Informació sobre els estadis

La publicació, per part del Departament
d’Ensenyament de la Generalitat, de l’ORDRE ENS/16/2016, de 3 de febrer, de
modificació de l’Ordre ENS/330/2014, de 6 de novembre, de procediment de
promoció docent per estadis, no suposa cap modificació substancial, perquè al
2014 ja s’establia l’actual procediment de promoció docent per estadis, que
segueix sent voluntària.
Ja des d’aleshores, la promoció retributiva
del funcionari docent pot vincular-se, sempre amb caràcter voluntari per al
professorat, als resultats de l’avaluació del seu centre de treball o als resultats
de l’exercici professional. Però la promoció retributiva dels i les docents es
pot continuar realitzant igualment a partir d’altres elements: l’experiència
docent, el desenvolupament de funcions d’especial responsabilitat, la formació
professional i acadèmica o la participació en activitats complementàries.
La Federació d’Educació de CCOO valora
negativament els sistemes que vinculen directament tota o part de la
retribució dels i les docents als resultats educatius
, perquè no existeixen
evidències objectives que aquesta vinculació suposi una millora real, ni en els
resultats dels alumnes, ni en els dels centres, ni en el rendiment o
motivació del professorat.
Per aquesta raó, quan el 2014 l’Ordre que
establia el procediment de promoció docent per estadis va passar el prescriptiu
tràmit de consulta als representants sindicals de la Mesa sectorial, CCOO s’hi
va oposar i va exigir, en tot cas, el caràcter voluntari que a dia d’avui es
manté, sense que això impliqués, en cap cas, l’acceptació, per part nostra, del
sistema com a tal.
La Federació d’Educació de CCOO s’oposa als
sistemes d’avaluació que classifiquen els centres comparativament per
categories o nivells
i adverteix del greu risc que pot comportar la mala
utilització d’aquestes classificacions, com ara la creació de “rànquings”, amb
el conseqüent menysteniment i estigmatització de les escoles menys afavorides
en la valoració.
CCOO està a favor de l’avaluació del sistema
educatiu, perquè és un element fonamental i imprescindible per a la millora,
sempre que aquesta millora persegueixi més justícia social, més igualtat i més
llibertat. No tots els sistemes es fonamenten en aquesta concepció.
La Federació d’Educació de CCOO pensa que
l’avaluació ha d’estar al servei de la millora de l’educació
, i aquest objectiu
ha d’estar present en tots els camps en què s’aplica, siguin els aprenentatges
dels estudiants, l’actuació professional dels i les docents, el funcionament
dels centres o de l’administració o el sentit de les polítiques de l’educació.
El seu objectiu no és jutjar sense més, sinó col·laborar a la millora de
l’educació i, per aquesta raó, ha de tenir un caràcter integral.