Proposta ratios menjador escolar.


Des de la Direcció General
d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, s’ha convidat als diferents
agents que intervenen en la prestació del servei de menjador escolar a fer
aportacions en el tràmit de consulta pública previ a la redacció d’un decret
que en regularà el seu funcionament.
Des de la Federació d’Educació de
CCOO, els representants del sector del Lleure Educatiu volem fer la nostra
aportació, i oferir explícitament al Departament d’Ensenyament la nostra
col·laboració per aportar el nostre coneixement al respecte.
El nou decret que de tot plegat
esdevingui permetrà desplegar, per primera vegada en l’àmbit dels serveis de
menjador, la Llei Catalana d’Educació aprovada el 2009 amb un ampli consens parlamentari.
En aquest cas, parlarem sobre les ràtios. I, per
començar a parlar sobre aquesta qüestió, en primer lloc ens hauríem de fer la
següent pregunta:
quina és la
ràtio de monitors/es-infants que s’ha de fer servir al menjador escolar?
Seguidament, aquestes altres: què
esperem d’aquest espai? Cóm pretenem treballar durant aquesta estona? Com a concepte de base, què ha
de prevaldre, quantitat o qualitat?
D’entrada, i donant resposta a la
primera pregunta, partim del fet que no existeix
cap ràtio marcada per normativa
, i que aquella serà la que s’aprovi dins
del pla de funcionament del menjador escolar pel Consell Escolar de cada
centre. Això, provoca que la ràtio dels serveis de menjador de les escoles d’un
mateix municipi poden ser (i de fet normalment són) diferents.
Evidentment, aquesta premissa
condiciona tota la resta de treball que es pugui dur a terme en aquest espai.
Els delegats/es de la “Secció Sindical de CCOO de 7 i Tria”
tenim una opinió molt clara al respecte de tot això esmentat: les ràtios actuals que trobem en els
serveis de menjador escolars són molt elevades.


Per tal de garantir un servei
educatiu integral i de qualitat, les ràtios actuals s’ha de reduir.
Però, hi ha moltes altres raons
que ens fan pensar així: aconseguir una millora en les condicions laborals dels
professionals d’aquest espai, garantir un millor aprenentatge dels infants, etc.
Tenint en
compte els canvis que actualment estan havent-hi pel que fa a l’evolució de la
població, creiem que ha arribat l’hora, d’una vegada per totes,  de posar fil a l’agulla. Cal acabar amb la
massificació que hi ha en la gran majoria d’escoles durant aquesta estona
escolar. Per tant, la nostra proposta
és la següent:
*E.I. (P3): 8 infants, per monitor/a-educador/a
del Lleure.
*E.I. (P4-P5): 10-13 infants, per monitor/a-educador/a
del Lleure.
*C.I. (1r-2n): 13-15 infants per monitor/a-educador/a
del Lleure.
*C.M. i C.S. (3r-6è): 15-18
infants per monitor/a-educador/a del Lleure.
L’estona del migdia, a més  d’incloure
l’àpat (funció alimentària), amb les seves connotacions de satisfacció de
necessitats fisiològiques, també inclou un temps de lleure anterior i/o
posterior, de realització de diferents activitats, de treball i aprenentatge
d’hàbits, valors i actituds (funció educativa), de descans (funció reparadora),
de convivència (funció social), etc.
A més, aquesta
estona que els infants passen al menjador és un terç de la seva jornada
escolar. Per tant, és imprescindible que el
Projecte Educatiu del Centre pugui tenir continuïtat durant el menjador
escolar, amb uns mínims qualitatius.
Actualment, hi ha molts centres
on els és impossible realitzar cap (o gairebé cap) activitat educativa, a part
del dinar, per l’elevat nombre d’infants que participen del servei de menjador,
que no està gens compensat amb el nombre de professionals que formen part de
l’equip de monitoratge d’aquest servei. És més que evident, que aquesta
situació repercuteix directament tant en la qualitat de servei que es dona, com
en la qualitat del servei que reben els infants que hi participen.
Està molt bé parlar de preus, de
gestió i d’aliments. Però, què hi ha dels infants, sense la presència dels
quals aquest servei desapareixeria?
Precisament, el que hauríem de
fer
és posar al centre de la presa de
decisions i de la nostra intervenció educativa als infants.
Així doncs, què volem: qualitat educativa? Vetllar pels infants amb les
millors garanties i els millors professionals?
Si és així, l’adequació de les
ràtios és quelcom urgent a portar a terme.
“Delegats/des Secció Sindical CCOO
7 i Tria”