El Sistema d’FQPC passa a ser competència exclusiva d’Ensenyament per primera vegada. D’aquesta forma podem dir que el centre de gravetat de l’FP s’emmarcarà en aquesta Conselleria que veu ampliades de forma molt important les seves competències en la matèria.
Enguany i mitjançant el Decret 2/2016, de 13 de gener, de creació, denominació i determinació de l’àmbit de competència dels Departaments de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, en el seu punt 3.5.8, estableix que el Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya és competència exclusiva del Departament d’Ensenyament.
Amb això és materialitza el que ja es suposava per la conducció molt personalista per part de l’exconsellera d’Ensenyament de la Llei 10/2015, de 19 de juny, de formació i qualificació professionals de Catalunya (Llei d’FQPC).
Ensenyament veu per tant ampliades de forma molt important les competències en matèria d’FP respecte les atribucions del decret de característiques similars de l’any 2010 (Decret 200/2010, de 27 de desembre) i podem afirmar que el centre de gravetat de la Formació Professional recau plenament a Ensenyament (veure figura 3).
Es cert que l’Acord de Govern GOV/143/2015, d’1 de setembre, entre d’altres aspectes aspectes del desplegament de la Llei d’FQPC estableix que queda pendent d’adscripció l’Agència d’FQPC (òrgan de direcció, coordinació i gestió), però tenint en compte dos aspectes:
- L’Agència d’FQPC forma part del Sistema i de les competències en la matèria del Departament d’Ensenyament. El que implica que l’Agència és un òrgan jeràrquicament de rang inferior respecte al global del Sistema.
- El redactat, tramitació, difusió, defensa i aprovació, van ser conduïts pel mateix Departament d’Ensenyament, defensant de forma permanent que les competències d’FP havien de recaure en la seva Conselleria.
- Per
aquesta realitat, l’adscripció de l’Agència a Ensenyament es pot considerar un
fet, ja que l’estructura del Sistema
s’ha dissenyat amb aquest objectiu (veure figura 3b).
Figura 3b. Informació oficial del Consell Català de la Formació Professional. El Sistema de Formació i Qualificació Professionals inclou la resta d’òrgans definits per la Llei d’FQPC (dades: Departament d’Ensenyament).
CCOO
hagués optat per un model de
referència internacional com el del País Basc, al qual la Viceconselleria d’FP
queda dins d’una gran Conselleria amb el mateix nivell de protagonisme i
d’accés als recursos que Educació, Universitat i Recerca, Política Lingüística
o Esport (veure figura 2).
Recordem
que l’objectiu de la Llei d’FQPC era vèncer les bicefàlies actuals en matèria
d’FP i dotar al Sistema de la integració necessària per donar un servei del segle
XXI i no una FP que fos administrada i desplegada d’acord amb el criteri de
seghmentació dels perfils dels seus destinataris (joves, adults, aturats o
treballadors). Veure figura 1. En definitiva avançar cap a una Llei
d’aprenentatge al llarg de la vida. Per aquestes raons CCOO es va manifestar encontra de la seva aprovació i va fer un treball intens en la seva tramitació,
perquè la va considerar poc ambiciosa.
Però a
part dels aspectes polítics, CCOO seguirà treballant per a millorar mancances i
atenuar riscos inclosos a la Llei d’FQPC que tinguin un impacte real a la
societat, a la millora dels serveis públics i gratuïts i a la recuperació i
evolució positiva dels drets laborals dels docents i professionals que
treballen a l’FP.