El Síndic llegeix la cartilla a Ensenyament

El
Síndic recomana a Ensenyament que a l’hora de reduir línies de P3
vetlli per evitar la segregació i no ho limiti a criteris de demanda

El
Síndic considera que la supressió de grups quan les necessitats
d’escolarització decreixen a causa de l’evolució demogràfica respon al
mandat que té el Departament d’Ensenyament

Denuncia un tractament diferenciat en la supressió de grups en funció de la titularitat del centre i del nivell de demanda

Constata que la sobreoferta de places en determinades zones afavoreix la segregació 

Les
fluctuacions de la demografia educativa han provocat que en els darrers
anys hagin proliferat els canvis del nombre de centres, de grups i de
ràtios

Amb
caràcter general, el Síndic de Greuges de Catalunya no considera
irregular la supressió de grups en barris o municipis en els quals les
necessitats d’escolarització disminueixen per la davallada demogràfica,
d’acord amb el deure que té el Departament d’Ensenyament de programar
l’oferta educativa. Cal analitzar, en tot cas, els motius que
justifiquen en una determinada zona suprimir grups en un centre i no en
d’altres, i els efectes que aquesta decisió genera en el conjunt del
sistema educatiu. 
El
Síndic de Greuges de Catalunya ha recomanat al Departament
d’Ensenyament que tingui present el deure de programar l’oferta
educativa evitant els efectes de la segregació. Això implica que, tot i
que la LOMCE ho incorpora com a criteri quan abans no existia, la
demanda social de cada centre no sigui el criteri principal a l’hora de
programar l’oferta i de determinar si s’apliquen ampliacions o
reduccions de grups i de ràtios. Ensenyament farà pública aquest
divendres 18 de març l’oferta de places escolars de cara al pròxim
curs. 
El
Síndic també destaca que cal evitar tancar grups en zones segregades
encara que vagi en detriment de la provisió d’oferta en altres zones
properes amb més bona reputació, ja que els processos de “fugida” de
determinades famílies acostumen a reproduir la segregació escolar. 
A
partir de queixes, i també per iniciativa pròpia, s’han analitzat la
política i els criteris seguits per l’Administració educativa a l’hora
de modificar el nombre de grups i d’unitats que conformen l’oferta
escolar. Cal tenir en compte que les fluctuacions de la demografia
educativa han provocat que en els darrers anys hagin proliferat els
canvis, a través de la programació de l’oferta, del nombre de centres,
de grups i de ràtios, bé per increment, bé per decrement, del mapa
escolar de molts territoris. 
De
les conclusions extretes destaca, amb caràcter general, que la
programació de l’oferta a partir de criteris de demanda de les famílies
tendeix a reproduir la segregació escolar, perquè acostuma a consolidar
la demanda dels centres socialment més prestigiats i a debilitar la dels
centres socialment més estigmatitzats. 
També
posa de manifest que la sobreoferta té efectes negatius. En aquest
sentit ha recomanat al Departament que programi l’oferta amb un
equilibri entre la demanda potencial (infants empadronats amb edat
teòrica d’accés), la demanda real (sol·licituds) i les places ofertes
per zona, sense generar situacions de sobreoferta, pels seus efectes
negatius sobre la segregació escolar, encara que aquest fet suposi
suprimir grups en determinats centres. 
El
Síndic ha detectat un tractament diferenciat en la supressió de grups,
amb la tendència a modificar les unitats i els grups dels centres
concertats després de la preinscripció, en funció de si queden places
vacants, mentre que a les escoles públiques aquest tancament es
planifica, sovint, abans de la preinscripció. 
La
supressió de grups després de la preinscripció també beneficia les
escoles públiques amb més demanda, i debilita les escoles públiques amb
una demanda més feble, generalment amb una composició social més
desfavorida. 
El
Síndic ha recomanat que les supressions de grups es programin
prioritàriament en l’oferta inicial, abans del procés de preinscripció,
també en el cas dels centres concertats, fent ús del procediment d’ofici
establert per a la reducció d’unitats concertades, i que els criteris
de programació de l’oferta siguin els mateixos per als dos sectors de
titularitat.
L’anàlisi de la supressió de grups per al curs 2014/2015, motivada per
l’evolució demogràfica, evidencia que, respecte al curs 2013/2014, s’han
eliminat grups de P3 a 139 centres, dels quals 131 són del sector
públic i 8 del sector privat. Aquesta supressió, però, també es produeix
al voltant d’un 50% en centres ubicats en municipis sense oferta
privada concertada. Dels 131 centres públics afectats, 66 es troben en
municipis sense sector privat.