CCOO denunciem que tot i que els Cicles
Formatius pateixen l’increment de ràtios més important del Sistema Educatiu, el
Departament d’Ensenyament segueix marginant aquesta etapa, tot i les continues
recomanacions dels organismes internacionals de corregir les greus mancances de
tècnics que pateix el nostre país.


Tot i l’avanç que suposa la moció aprovada el
passat dijous pel que fa a major concreció i diàleg social respecte al redactat
de la Llei 10/2015, de 19 de juny, de formació i qualificació professionals de
Catalunya (d’ara en endavant Llei d’FQPC). A CCOO considerem que els
aspectes que haguessin representat mesures immediates i de “xoc” han quedat
restringides a un calendari llarg
del que tampoc compartim les prioritats.
Hem de pensar que transcorregut un any de l’aprovació encara no hi ha cap
mesura tangible ni cap recurs addicional
i per tant, considerem l’aprovació
de la moció com una mera declaració d’intencions.
Concretament en la votació de la moció
presentada el passat dijous pel grup parlamentari Socialista, Junts pel Sí ila CUP van oposar-se, a “Reduir les ràtios al sistema de formació
professional
per millorar la qualitat de la formació,
prioritzant els recursos materials i humans necessaris que permetin reforçar el
cos docent i fer possible els desdoblaments, l’acció tutorial i l’atenció
individualitzada”.
Des de CCOO consideràvem que el punt suspés, igual que el de
recursos per a la Formació per l’Ocupació, constituien una gran oportunitat per
corregir l’augment de ràtio més important de tot el Sistema Educatiu públic
en els darrers anys
i d’anticipació de recursos per a la formació de
treballadores i treballadors desocupats.
En el cas de les ràtios des del curs 2004-2005 al 2014-2015 les
etapes educatives/formatives han sofert el següent creixement percentual del
nombre d’alumnes/unitat: ESO 6%, Batxillerat 10%, Grau Mitjà 52% i Grau
Superior 50%.
A la inexistència de mecanismes d’orientació i acompanyament entre
els estudis obligatòris i post-obligatòris s’afegeix el fet que amb
l’increment de ràtios experimentat als Graus Mitjans s’ha debilitat l’acció
tutorial i l’atenció individualitzada
i això es pot observar en les
següents xifres:
  • El percentatge d’alumnes
    de més que hi ha a primer respecte a segon curs a Batxillerat, Grau Mitjà i
    Grau Superior és respectivament de: 12%, 65% i 21%. El que indica que el
    primer de Grau Mitjà es converteix en una procés de sel·lecció i expulsió que
    no es dona en cap altra etapa
    .

  • Tot i
    que el creixement de places ha estat prioritari als Cicles Formatius ja que a
    Grau Mitjà i Grau Superior ha estat des del 2005 al 2014 del 90% i 101%
    respectivament, la taxa de graduació només ha incrementat en el 52% i 58%,
    respectivament, en el mateix periode
    .

Cal recordar altres dades:

  • La inversió en
    educació pública a Catalunya, Espanya i de la mitjana de la Unió Europea amb
    les darreres xifres disponibles, respecte al PIB, és del 3,7%, 4,34% i 5,25%
    respectivament.
  • Catalunya té un
    nivell de qualificació polaritzat
    de la població major de 16 anys ja que
    actualment tenim un 42% que ha finalitzat l’ESO,
    un 23,5% estudis post-obligatòris i un 34,5% amb estudis universitaris.
  • Un percentatge de
    població adulta amb nivell d’estudis post-obligatòris d’FP del 9% respecte al
    33% de la mitjana de l’OCDE.
  • El Sistema Educatiu
    català segueix amb una proporció 60/40 d’alumnes a Batxillerat i Grau Mitjà,
    el que contradiu els models de referència.
  • El Departament
    d’Ensenyament va confirmar el passat octubre als mitjans de comunicació que alvoltant del 50% de l’alumnat a Grau Mitjà abandonaba els estudis, el que
    fins als 24 anys comptabilitza com a abandonament escolar prematur.
  • Els organismes
    internacionals recorden reiteradament que a l’any 2020 dos terços de l’ocupació
    generada serà per a tècnics d’FP.

A aquest dèficit d’inversió i de creixement quantitatiu però no
qualitatiu s’afegeix l’aposta del Departament de fer crèixer l’oferta privada de Cicles Formatius de Grau Superior en universitats sense cap
consens ni diàleg. I també la de facilitar l’accés directe de Grau Mitjà a
Grau Superior per a centres privats
, quan als públics s’estableix una major
exigència.
Amb tota aquesta perspectiva crítica a CCOO instem al Departament
d’Ensenyament i al Govern de Catalunya a prendre mesures immediates, de “xoc”,
mitjançant el diàleg social, per a:
  • Assolir el nivell
    d’inversió en educació pública en %PIB de referència a la Unió Europea.
  • Comptabilitzar i
    reduir l’abandonament escolar prematur.
  • Posar en marxa un
    sistema de finestreta única i integrat, d’informació, orientació i
    acompanyament, on treballin coordinadament totes les administracions
    (educativa, laboral, local, …) i sigui de màxima proximitat per a les
    persones.
  • Dotar de recursos
    suficients a l’FP com així es compromet al redactat de la Llei d’FQPC.
  • Actuar
    prioritàriament a Grau Mitjà per a: reduir les ràtios, prioritzant els recursos
    materials i humans necessaris que permetin reforçar el cos docent i fer
    possible els desdoblaments, l’acció tutorial i l’atenció individualitzada.
  • Avançar de immediat cap a un Sistema d’Aprenentatge al Llarg de la Vida de les persones que situí en el centre les seves necessitats i trenqui les barreres i interessos de les administracions.

Enllaços a premsa: El Periodico, La Vanguardia, …

image_print
Comparteix.

Comentaris tancats.