CCOO denúncia que
aquesta mesura dificulta la tasca d’orientació a l’alumnat, devalua la formació
professional i posa en perill molts llocs de treball.
Des de que
al 2013 es va aprovar, amb el rebuig frontal de la comunitat educativa, la Llei
de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) els professionals de la docència
patim la seva implantació progressiva. Una gota malaia que pretén erosionar i
devastar la participació, el consens, el procés avaluador com a millora
educativa, l’aprenentatge comprensiu i la inclusivitat, consolidant la Formació
Professional com una xarxa de contenció de l’abandonament escolar prematur i de
les disfuncions del propi Sistema Educatiu.
al 2013 es va aprovar, amb el rebuig frontal de la comunitat educativa, la Llei
de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) els professionals de la docència
patim la seva implantació progressiva. Una gota malaia que pretén erosionar i
devastar la participació, el consens, el procés avaluador com a millora
educativa, l’aprenentatge comprensiu i la inclusivitat, consolidant la Formació
Professional com una xarxa de contenció de l’abandonament escolar prematur i de
les disfuncions del propi Sistema Educatiu.
Al 2014, la tasca d’orientació ja va
ser complexa en adaptar-se a corre-cuita al desplegament de l’FP Bàsica (FPB) i
substituir els Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) pels
Programes de Formació i Inserció (PFI). Uns programes, els PFI, que:
ser complexa en adaptar-se a corre-cuita al desplegament de l’FP Bàsica (FPB) i
substituir els Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) pels
Programes de Formació i Inserció (PFI). Uns programes, els PFI, que:
- permeten convalidacions amb l’FPB
- donen accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà (CFGM)
havent suspès la prova - consoliden la precarització de la funció docent i
l’estabilitat dels programes - dificulten l’atenció individualitzada a l’alumnat
Al 2015 sorgien els Programes de
Promoció Professional (PPP) que en realitat és l’FPB de la LOMCE amb un nom nou
(es poden consultar els currículums al web del Departament). Actualment es
cursen a 10 centres a Catalunya i evidentment van ser posats en marxa a
corre-cuita i silenciosament per fer veure, un cop més, que la LOMCE no s’aplica a Catalunya. Un
altre demostració de que el Ministerio i el Departament “van de la mà”.
Promoció Professional (PPP) que en realitat és l’FPB de la LOMCE amb un nom nou
(es poden consultar els currículums al web del Departament). Actualment es
cursen a 10 centres a Catalunya i evidentment van ser posats en marxa a
corre-cuita i silenciosament per fer veure, un cop més, que la LOMCE no s’aplica a Catalunya. Un
altre demostració de que el Ministerio i el Departament “van de la mà”.
Enguany arriba un altra peça clau de
la LOMCE a l’FP: L’accés directe des
dels CFGM a Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) si hi ha disponibilitat de
places. Aquesta mesura dinamita l’estructura de l’FP per diverses raons:
la LOMCE a l’FP: L’accés directe des
dels CFGM a Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) si hi ha disponibilitat de
places. Aquesta mesura dinamita l’estructura de l’FP per diverses raons:
- s’està equiparant un CFGM amb el Batxillerat que és el
que dóna accés directe a un CFGS i quasi a la Universitat. - els títols de CFGS demanen un nivell d’autonomia no
previst en general amb l’obtenció d’un CFGM. - l’accés quasi directe dels PFI a CFGM multiplica els
efectes de devaluació de l’FP. - els centres on la demanda superi l’oferta (potser
simplement per que tenen una situació més estratègica) podran establir
procediments d’admissió el que s’acabarà traduint en rànquings que
re-alimentaran l’estigmatització. - el curs 2014-2015 més de 12.000 alumnes van accedir a
CFGS a través de la prova d’accés o curs d’accés, aquest fet pot suposar posar
en perill, més de 500 llocs de treball.
Amb la Resolució ENS/1004/2016 de 18 d’abril del Departament d’Ensenyament es confirma que el curs 2016-17 serà
possible accedir directament a un CFGS amb un títol de tècnic de grau mitjà, si
bé seguiran tenint prioritat els titulats que provinguin del Batxillerat
(als quals se’ls reserva un 60% de les places), del Curs específic d’Accés a
Grau Superior (20% de places) i de la Prova d’Accés a Grau Superior (20%
restant).
possible accedir directament a un CFGS amb un títol de tècnic de grau mitjà, si
bé seguiran tenint prioritat els titulats que provinguin del Batxillerat
(als quals se’ls reserva un 60% de les places), del Curs específic d’Accés a
Grau Superior (20% de places) i de la Prova d’Accés a Grau Superior (20%
restant).
A CCOO
lamentem que la Conselleria d’Educació es preocupi més per fer veure que no
aplica la LOMCE que en cercar solucions amb tota la comunitat educativa,
provocant cada final de curs distorsió en les tasques d’orientació de l’alumnat.
lamentem que la Conselleria d’Educació es preocupi més per fer veure que no
aplica la LOMCE que en cercar solucions amb tota la comunitat educativa,
provocant cada final de curs distorsió en les tasques d’orientació de l’alumnat.
Així mateix a CCOO considerem:
- que l’FP ha de ser un eix estratègic prioritari per al Govern així com el
d’establir un sistema d’aprenentatge al llarg de la vida de les persones que
faciliti les transicions educatives, formatives i laborals - que l’FP ha de ser un itinerari que formi rigorosament, promocioni i
fomenti les potencialitats de les persones - que la inversió en la millora de la qualitat educativa ha de ser
fonamental - és decisiu eliminar la xacra de l’abandonament escolar prematur
- que la millora de la qualificació de les
persones i l’ocupació de qualitat només es poden garantir mitjançant el diàleg
social
+INFORMACIÓ:
- RESOLUCIÓ ENS/2453/2014, de 30 d’octubre, per la qual s’implanten cicles de formació professional bàsica en diversos centres educatius públics.
- Resolució de 14 de gener de 2015 del director general, de Formación Profesional i Ensenyaments de REGIM Especial, per la qual es determi La superficie dels espais por impartir els Ciclos de Formació bàsica profesional i els programes Que moduls incloguin profesionales de Formación profesional bàsica A partir del curs 2014-2015
- RESOLUCIÓ ENS/1004/2016, de 18 d’abril, per la qual es determinen el calendari i els aspectes específicsde la preinscripció per al curs 2016-2017 per als ensenyaments de batxillerat, batxillerat integrat ambmúsica o dansa, cicles formatius de formació professional de grau mitjà i de grau superior, cursos d’accésa aquests cicles, programes de formació i inserció, cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de graumitjà i de grau superior, artístics superiors (art dramàtic, música, dansa, disseny i conservació i restauracióde béns culturals), d’idiomes en escoles oficials d’idiomes, esportius, i els impartits en centres i aules deformació d’adults.