Contra el tancament de cicles formatius artístics

Ensenyament tancarà cicles formatius artístics representatius de la nostra cultura i tradició 
El Departament d’Ensenyament està retallant sistemàticament i de manera reiterada el darrers anys especialitats d’ensenyaments artístics en les escoles públiques depenents de la Generalitat de Catalunya.
En dues setmanes, sobtadament i sense cap tipus d’informació prèvia, les escoles Ondara de Tàrrega i l’Escola de Vic veuen perillar especialitats artesanals.
L’’Escola d’Ondara perd els cicles d’Art Tèxtil (únic centre públic de la Generalitat en tota Catalunya on s’imparteix l’especialitat) i Forja Artística, únic centre de Lleida amb més de 60 anys de tradició, amb alumnat que passa de primer a segon curs sense respectar el seu dret a finalitzar els seus estudis. Els alumnes de l’escola Ondara davant aquesta situació han redactat un manifest Escola Ondara en Perill, on podreu afegir-vos a la recollida de signatures de suport via change.org. A l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic es veurà afectada per la desaparició dels següents cicles Terrisseria i Arquitectura Efímera
A aquestes retallades s´hi afegeixen els agrupaments 3×2 (2 cicles en 3 cursos) d’especialitats que s’han vist obligats a practicar centres per salvar algunes cicles i que sovint genera un incorrecte desplegament curricular i pedagògic dels estudis, menystenint i marginant els cicles d’arts aplicades.
Davant aquesta situació CCOO va demanar explicacions a la Cap d’Ensenyaments de Règim Especial en la mesa sectorial d’educació pública i va al·legar que aquests agrupaments i tancaments responen a instruccions de la Direcció General degut a la baixa demanda i que dues de les 7 Escoles d’Art públiques veuran afectades la seva plantilla docent.
El tancament o agrupament de cicles artístics no pot respondre exclusivament a la demanda puntual ja que preserven el manteniment del patrimoni artístic, cultural i històric de Catalunya, d’un valor incalculable i perillen tècniques artesanals impartides exclusivament en aquests centres.
Lamentem les decisions unilaterals que ha près la Direcció General sense tenir en compte ni la part social, ni l’alumnat, ni els gremis artesanals del sector, agents artístics i culturals del País. L’Administració pública ha de defensar i dotar els centre de recursos suficients per la seva promoció i difusió.
D’altra banda i de manera també unilateral l’Administració Educativa promociona i potencia els Ensenyaments Artístics Superiors, impartits des del 2010 sense un marc normatiu que reguli els seus currículums i els docents que els imparteixen. La Llei 12/2009 d’Educació de Catalunya (art. 65 a 67)  preveu la creació d’un ens que agrupi tots els Ensenyaments artístics amb la constitució de l’Institut Superior de les Arts. Aquests Ensenyaments s’imparteixen segons el Departament en dos centres públics: l’Escola Superior de Conservació i Restauració i Béns Culturals (ESCRBC) i l’Escola Superior de Disseny i Arts Plàstiques (ESDAP), aquesta última centre virtual repartit en 7 seus, que no consta com a tal, sense claustre ni organigrama de centre públic.
Aquesta manca de regulació només perjudica la qualitat i la preservació dels Ensenyaments Artístics Superiors públics i l’alumnat que els cursa, i posa en perill l’èxit del seu desplegament.
CCOO ja va denunciar durant l’any passat la situació d’amenaça i desmantellament dels tallers de Llotja a la seva seu del districte de Sant Andreu a Barcelona per la construcció d’uns equipaments esportius, fet que finalment es va resoldre per la voluntat del nou consistori municipal.
Considerem molt greu que les Escoles d’Arts que han fet tantes aportacions al reconeixement artístic i cultural de Catalunya arreu del món amb artistes reconeguts com Fortuny, Picasso, Miró, Guinovart, Artigas, Plensa i artesans que han contribuït a fer possibles moviments com el Modernisme català es trobin en continua amenaça i precarietat.
Més enllà del Departament d’Ensenyament exigim al Departament de Cultura i al Consorci de Comerç Artesania i Moda adscrit al Departament d’Empresa i Coneixement que facin una defensa valent d’aquest estudis i centre públics i dels seus professionals.