Davant l’adscripció de l’Agència de Formació i
Qualificació Professionals de Catalunya al Departament d’Ensenyament de la
Generalitat
concertació han impedit fins ara que la Formació Professional (FP) inicial,
actuï com a palanca de canvi en la millora de qualificació de les persones i de
creació d’ocupació de qualitat. Amb les funcions del nou Govern de la
Generalitat de Catalunya, queda adscrit al Departament d’Ensenyament el Sistema
de Formació i Qualificació Professionals, i d’aquesta forma es confirma el que
ja era evident amb la conducció i aprovació per part de l’exconsellera Irene
Rigau de la Llei 10/2015, de 19 de juny, de Formació i Qualificacions
Professionals de Catalunya (FQPC).
hagués optat per un model de
referència internacional com el del País Basc, al qual la Viceconselleria d’FP
queda dins d’una gran Conselleria amb el mateix nivell de protagonisme i
d’accés als recursos que Educació, Universitat i Recerca, Política Lingüística
o Esport.
l’Agència al Departament d’Ensenyament, ni la seva creació, o que s’hagués
adscrit a una altra Conselleria, haguessin implicat canvis laborals pels
treballadors i treballadores que sempre quedaran vinculats a la gestió de
recursos humans del Departament al qual pertanyen.
polítiques actuals de reducció de recursos públics, de pèrdua de drets laborals
i nul diàleg social, i el més que probable endarreriment del desplegament de la
Llei d’FQPC, pot conduir a l’adscripció d’aquesta Agència i posada en
funcionament més enllà de la tardor.
CCOO té clar que més enllà dels
corporativismes i de la defensa de les competències de cada Departament en
matèria d’FP, tot i que el sindicat va ser el primer i en solitari en generar
oposició a la Llei d’FQPC, es va posicionar en contra de la seva aprovació,
considera que ara caldrà estar molt atents a un desplegament útil per a la
ciutadania i neutralitzar aspectes com: la LOMCE, el nul compromís amb els
centres públics, la creació de centres segregadors anomenats de “segona
oportunitat”, la distribució de majories als seus òrgans que fa que
l’administració no necessiti consens, l’avaluació del Sistema que mai té
participació, o el fet que va rebutjar CCOO des del primer moment de voler
incidir a la baixa en les condicions laborals dels docents.
En el marc d’un nou acord d’FP que CCOO
demana, s’han sol·licitat tres meses de negociació específica al Departament
d’Ensenyament perquè els temes d’FP disposin del temps adequat i no restin al
torn obert de paraula d’altres convocatòries. Però no hem obtingut resposta.
Considerem per tant que la Formació
Professional no assumirà el paper clau que li pertoca si no es recuperen i
incrementen els recursos i això ha d’anar acompanyat del diàleg social, com
així és als models de referència internacional.