La Federació d’Educació de CCOO de Catalunya ha analitzat en roda de premsa la situació de la formació professional (FP) amb un informe presentat el divendres 17 de juny de 2016.

De tot l’informe es poden extreure 5
grans conclusions:
  1. En un context d’encavalcament de Lleis Educatives i de reducció de recursos només els
    aspectes sociolaborals expliquen el descens de l’abandonament escolar prematur.
    Les dificultats d’inserció laboral dels i les joves han originat un augment
    d’escolarització massiu que s’evidencia també en d’altres països amb problemes
    similars.
  2. Més de la meitat del
    col·lectiu en AEP té l’ESO el que fa visible que el problema no és el fracàs a
    l’ESO sinó la manca d’orientació i d’oferta en els estudis post-obligatoris.
  3. L’orientació
    prioritza les vies acadèmiques quan la mancança de titulacions i les noves oportunitats
    laborals es focalitzen al nivell intermig d’FP (Grau Mitjà).
  4. La reducció de
    recursos en educació pública ha originat una saturació a primer curs de Grau
    Mitjà el que fa evident que el problema no reconegut per les administracions és
    que l’AEP s’ha desplaçat en la ruptura orientadora i d’acompanyament de l’ESO a
    Grau Mitjà i en la manca de recursos per a la tutoria, l’atenció
    individualitzada i les necessitats educatives especials.
  5. Els i les joves que
    opten a Grau Mitjà no poden accedir als estudis que desitgen ni tant sols si
    aquests tenen elevada inserció laboral. Per tant, l’oferta resta desajustada de
    la demanda de les persones i del mercat de treball.

 CCOO proposem 6 eixos principals:
  1. Cal aprofitar el
    retorn de molts/es joves al Sistema Educatiu donant una oferta de qualitat que
    no visualitzi etapes de menor valor o estereotips de gènere. L’FP necessita de
    les millors aptituds i potencialitats com qualsevol altra etapa.
  2. Augment d’oferta
    segons prospecció de demanda de les persones i del mercat de treball amb diàleg
    social. Inversió educativa al nivell de la mitjana de la Unió Europea. Gran
    pacte per l’educació i acord per l’FP.
  3. La posada en marxa urgent
    d’un servei de informació, orientació integrada i acompanyament acadèmic i
    professional que garanteixi l’aprenentatge al llarg de la vida de les persones,
    les transicions laborals i formatives i la connexió entre les etapes
    d’ensenyaments obligatoris i post-obligatòris.
  4. Actuar
    prioritàriament a Grau Mitjà per a: reduir les ràtios, prioritzant els recursos
    materials i humans necessaris que permetin reforçar el cos docent i fer
    possible els desdoblaments, l’acció tutorial i l’atenció individualitzada.
  5. Avançar de immediat
    cap a un Sistema d’Aprenentatge al Llarg de la Vida de les persones. Que situï
    en el centre les seves necessitats i trenqui les barreres i interessos de les
    administracions, que faciliti els processos d’acreditació de competències de les
    persones en qualsevol etapa de la seva vida i possibiliti l’accés al sistema
    educatiu per complimentar la seva titulació, a fi d’incrementar l’ocupabilitat
    de les persones amb baixos nivell de qualificació.
  6. En una situació d’atur
    elevadíssim i cronificat com el que patim, reclamem diàleg permanent i consens
    amb les associacions, sindicals i empresarials més representatives i amb la
    comunitat educativa

Feu clic per veure:
– L’informe “Ha de ser la FP un instrument de reducció de l’abandonament?”
– Les declaracions d’Eduard Requena, responsable d’FP de la Federació d’Educació de CCOO de Catalunya, efectuades a la roda de premsa del divendres 17 de juny de 2016.

image_print
Comparteix.

Comentaris tancats.