Davant de l’aprovació amb l’Acord de Govern GOV/49/2016 de les
directrius del Pla d’acreditació i qualificació professionals del passat 26
d’abril
CCOO considera que és urgent posar en marxa els processos d’acreditació
de competències per donar resposta a les necessitats de qualificació de les
persones
de competències per donar resposta a les necessitats de qualificació de les
persones
El 45% de la població activa a Catalunya no té
acreditada la seva qualificació professional tot i tenir l’experiència laboral
i la formació per fer-ho. A més a Catalunya tenim un 9% de qualificacions
intermèdies de Formació Professional (FP) respecte al 33% de mitjana de l’OCDE.
Per això a CCOO considerem de gran valor estratègic posar en marxa mesures “de
xoc” per a l’augment del nivell de qualificació de les persones com a palanca
de canvi generadora d’ocupació de qualitat conduent a un model productiu de
valor afegit.
acreditada la seva qualificació professional tot i tenir l’experiència laboral
i la formació per fer-ho. A més a Catalunya tenim un 9% de qualificacions
intermèdies de Formació Professional (FP) respecte al 33% de mitjana de l’OCDE.
Per això a CCOO considerem de gran valor estratègic posar en marxa mesures “de
xoc” per a l’augment del nivell de qualificació de les persones com a palanca
de canvi generadora d’ocupació de qualitat conduent a un model productiu de
valor afegit.
CCOO hem participat activament en l’elaboració de
les directrius del Pla d’acreditació i qualificació professionals i valorem
positivament que comenci el desplegament de la Llei 10/2015, de 19 de juny, de
formació i qualificació professionals de Catalunya (Llei d’FQPC). Tot i això
encara s’ha de treballar molt en elaborar el model del Sistema de d’avaluació i
acreditació de competències català (previst per a finals d’any) i agilitzar un
desplegament que generi tots els instruments necessaris que contempla Llei com
són la Comissió Rectora i l’Agència Pública d’FQPC.
les directrius del Pla d’acreditació i qualificació professionals i valorem
positivament que comenci el desplegament de la Llei 10/2015, de 19 de juny, de
formació i qualificació professionals de Catalunya (Llei d’FQPC). Tot i això
encara s’ha de treballar molt en elaborar el model del Sistema de d’avaluació i
acreditació de competències català (previst per a finals d’any) i agilitzar un
desplegament que generi tots els instruments necessaris que contempla Llei com
són la Comissió Rectora i l’Agència Pública d’FQPC.
Així mateix, volem advertir que les directrius del
Pla d’acreditació i qualificació no tindran l’abast desitjat si no es garanteixen
aspectes com:
Pla d’acreditació i qualificació no tindran l’abast desitjat si no es garanteixen
aspectes com:
- Una detecció de necessitats fonamentada en el
diàleg i concertació social. - Un finançament a l’alçada de les necessitats dels
centres i professionals que desenvoluparan aquesta mesura. - L’oferta formativa pública i gratuïta actual que
complementi l’acreditació per a garantir l’itinerari formatiu conduent a la
qualificació. - Les garanties de gratuïtat recollides a l’Estatut
d’Autonomia de Catalunya pel que fa a la formació i promoció professional de
les treballadores i treballadors. - Un seguiment i avaluació del Pla amb participació
i transparència efectiva.
CCOO recordem que actualment hi ha dos vies per a
l’acreditació de competències de l’experiència laboral i formació no formal que
generen confusió i diferència de taxes per als seus destinataris. Un exemple
més de la necessitat urgent d’un govern únic en matèria d’FP que garanteixi la
coordinació dels dos Departaments implicats i faci efectiva la integració de
l’FP inicial i l’FP per l’ocupació; dos subsistemes, que ara per ara, segmenten
l’oferta pel perfil dels seus destinataris (joves, adults, aturats, ocupats,
…) i dificulten l’aprenentatge al llarg de la vida de les persones.
l’acreditació de competències de l’experiència laboral i formació no formal que
generen confusió i diferència de taxes per als seus destinataris. Un exemple
més de la necessitat urgent d’un govern únic en matèria d’FP que garanteixi la
coordinació dels dos Departaments implicats i faci efectiva la integració de
l’FP inicial i l’FP per l’ocupació; dos subsistemes, que ara per ara, segmenten
l’oferta pel perfil dels seus destinataris (joves, adults, aturats, ocupats,
…) i dificulten l’aprenentatge al llarg de la vida de les persones.
És per tot això que CCOO treballa de forma
proactiva en el desplegament de la Llei d’FQPC en línies estratègiques com:
proactiva en el desplegament de la Llei d’FQPC en línies estratègiques com:
- Un sistema que avanci en l’aprenentatge al llarg
de la vida que garanteixi la qualificació de les persones per a la seva
inserció o reinserció al mercat de treball, i per a la continuïtat formativa. - Un servei d’informació, orientació i acompanyament
únic i coordinat que acabi amb la xacra de l’abandonament escolar prematur i
que faciliti les transicions laborals, educatives i formatives. - Un model català de Formació Professional dual amb vinculació laboral,
que garanteixi: els aprenentatges al centre de treball, la millora de
qualificació i la inserció laboral de les persones.
+INFORMACIÓ:
- Acord de Govern: GOV/49/2016
- Premsa: La Vanguardia, Aldia