El MUCE planteja a la Consellera les seves prioritats pels pressupostos de 2017

El MUCE creu imprescindible i inajornable el canvi de tendència dels propers pressupostos per elaborar-los amb una visió més social i revertir les retallades.

Les organitzacions del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), entitat que representa a tota la comunitat educativa de l’Educació Pública de Catalunya i de la qual forma part CCOO, han demanat reunir-se amb la Consellera d’Ensenyament i amb les portaveus d’ensenyament de tots els grups parlamentaris per plantejar les seves prioritats d’inversió en educació  en els pressupostos pel 2017.
El MUCE ha esposat reiteradament als diferents grups parlamentaris així com a la Consellera d’Ensenyament un llistat urgent de necessitats per al funcionament de l’ensenyament, les seves preocupacions, les reivindicacions i les propostes que creuen necessàries per defensar l’educació pública, la seva equitat i qualitat. És a dir, l’imprescindible i l’inajornable canvi de tendència dels propers pressupostos per elaborar-los amb una visió més social.
Ja són molts anys que l’educació pública pateix unes polítiques educatives i unes retallades que han aguditzat encara més la manca d’equitat i d’igualtat d’oportunitats educatives a Catalunya. La segregació escolar tampoc ha disminuït –gairebé– en deu anys a Catalunya com ha denunciat el Síndic de Greuges o s’ha posat de manifest en recents estudis i investigacions.

Les organitzacions del MUCE, davant la discussió dels Pressupostos de la Generalitat per a l’any 2017, consideren:

  1. Que l’educació d’aquest país porta massa anys infrafinançada.
  2. Que el pressupost del 2017 hauria de ser el de l’inici de la reversió d’aquesta situació.
  3. Que les seves peticions són de mínims i per tant urgents i factibles. Recorden que el finançament del sistema actualment està a gairebé un terç del que preveu la LEC.
És per aquest motiu que demanen al Departament d’Ensenyament i als grups parlamentaris la inclusió de les següents prioritats en la confecció dels pressuposts de l’any 2017:
1.   Quant
al personal docent i de suport educatiu:
  • Que es cobreixin totes les substitucions, també del personal de suport educatiu i de serveis als centres educatius, des del primer dia i des de l’1 de setembre.
  • L’increment de plantilles necessari per atendre l’augment de l’alumnat escolaritzat, la necessària rebaixa de les ràtios a tots els centres, l’augment de les hores d’atenció i suport escolar, la reducció de l’horari lectiu, el desdoblament de grups, l’augment de les hores de coordinació, preparació de les tasques docents, formació i innovació… 
  • Recuperar el 100% del pressupost en formació del professorat depenent del Departament d’Ensenyament.
  • Acabar amb l’estigmatització dels centres d’alta complexitat. Increment de recursos humans i materials, disminució de ratios a 18 alumnes per aula, i altres actuacions per revertir la situació. L’Administració té dades objectives suficients per a actuar: cal combatre les desigualtats. La matrícula viva no ha de servir com a excusa per incrementar les ràtios.
  • La contractació com a personal depenent de l’Administració dels professionals necessaris per a atendre el suport educatiu i les necessitats educatives de l’alumnat.
2.   Que
s’atenguin al 100% totes les demandes de beques menjadors d’infants en
situació de pobresa o en risc d’exclusió social, amb prou diligència per evitar
desajusts, tant en les famílies que més ho necessiten com en el funcionament
dels menjadors.
3.   Programa
de beques i ajuts per la igualtat d’oportunitats per l’alumnat
d’ensenyaments postobligatoris i universitat. 
Rebaixa de les taxes d’ensenyaments postobligatoris i
universitat.
4.   Programa
per a posar fi a la segregació escolar que no ha disminuït –gairebé– en
deu anys a Catalunya.  El Govern ha de
garantir una cobertura pública de qualitat a totes les necessitats educatives i
buscar l’equitat entre tots els centres.
5.   Memòria
econòmica
(amb dotació suficient) pel desenvolupament del decret
d’escola inclusiva.
6.   Aturar
el tancament de línies
als centres públics.
7.   Pla
quatrienal de construccions escolars.
Que s’inicin en els propers
pressupostos de 2017 les dotacions necessàries per a la supressió dels 1010
barracons actuals en un termini que no hauria d’excedir els 4 anys.
8.   Recuperar
el finançament de les escoles bressol públiques.
El MUCE té el convenciment que en la  construcció d’un país s’ha de prioritzar l’educació dels ciutadans, en especial dels més joves, i incrementar la cohesió social fent efectiva la igualtats d’oportunitats i l’equitat davant les greus dificultats econòmiques i socials que pateix bona part de la societat catalana actual. Per això creuen necessari aturar i revertir les retallades en educació que han contribuït a la desigualtat social i castiguen un cop més als sectors socials amb més dificultats, així com modificar les polítiques educatives que fins ara s’han desenvolupat des de la Conselleria d’Ensenyament.
El MUCE expressa la necessitat d’una negociació veritable, amb la voluntat d’aturar el retrocés que estem vivint i, sobretot, de construir la millor educació com a condició de construir el millor país des del consens amb tota la comunitat educativa.