Acticle d’opinió: CAP TANCAMENT DE P3 A L’ESCOLA PÚBLICA

 
                                                     Quim Fornés Salillas
CAP TANCAMENT DE P3 A L’ESCOLA PÚBLICA
Que hi hagi grups de P3 a les escoles públiques amb 25 alumnes no és un problema pel Departament d’Ensenyament. Que en alguns d’aquests grups hi hagi alumnes amb necessitats educatives especials, amb ràtios similars, no és un problema pel Departament. Que faltin hores de personal tècnic d’educació infantil, que es dificulti la seva cobertura de substitucions per baixa laboral, que faltin hores de personal vetllador per atendre a l’alumnat amb limitacions psicomotrius, tampoc és un problema pel Departament. 
Aquestes són greus deficiències que pateixen les escoles públiques de la nostra comarca i arreu del país. En aquest cas a l’educació infantil, però que també és extensible a la primària i a la secundària, obligatòria i no obligatòria. 
Aquí rau el quid de la polèmica: mentre el Departament d’Ensenyament justifica la supressió de línies de P3 a causa de la davallada demogràfica, la disminució de la natalitat que redunda en menys infants per escolaritzar. Nosaltres, les CCOO, com també la resta de la comunitat educativa agrupada en el MUCE (Marc Unitari de la Comunitat Educativa): docents, mares i pares, alumnat… considerem que la prioritat és reduir les ràtios escolars per salvar grups escolars i millorar l’atenció educativa. La nostra proposta són ràtios de 20 alumnes, i de 15 alumnes en grups amb infants de necessitats educatives especials a l’etapa infantil, 3-6 anys. Aquesta proposta està avalada amb experiències i normes d’estats europeus amb major inversió educativa, que mostren una millora a l’atenció als infants. Perquè, al cap i la fi, la qüestió està en destinar més o menys inversió per a l’escola pública. 
La política de retallades en els serveis públics de l’actual Govern de la Generalitat és continuista respecte de l’anterior de Convergència. A la nostra comarca, 6 escoles de diversos municipis estan afectades per la supressió d’una línia de P3, que formen part del total de més de 60 en el conjunt de Catalunya. Què sàpiguen hores d’ara, ja que en poden ser més en funció de la preinscripció que hi hagi. Aquesta retallada se suma a la que ja hem patit en anys anteriors en línies i també amb tancament d’escoles. La supressió de grups incideix en la retallada de docents, que és de 1,5 docent per grup retallat, i també al personal TEI. Aquest fet fa minvar la plantilla educativa en un moment on cal destinar inversió en la creació d’ocupació estable i digna. 
La retallada afecta sobre tot als centres públics, mentre que ens consta que hi ha escoles privades concertades que se les permet tenir grups amb menys de 25 alumnes i en alguns casos fins i tot per sota de 20. Per això la nostra exigència és que totes les escoles sostingudes amb fons públics tinguin el mateix tractament. Si a la concertada són viables els grups amb inferior ràtio, també s’ha de permetre a la pública. Aquest greuge s’incrementa amb les escoles concertades d’elit i que segreguen per sexes, fet que considerem que va en contra de la coeducació i no fan cap funció social, per la qual cosa no haurien de tenir concert.
Mentre la qüestió demogràfica és la raó del Govern de la Generalitat per retallar a infantil i primària, a secundària l’increment notori d’alumnat que arriba a aquesta etapa educativa, rep el mateix tracte retallador: insuficient dotació pressupostària per eixamplar el número d’instituts. A diversos municipis de la comarca falten aules per encabir el creixement de matrícula a l’ESO, alhora que continuen havent-hi cargoleres.
La pressió reivindicativa de la comunitat educativa pública, com també la col·laboració d’ajuntaments afectats per les supressions (a diversos municipis s’ha aprovat la moció de les CCOO per salvar els grups d’infantil), està donant efectes positius: congelació de la supressió d’algunes línies de P3 previstes fins després de la preinscripció. De fet aquesta és una de les demandes que fem, per tal de no induir a la no inscripció i per tant condemnar directament a l’escola. Fins i tot, el Departament està disposat a rebaixar la ràtio en els centres amb alta complexitat educativa a 22 alumnes, que tot i que no és el que plantegem, és un pas. Ara bé, aquests fets s’han de valorar amb cautela i mantenir la pressió per evitar la supressió prevista.
A les CCOO estem compromesos amb l’Educació Pública, ja que la considerem un servei públic fonamental i un pilar bàsic del benestar social. Per això mantindrem de manera activa i perseverant la nostra activitat reivindicativa colze amb colze amb la resta de la comunitat educativa.
Quim Fornés Salillas 
Secretari Educació CCOO Vallès Oriental Maresme Osona