d’escolarització equitatives. És imprescindible fer-ho així per aconseguir que els centres escolars de les diferents zones d’escolarització tinguin una composició social similar entre ells i equivalent a la de l’entorn on s’ubiquen. 
Les CCOO hem participat des del primer moment en aquest procés, realitzant les nostres aportacions i ens sentim representats amb les mesures que proposa el Síndic. El problema és prou important per defensar postures maximalistes, i un pacte sempre consisteix a cedir una part de les teves demandes per acordar amb una contrapart. 
Les CCOO estarem a l’altura de la gravetat del problema i el nostre posicionament ideològic no impedirà que es puguin aplicar algunes mesures que millorin la situació actual. Esperem que la resta d’organitzacions actuïn de la mateixa manera; si no fos així no sabem com podran explicar-ho a la societat catalana.
Només ens falta felicitar els treballs realitzats pel Síndic de Greuges i el seu equip i animar-los a continuar treballant per aconseguir el Pacte que necessita la ciutadania de Catalunya, i sobretot, la seva part més feble.