El MUCE de Girona denuncia la falta d’una bona planificació

Comunicat del MUCE sobre la preinscripció de la ciutat de Girona (Secundària)
Una vegada més s’ha fet un nou  procés de preinscripció a la ciutat de Girona en el que la sensació de precipitació,  provisionalitat i la manca d’una planificació eficaç han estat en boca de bona part de la societat gironina i especialment de les parts més afectades com són les famílies i els centres.
Les entitats que formem part del MUCE de Girona així ho vam considerar en un Manifest que es va difondre en els centres educatius en conèixer l’oferta per la preinscripció de 1r d’ESO  i creiem que les dades que s’han produït en aquest procés ho estan corroborant. 
És una evidència des de fa molts anys, que la ciutat de Girona necessita més places de secundària i que això implicava la construcció d’almenys un nou institut. Aquesta demanda la ve repetint la comunitat educativa, com a mínim des del curs 2008-09. Al final el curs 2014-15 es va atendre de forma precària i en ubicació provisional amb el que s’ha anomenat institut Ermessenda amb dues línies de 1r. El curs passat ja van caler dues línies més repercutint  dos “bonys” en dos centres de la ciutat. I pel curs vinent en calen 3 més, o sigui 5 en total, assignades totes elles a l’institut Ermessenda, en dues seus, produint més sensació de precarietat i provisionalitat.  Amb l’anunci a darrera hora que una possible destinació definitiva de l’Institut Ermesenda seria a l’edifici de l’antiga fàbrica Simon, sense tenir cap estudi de viabilitat lligat i positiu sobre el nou emplaçament. 
Així les coses, el resultat de la preinscripció ha estat molt preocupant pel que fa al resultat de l’institut Ermesenda: d’un total de 150 places ofertes, s’han preinscrit en primera opció 53 alumnes i per tant han quedat vacants 93 places d’aquest institut. De fet les tres línies senceres que han d’anar a la nova subseu de l’Ermesenda per sobre del Decathlon. La resta de centres de secundària, amb petites variacions, han respost a la dinàmica que s’ha anat produint els darrers cursos. 
De tot plegat es denota:
  1. Que la informació ha estat deficient. De fet algunes famílies han manifestat que la informació no ha existit. No s’ha fet una tasca de proximitat d’adreçar-se a les famílies de 6è  per informar, debatre i contrastar aquesta informació. Fins i tot hi ha  famílies que s’ho han pres com un cert menyspreu cap a la part més interessada i implicada de tot el procés. 
  2. Que s’ha generat més inquietud encara. En lloc de donar més confiança i participació en el projecte de l’educació secundària de la ciutat, s’ha aconseguit l’efecte contrari, més desconfiança i desafecció.  Les incerteses sobre els itineraris educatius, la provisionalitat i els canvis d’emplaçament i la manca d’una planificació amb cara i ulls han generat un increment d’aquesta inquietud.
  3. Que el resultat de la preinscripció és molt probable que provoqui més segregació educativa. Si l’objectiu d’aquest curs era la reducció de la segregació educativa després de l’informe del Síndic de Greuges i del mateix procés de debat que promou la regidoria d’educació, estem caminant just en la direcció contraria. L’acumulació de les vacants en un sol centre, la incertesa en la planificació, la indefinició dels projectes educatius  i la manca d’un treball seriós i contrastat amb les famílies són garantia de més segregació i en aquest sentit d’afavorir més la xarxa privada concertada que la pública.