La Federació d’Educació de CCOO de Catalunya ha analitzat en roda de premsa la situació de la formació professional (FP) amb un informe presentat el divendres 17 de juny de 2016.
De tot l’informe es poden extreure 5
grans conclusions:
grans conclusions:
- En un context d’encavalcament de Lleis Educatives i de reducció de recursos només els
aspectes sociolaborals expliquen el descens de l’abandonament escolar prematur.
Les dificultats d’inserció laboral dels i les joves han originat un augment
d’escolarització massiu que s’evidencia també en d’altres països amb problemes
similars. - Més de la meitat del
col·lectiu en AEP té l’ESO el que fa visible que el problema no és el fracàs a
l’ESO sinó la manca d’orientació i d’oferta en els estudis post-obligatoris. - L’orientació
prioritza les vies acadèmiques quan la mancança de titulacions i les noves oportunitats
laborals es focalitzen al nivell intermig d’FP (Grau Mitjà). - La reducció de
recursos en educació pública ha originat una saturació a primer curs de Grau
Mitjà el que fa evident que el problema no reconegut per les administracions és
que l’AEP s’ha desplaçat en la ruptura orientadora i d’acompanyament de l’ESO a
Grau Mitjà i en la manca de recursos per a la tutoria, l’atenció
individualitzada i les necessitats educatives especials. - Els i les joves que
opten a Grau Mitjà no poden accedir als estudis que desitgen ni tant sols si
aquests tenen elevada inserció laboral. Per tant, l’oferta resta desajustada de
la demanda de les persones i del mercat de treball.
CCOO proposem 6 eixos principals:
- Cal aprofitar el
retorn de molts/es joves al Sistema Educatiu donant una oferta de qualitat que
no visualitzi etapes de menor valor o estereotips de gènere. L’FP necessita de
les millors aptituds i potencialitats com qualsevol altra etapa. - Augment d’oferta
segons prospecció de demanda de les persones i del mercat de treball amb diàleg
social. Inversió educativa al nivell de la mitjana de la Unió Europea. Gran
pacte per l’educació i acord per l’FP. - La posada en marxa urgent
d’un servei de informació, orientació integrada i acompanyament acadèmic i
professional que garanteixi l’aprenentatge al llarg de la vida de les persones,
les transicions laborals i formatives i la connexió entre les etapes
d’ensenyaments obligatoris i post-obligatòris. - Actuar
prioritàriament a Grau Mitjà per a: reduir les ràtios, prioritzant els recursos
materials i humans necessaris que permetin reforçar el cos docent i fer
possible els desdoblaments, l’acció tutorial i l’atenció individualitzada. - Avançar de immediat
cap a un Sistema d’Aprenentatge al Llarg de la Vida de les persones. Que situï
en el centre les seves necessitats i trenqui les barreres i interessos de les
administracions, que faciliti els processos d’acreditació de competències de les
persones en qualsevol etapa de la seva vida i possibiliti l’accés al sistema
educatiu per complimentar la seva titulació, a fi d’incrementar l’ocupabilitat
de les persones amb baixos nivell de qualificació. - En una situació d’atur
elevadíssim i cronificat com el que patim, reclamem diàleg permanent i consens
amb les associacions, sindicals i empresarials més representatives i amb la
comunitat educativa
Feu clic per veure:
– L’informe “Ha de ser la FP un instrument de reducció de l’abandonament?”
– Les declaracions d’Eduard Requena, responsable d’FP de la Federació d’Educació de CCOO de Catalunya, efectuades a la roda de premsa del divendres 17 de juny de 2016.